Inget pass, blir de inge staff?

H

Havregryn

hihi de rimmar ju :P Men till saken, de är ju lag på att alla hästar födda efter 2002 ska ha pass som "liten".

men dessa som ej sköter detta? osv, får de inga staff av något slag? kom på att tänka på en kompis till mig som köpt en svenskfödd häst f. 05, som inte har papper över huvud taget, och hon köpte han även utan att sätta kra att pass handlingarna ska vara ivög skickade.

Men händer de inget me dem som struntar i lagen?

(vet ej om tråden hamnade rätt)

Sv: Inget pass, blir de inge staff?

Förr förra året var Jordruksverket på Falsterbo Horse show och då sa man att man lagt det lite på is. Allt i inväntan på nya regler från EU. Antar att det är de regler som är på väg som säger att alla hästar ska märkas inom hela EU. Än så länge verkar det vara så att man inte behöver märka gamla hästar utan bara alla föl oavsett ras.

om man inte gör de? borde man då inte straffas på något sätt? man kan ju inte bara skita i en regel? el.?

När den nya lagen är klar så kommer säkert också fler santioner än vad som finns idag. Som det är nu så finns det ju vissa veterinärbehandlingar som man inte får gjort och inte heller skicka hästen till slakt i Sverige eller tävla. Ma får också andra regler när de ska transporteras om det är registerade och har pass.

Vilka veterinärbehandlingar skulle det vara?

(Mina hästar har pass och har haft i flera år. Men jag har ännu bara visat passet för EN veterinär i samband med behandling. Och då har jag nu haft TVÅ hästar på butta...)

Vet inte det var Peter L som skrev om det i en annan tråd för en tid sedan. Han bör ju veta mer om det. Tror att det kan vara sådant som inte direkt är akut för det får man inte neka utan mer andra typer av behandling.

Är som sagt frågande eftersom jag inte har visat passet (för vaccinationerna ja men det det är på mitt initiativ). Inte en enda av de gångerna Patsy var på ATG så visade jag passet. Inga papper till SJV om buttan, inga kryss i passet om ej till livsmedel, inte en anteckning om medicineringen.

Samma nu, Neffi står ju på butta, inget i passet, ingen som frågat efter det.

Jag tycker passen är en bra idé men det känns inte som att det efterlevs.

Nödslakten frågade efter det men det var nog bara för identifieringen, hon skulle ändå destrueras (Patsy). Och "petimeter"-veterinären som behandlade P med akupunktur osv.

Nej, veterinärerna är inte så noga med att skriva in saker i passet.
Jag har behandlat med bla. butta flera gånger men det finns bara inskrivet i passet en gång för att jag bad den veterinären om det!

Sen kan man ju undra varför min shettis ska ha pass?
Han kommer aldrig att tävla och ska få leva och dö på mina föräldrars gård.
Givetvis ska han få sitt pass men det känns onödigt struligt och dyrt.

Nej, verkligen inte så noga! När jag vaccinerade pållan nu sist fick jag inte ens det inskrivet i passet, trots att min man hade det framme. Jag var själv på jobbet, så maken fick ta hand om det. Han vet ju inte exakt hur allt ska vara, men jag litade på att vet skulle göra rätt. Så när maken gav honom min hästs papper (passet med influensavaccineringsstämpel från -07 och ett vaccinationsintyg med stämpel från -06) tittade han jättelänge på allt och satte den nya signaturen i vaccinationsintyget...:crazy: Anledningen till att jag har "dubbelt" är att jag inte hade fått passet i hand i mars -06 när den första vaccineringen hos mig utfördes. Det har inte heller blivit av att jag kört till den vet som vaccinerade då och fått det inskrivet i passet. Men vet borde ju förstå att följande vaccinationer ska stå i passet, om ett sådant finns???

Det blir nog svårt med straff. Vem ska utdela dem?
Jag har väntat på pass sedan 2005 från ASRP. Likadant med en av de andra som reggas i england, det har jag väntat ett år på.

alla som inte har pass är inte frivilligt passlösa.

nu pratar jag med dem som skiter i att skaffa pass, vet de som har väntat i föera år på ponny pass och de är ju inte frivilligt.

Hur de ska "straffas" vet jag ej, men något måste ju hända. För mig känns de snart onödigt att fortsätta lyssna på nya regler när de gäller sånt här, för man kan ju lika gärna strunta i de tydligen, ser inget positivt för mina hästar för att de har pass. Hade lika gärna kunnat nöja mig med deras gamla handlingar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 322
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 531
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka