Inhoppning?

F

flygare

Jag kollar på häst nu...och har hittat en jätte bra men han är inte inhoppad,finns det någon som har hoppat in eller håller på att utbilda en unghäst?...Jag är jätte rädd att det ska bli fel.Förra ägaren har hoppat honom men då var han jätte osäker och ville vika av!Hur ska man göra för att dom ska tycka det är jätte kul om dom inte har världens bjudning?Vill ju att han ska ha en bra grund,Utan massor av bråk :D Han är bara 4,alla tips välkomnas :banana:

Jag håller på så smått och hoppar in min treåring. Det är ganska vanligt har jag förstått att de inte direkt tar tag och bjuder på hindret i början. Min löshoppar superfint, men det är ju en helt annan sak med ryttare på ryggen.

Lite att tänka på: Var inte för mesig bara för att det är en unghäst. Rid hellre korta pass där du kräver att den ska jobba. När man börjar rida på hinder kan man få vara ganska "ettrig" och smacka och kanske hjälpa till med spöet på bogen. Det underlättar förstås om hästen har lärt sig att gå fram ordentligt på backen! Men även då får man nog räkna med att de är lite skeptiska. Det kan kännas hårt att rida på en unghäst så "ettrigt" men hur ska den förstå att den ska fram och hoppa över om inte matte visar det tydligt? Det blir ju dessutom mycket lättare för hästen om den har lite fart! Självklart blir det massor med beröm och paus när den gör rätt.

Använd mkt bommar och cavaletti i det dagliga arbetet. Har du löshoppat honom? Gör det... Ge MKT beröm när han gör rätt, det är otroligt viktigt, bli inte arg så han blir rädd och tappar motet... Kan vara bra att ha infångare. Har du nån snäll läromästare som kan hoppa först och visa väg, så kan du ju försöka det också.....

Börja med löshoppning och en väl markriden häst när sedan det fungerar lägger du in bommar (cavalettis etc)o så fortsätter du...

Nu tycker ponnyn det är så kul att hoppa och är så på det klara med VAD som ska göras med bommarna att jag inte tror det blir svårt alls.

Men jag börjar med att se till att hon är ordentligt löshoppad innan, olika höjder, avstånd etc.

Sen jobbar hon över bommar på lina också, både i trav och galopp, hon tömkörs över hinder etc också, alltså "fristående".

Hon är även skrittad över bommar uppsuttet.

Så jag kommer troligen att lägga ut hinder som en vanlig bana men med bommar på marken och sen höja successivt.

Hade hon inte varit så säker så hade jag letat reda på en tränare/träning där hon kan få hoppa ström efter äldre rutinerade hästar, det är väldigt logiskt för unghästen att följa efter de andra och så blir det en rolig uppgift också.

Inte funderat på att leta efter en ponny som ÄR inhoppad istället?
Eller har du verkligen fastnat för denna ponny?
Vet ju att du o Frida hopptävlar tillsammans o att det är hoppa du vill göra? :confused: Eller har jag fel?
Tänk om hästen verkligen inte har talang för att hoppa då? :crazy:

Är du en erfaren hoppryttare själv? Annars är mitt råd att överlåta inhoppningen till din tränare.
Våra unghästar löshoppas från dem är föl (i början ligger dock bommarna/kvistarna på marken). När dem travar och galopperar över bommar utan problem hoppar vi in dem, med hjälp av en äldre häst som hoppar först. Dem hoppas mycket ute i början, över små stockar och diken, även då efter äldre häst. Det ger bra framåtanda och mod. Under inhoppningen hoppas dem ca 2 ggr per vecka, dock bara enstaka språng per gång (tex 2 språng över stockar under uteritt). Och efter några veckor brukar det vara lagom med en viloperiod.
Det är viktigt att du är erfaren själv, då unghästsprången kan bli stora och klumpiga i början

Hoppa lågt och gör det inbjudande med markbommar. Lite enklare studs, väldigt lågt! Inga långa serier, två små hinder till en början me, öka sedan till tre osv.
Och gärna löshoppa den! Hoppa lite ute i terräng om det finns tillgång till det. Gör det roligt så att din häst kommer på hur kul det är! Jag har två 4-åringar och en "oinhoppad" 6-åring, och detta är vad jag brukar träna till en början me.
Hoppas att det går bra om du väljer att köpa :)

Fråga.

Hmm..Jag rider en unghäst som när vi ska hoppa små hinder ca 30-40 cm inte hoppas alls utan lunkar på, tittar på hindret och travar över smatidigt som hon asar med sig bommarna. När jag höjer, upp mot 50-60 då hoppar som, och hon bjuder mot hinderna, ibland faller hon in i galopp.
Hon är löshoppad mycket, ca 120cm. Varför gör hon så? Kan det vara för att hon inte tycker att de små hinderna inte är någon utmaning?

Jag har köpt en oinhoppad 4-åring. Vi har börjat trava över bommar, och så löshoppas han. Jag har hjälp av tränare 2 ggr i veckan då jag är ovan vid unghästar, och jag kommer även att ha hjälp vid inhoppningen. Så visst kan man köpa en oinhoppad häst, om man har tillgång till bra hjälp

Läs "helt galen":s inlägg, håller med helt och hållet i det inlägget. Unghästar ska inte ridas i ridhus/paddock. De ska ridas ut tillsammans med en äldre trygg häst som går före. Har de inte bjudning på hinder eller är "tröga" över huvud taget så väck från ridbanan! Ut i skogen med dem igen.
Hoppa ute också tillsammans med en erfaren häst. Unghästen ska tycka att det är roligt att bli riden, allt ska vara positivt hela tiden.
Är du inte van vid unghästar eller har hjälp av kunnig unghästutbildare dagligen så skaffa INGEN unghäst!
Det är så lätt att det går fel, så blir både du och häst rädda. Köp hellre en äldre häst, både för din OCH hästens skull.

Lycka till med ditt hästköp men tänk igenom det noga innan köpet.

Mvh Isa :)

Sv: Inhoppning?

När kan man säga att en häst är inhoppad?
När den hoppar x antal hinder i följd (bana), eller vad?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: Bison
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 301
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2