Inhalationsbehandlingar?

V

veronican

Är lite nyfiken, är det många som har fått inhalationsbehandla sina hästar t.ex. pga luftvägsproblem?
Min häst får nämnligen det nu. Tog ut veterinär till henne i onsdags eftersom hon har rosslat och sedemera hostat lite då och då (inte alla dagar) 1-2 månader nu och när jag trott det gett med sig har hon plötsligt hostat några dagar senare.

Veterinären gjorde endoskopi och kikade ner i luftvägarna och inte minsta problem i övre luftvägarna, dock lite slem nere i lungorna. Hästen min har haft lite småförkylningar som jag trott till och varit känslig för t.ex väderomslag osv sedan hon fick en rejäl infektion förra vintern/våren. Veterinärens teori är nu att hon blivit överkänslig och av olika anledningar inte kunnat bli av med överkänsligheten.

Därför inandas hon nu Ventolin och kortison 2 gånger om dagen via en stor mask hon får ha på sig. Ska vidga luftvägarna, få ner slemproduktionen och förhoppningsvis få bort överkänsligheten.
Blev lite nyfiken på om det är ovanligt med inhalationsbehandlingar, för jag har aldrig sett eller hört talas om någon som gjort det innan? Isf vad behandlade ni emot och med vad?

Snälla håll tummarna för att behandlingen hjälper nu, så det inte rör sig om någon allergi och att jag i värsta fall fått mig en stackars "hosthäst" :( :(

Sv: Inhalationsbehandlingar?

Vet inget om hosthästar men ventolin har jag själv inhalerat mot min astma.
Funkade bra på mig iaf :)

hehe jaså minsann?
Hur känns det, lite otäckt? Damen min börjar nämnligen bli besvärligare och besvärligare att behandla, verkar inte vara helt skönt.

Travare i några stall jag jobbat i för många år sen fick ofta stå i en sån där inhallationsapparat. De gjorde det varje dag och stod mest och sov, det var liksom en del av deras vardag att stå där i en halvtimme eller vad det nu var. Inga problem. D ehade ju ofast sett nån annan häst göra det innan, det brukar vara efektivt. Gör alltid så när jag ska klippa en ny häst, klipper en gammal van utanför den nyes box först så han får kolla in att det är lugnt.
De behandlades ofta för allergier och luftrörsproblem. Hade dock varit bättre att ta bort spånet de stod på och öppnat stalldörrarna.....

Många människor blir rätt "speedade" av Ventoline... Jag inhalerar väl en sisådär 10 patienter varje kväll och rent generellt kan jag väl säga att man blir rätt pigg, de flesta tycker att det är jätteskönt, andra obehagligt eftersom man kan bli rätt darrig och få hjärtklappning. Ta pulsen på pållen före och efter så ser du om hon får nån sån reaktion.

:eek: Är det DÄRFÖR hon varit pigg som en galen mört på senaste måntro??
Får ta och kolla pulsen, det visste jag inte om!
Jag som gått och trott hon plötsligt inte kan äta havre längre så otroligt laddad och pigg som hon varit på senaste! :D (Har behandlats i 10 dagar nu och började äta havre strax innan, men bara knappa kilot och nu bara drygt halvkilot)
HOPPAS det är ventolinet och inte havren då ;)

Då är det kanske inte så bra att rida precis efter hon inhalerat eller vad tror du? Rider iofs bara väldigt lätt efter veterinärens råd, antingen bara skrittar ut eller lite lätt trav 10-20 minuter.

Jag har undrat så vad som flugit i henne, jag menar 9 kg hö, 800 gram havre och 400 gram betfor är inte så mycket och har aldrig fått fnatt på havre förr. Idag när vi lasttränade och åkte till ridhus och joggade lite lätt satt jag bara och skrattade, först kunde hon knappt skritta ordentligt -så laddad, pigg och överspänd. Öronen SPIKADE framåt och när vi travade så var hon mjuk och härlig men hihi rena V75-tempot! Hallåååå!?! -Halvblod! försökte jag tala om! :rofl: Nog för att hon är söt när hon är pigg och glad, men jösses hoppas detta är en Ventoline-kick då för jag hinner knappt med!

ojdå luftvägsbehandla på rutin?
Nej jag tror inte det här är riktigt samma typ om jag förstår dig rätt. Det här är en rund plast"kupa" som träs på runt näsan och sen en rem runt bakom nacken för att hålla den på plats. Sedan sätter man på ett plaströr till en ventil framtill och i andra änden av plaströret sprutar man för hand in Ventolinet eller kortisonet som hon sen andas in. När hon inte vill vara med och kastar med huvudet lossnar tyvärr plaströret rätt lätt :crazy: så det gäller att hålla henne lugn och tålmodig.
Detta tar bara 5 minuter dessutom. Först sprutar man Ventolinet, väntar 5 min och sprutar sedan kortisonet.

Vänja dem är ju bra, dock har hon inte direkt kunnat titta på någon annan som behandlats, men första gången hon hade på masken hade hon fått lugnande och sedan dess får hon alltid massa äpplen efteråt som belöning och det är en snäll och tålig fröken :)
Annars är det ju smart att göra så som du skrev angående klippmaskinen.

Kan säkert mkt väl bero på medicinen. Dels pga av medicinen i sig och dels pga av att hon får lättare att andas =mer syre ut i kroppen =orkar mera. Första timmen efter inhal brukar vara mest "fartfylld", sedan avtar det lite. Det finns även de som reagerar på krotison.... *hi, hi*...

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 033
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: terrific
·
Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka