Inget matvrak längre...?

ylvalill

Trådstartare
Har funderat lite på min hästs matvanor. Innan jag flyttade honom till det stall han står nu (var snart ett år sedan han flyttade) så var han ett riktigt matvrak. Han slängde i sig all mat han fick direkt när han fick den, oavsett hur mycket det var. Han kunde inte stå på halmbädd för då åt han upp all halmen osv. Numera äter han sitt kraftfoder rätt så snabbt men sen kan han ta ett par tuggor hö och vara nöjd med det, han har oftast kvar hö ända tills nästa mat-tillfälle nu. Han får i stort sett samma mängd mat nu som förut och han är i ungefär samma hull (lite övergödd kanske... :o ). Enda skillnaden mellan nu och då är att han nu går ute i en gräshage hela dagarna, förut stod han i en liten "gruspaddock" på dagarna samt att han nu får mat 3 ggr/dag mot 4 ggr/dag förut)

Min tanke har hela tiden varit att det är väldigt positivt att pållen numera verkar äta i lugn och ro då han är hungrig istället för att slänga i sig all mat då den serveras, men samtidigt känns det konstigt att se honom stå och sova då de andra pållarna i stallet mumsar på sitt hö. Man blir ju lite orolig för att någonting skall vara fel... :crazy:

Sen vet jag inte riktigt hur jag skall göra med högivan heller. Han äter ju inte upp allt han får så det blir till att mocka ut och slänga ett par kg varje dag. Visserligen känns det dumt att slänga massa hö, men samtidigt känns det ju bra att han har "fri tillgång" på hö. Borde jag kanske minska högivan? (Han är ju inte direkt mager så det är ju knappast så att han svälter...) Han får i dagsläget 8 kg hö/dag (väger närmare 600kg).
 
Sv: Inget matvrak längre...?

Min var o är lika dan,
innan åt hon upp allt som kom i hennes väg.
Numera ligger lunch höet kvar när jag kommer så jag får lägga
det till sidan när jag mockar så har hon det till efter ridningen.
Hon gör som din äter kraft o lite hö o sen sover hon en runda.
Alla hästar i stallet gör så.
Innan hade jag 2 fodringar nu är det 3.
Men på morgonen är allt uppätit.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget matvrak längre...?

Du kan ju sätta upp en höhäck eller liknande i boxen så att han inte drar runt med höt så du måste slänga det så kan han ändå ha fri tillgång i boxen.
 
Sv: Inget matvrak längre...?

Ja det kan ju vara en idé med en höhäck. Skulle göra det lättare att mocka också... Men hur utformar men en bra höhäck så att hästen dels får bra ätställning och inte riskerar att fastna i den osv?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp