Inget hö på natten?

Jag tänkte att det var en person med kunskap. Egentligen var det bara det. Svårare än så var det inte. Jag vet inte hur TS kontaktnät ser ut men eftersom frågorna är så många så tänkte jag en ridlärare är erfaren och pedagog.
Det lät som om du rekommenderade TS att stöva in på närmsta ridskola och leta rätt på en ridlärare (som denne förmodligen inte känner) och släpa med denne till hästägaren för att tala alvar med denne. Det fungerar sällan så.
 
Det lät som om du rekommenderade TS att stöva in på närmsta ridskola och leta rätt på en ridlärare (som denne förmodligen inte känner) och släpa med denne till hästägaren för att tala alvar med denne. Det fungerar sällan så.
Ja så tänkte jag. Ja alltså inte prata med ägaren men hjälpa ts att bedöma om hästarna är misskötta.
 
Andledningen till att jag frågar är för att ägaren inte alltid lyssnar på mina råd. Nu kan jag visa för honom att alla tycker så. Den hästen som inte kan äta är en 30 årig travare som dom borde tagit bort för länge sen. Dom har veterinärer där rätt ofta som tittar på honom och dom säger att han mår bra bra. Dom köper seniormat och pellets som han äter så han håller formen. Men det dom inte fattar är att han har antagligen magsår.
Tur ägaren lyssnar på veterinären och inte på vem som helst som kommer med goda idéer.

En gammal häst klara sig utan problem med lusern och betfor eller annat foder med hög andel grovfoder i som foder.
 
Hur stor chans tror du egentligen det är att TS lyckas få tag i en ridlärare som följer med en okänd, inspekterar ett stall/en häst och sedan talar allvar med hästägaren som sedan följer råden? Det låter totalt osannolikt.
Att tala med hästägaren tror jag är orimligt förmodligen men jag funderade på detta sedan.

Ja här i trakten är det rimligt, Mellansverige. Om en relativ oerfaren ung hästmänniska skulle börja inse att det är problem med hästarna som hen sköter så att leta efter en erfaren hästmänniska är det inte orimligt att söka på en ridskola och där en av de ansvariga för hästar vilka brukar väl vara ridlärare. Jag tycker hela förfarandet är rimligt oavsett om det är till lilla lokala ridskolan eller den större, kommunala. Jag tror inte någon skulle snäsa av en frågande människa.
 
veterinär är dyrt. Det är inte TS hästar.

Så istället för att ringa en veterinär på telefontiden när denne har betalt för att svara på frågor och inte debiterar för det, så ska TS stolpa in och störa en ridlärare under dess arbetstid med något som inte hör varken till dennes utbildning eller yrke? Nej jag förstå inte ditt resonemang.
 
Så istället för att ringa en veterinär på telefontiden när denne har betalt för att svara på frågor och inte debiterar för det, så ska TS stolpa in och störa en ridlärare under dess arbetstid med något som inte hör varken till dennes utbildning eller yrke? Nej jag förstå inte ditt resonemang.
Ok, det är bra så då.
 
Att tala med hästägaren tror jag är orimligt förmodligen men jag funderade på detta sedan.

Ja här i trakten är det rimligt, Mellansverige. Om en relativ oerfaren ung hästmänniska skulle börja inse att det är problem med hästarna som hen sköter så att leta efter en erfaren hästmänniska är det inte orimligt att söka på en ridskola och där en av de ansvariga för hästar vilka brukar väl vara ridlärare. Jag tycker hela förfarandet är rimligt oavsett om det är till lilla lokala ridskolan eller den större, kommunala. Jag tror inte någon skulle snäsa av en frågande människa.
Jag är helt oenig. Snäsa av skulle de flesta troligen inte göra men en vettig personen hade förmodligen rekommenderat en veterinär.
 
Så TS ska förlita sig på att ridläraren jobbar gratis?
Uppriktigt sagt så skrev jag att hon kanske får betala lite. Skrev det dock inte.

Jag funderade lite mer. Jag är ganska säker att på den lokala ridskolan skulle informationen ha flödat fritt, väldigt skvalleraktigt, eftersom ett snarlikt fall faktiskt inträffat. TS skulle blivit informerad om Ägaren och jag är säker på att om de var tveksamma hade de smitit ut i hagen och kontrollerat hullet och ev röta i hovarna. På stora ridskolan hade väl TS kunnat tagit med lite bilder. Det går inte att se allt på bilder men det går att se en del och kanske kunna diskutera mer fritt än i text på ett forum.
 
Andledningen till att jag frågar är för att ägaren inte alltid lyssnar på mina råd. Nu kan jag visa för honom att alla tycker så. Den hästen som inte kan äta är en 30 årig travare som dom borde tagit bort för länge sen. Dom har veterinärer där rätt ofta som tittar på honom och dom säger att han mår bra bra. Dom köper seniormat och pellets som han äter så han håller formen. Men det dom inte fattar är att han har antagligen magsår.
Vad får dig att tro att den har magsår?
 
Andledningen till att jag frågar är för att ägaren inte alltid lyssnar på mina råd. Nu kan jag visa för honom att alla tycker så. Den hästen som inte kan äta är en 30 årig travare som dom borde tagit bort för länge sen. Dom har veterinärer där rätt ofta som tittar på honom och dom säger att han mår bra bra. Dom köper seniormat och pellets som han äter så han håller formen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp