Inget hö på natten?

Hästar har en kontinuerlig produktion av magsyra, så när hästen fastar och inte har lika lång ättid som t.ex. när de går på bete/fri tillgäng så sjunker pH i magsäcken, och magsäckens slemhinnor utsätts för magsyra i sådan grad att det kan bildas magsår.
 
Beror på en rad faktorer. Har hästen tillgång till annat grovfoder under natten? Hur stor är tidsramen mellan sista och första fodring? Hur länge räcker den given?
 
Hur kan en hästs hälsa påverkas om dom inte får hö på natten? Tacksam för svar :)
Hästar äter i perioder så om den är utan mat på natten eller dagen kan kvitta. Det är mer längden den är utan mat efter att den avslutat en ätperiod.
I det fria eller på lösdrift med fri tillgång äter en häst tills den fyllt sitt tuggbehov eller behov av torrsubstans (ts). Sedan kommer en period på ca fem timmar då den vilar och leker för sedan vara tillbaka till nästa ätperiod.
Hur lång en ätperiod är beror på vad hästen har att äta. Ett glest bete ger ju naturligt en längre period än en full foderhäck.

Det som händer om en häst är utan mat för länge d v s det går mer än ca 5 timmar från att den slutat äta till den får mat igen. Är att det produceras magsyra som får någon mat att processa och då istället börja fräta på magsäcken. Vilket i sin tur kan leda till magsår eller i alla fall retning av magslemhinnan. Detta bruka ofta visa sig med att hästen blir pigg/stressad och kan också börja med olater som krubbitning.
 
Nja. Det beror på hur länge det står utan mat.

Om hästen har halm, dvs något att tugga på, och den äter halm. Då gör det inget om den inte har hö. Om den har ätit upp sitt hö kl 20 och står på spån, och frukosten är kl 08. Då är det nästan garanti på att hästen får magsår.
Det vet jag inget om. Att fodra 8 och 8 är väl ovanligare nuförtiden men kan knappast vara helt ovanligt nuförtiden heller. Tänker inte fortsätta denna diskussion.

TS är uppenbarligen orolig för hästarna @Ellinorbrodd jag tycker Du ska ta kontakt med en ridlärare på närmaste ridskola och be ridläraren hjälpa dig och prata med dig och kanske åka och titta på hästarna. Ta inte din kompis utan fråga en utbildad ridlärare på en ridskola. Gör så innan du anmäler någon , tycker jag
 
Det vet jag inget om. Att fodra 8 och 8 är väl ovanligare nuförtiden men kan knappast vara helt ovanligt nuförtiden heller. Tänker inte fortsätta denna diskussion.

TS är uppenbarligen orolig för hästarna @Ellinorbrodd jag tycker Du ska ta kontakt med en ridlärare på närmaste ridskola och be ridläraren hjälpa dig och prata med dig och kanske åka och titta på hästarna. Ta inte din kompis utan fråga en utbildad ridlärare på en ridskola. Gör så innan du anmäler någon , tycker jag
en ridlärare? en veterinär är väl lämpligare...
 
Det vet jag inget om. Att fodra 8 och 8 är väl ovanligare nuförtiden men kan knappast vara helt ovanligt nuförtiden heller. Tänker inte fortsätta denna diskussion.

TS är uppenbarligen orolig för hästarna @Ellinorbrodd jag tycker Du ska ta kontakt med en ridlärare på närmaste ridskola och be ridläraren hjälpa dig och prata med dig och kanske åka och titta på hästarna. Ta inte din kompis utan fråga en utbildad ridlärare på en ridskola. Gör så innan du anmäler någon , tycker jag

Fast om du kommer med ett felaktigt påstående så får du finna dig i att bli rättad.

Sen har jag inte sett att TS tänkt anmäla någon, men en ridlärare är inte särskilt utbildad i utfodring osv. Bättre då använda de lätt tillgängliga källor som finns bland annat online.
 
Det vet jag inget om. Att fodra 8 och 8 är väl ovanligare nuförtiden men kan knappast vara helt ovanligt nuförtiden heller. Tänker inte fortsätta denna diskussion.

TS är uppenbarligen orolig för hästarna @Ellinorbrodd jag tycker Du ska ta kontakt med en ridlärare på närmaste ridskola och be ridläraren hjälpa dig och prata med dig och kanske åka och titta på hästarna. Ta inte din kompis utan fråga en utbildad ridlärare på en ridskola. Gör så innan du anmäler någon , tycker jag
Varför ta kontakt med en ridlärre, vad skulle de ha för befogenheter/ansvar andra inte har?
 
Det är väldigt komplicerat att förklara min stvation tyvär :( det är inte det att han inte får hö, det är för grovt för honom att tugga. Han har precis fått hö som han kan äta nu :) men han har ju antagligen fått magsår :( vad kan man göra åt det?
 
Det är väldigt komplicerat att förklara min stvation tyvär :( det är inte det att han inte får hö, det är för grovt för honom att tugga. Han har precis fått hö som han kan äta nu :) men han har ju antagligen fått magsår :( vad kan man göra åt det?

Du ska kolla tänderna på hästen om den inte kan äta grovt hö. Ta ut en veterinär kunnig på tänder. Den har antagligen sår/hakar/inpackningar/annat som stör tuggandet.

Magsåret läker av sig själv om den dygnet runt alltid har något att tugga på. Vad står den på för strö?

Annars får man behandla magsåret. Det är svindyrt. På riktigt skitdyrt! Så se till den kan tugga, och om den tål det utan att bli tjock ge fritt hö dygnet runt, annars ge fri halm av god kvalitet fritt. Men om den inte kunde äta grovt hö pga tänderna kommer den inte kunna äta halm...

Kan de verkligen inte äta fritt på något vis får du behandla magsåret och sen se till att den aldrig står mer än 4-5 h utan mat, inte någon gång på dygnet.

Så du måste kolla tänderna!
 
Det är väldigt komplicerat att förklara min stvation tyvär :( det är inte det att han inte får hö, det är för grovt för honom att tugga. Han har precis fått hö som han kan äta nu :) men han har ju antagligen fått magsår :( vad kan man göra åt det?
Hur ser tänderna ut? Det är nog rätt sällan som hö är för grovt för hästen att tugga.
 
Du ska kolla tänderna på hästen om den inte kan äta grovt hö. Ta ut en veterinär kunnig på tänder. Den har antagligen sår/hakar/inpackningar/annat som stör tuggandet.

Magsåret läker av sig själv om den dygnet runt alltid har något att tugga på. Vad står den på för strö?

Annars får man behandla magsåret. Det är svindyrt. På riktigt skitdyrt! Så se till den kan tugga, och om den tål det utan att bli tjock ge fritt hö dygnet runt, annars ge fri halm av god kvalitet fritt. Men om den inte kunde äta grovt hö pga tänderna kommer den inte kunna äta halm...

Kan de verkligen inte äta fritt på något vis får du behandla magsåret och sen se till att den aldrig står mer än 4-5 h utan mat, inte någon gång på dygnet.

Så du måste kolla tänderna!
Jag tror inte att hästen/hästarna är TS utifrån det hon skrev i den andra tråden om de spruckna hovarna.
 
Andledningen till att jag frågar är för att ägaren inte alltid lyssnar på mina råd. Nu kan jag visa för honom att alla tycker så. Den hästen som inte kan äta är en 30 årig travare som dom borde tagit bort för länge sen. Dom har veterinärer där rätt ofta som tittar på honom och dom säger att han mår bra bra. Dom köper seniormat och pellets som han äter så han håller formen. Men det dom inte fattar är att han har antagligen magsår.
 
Andledningen till att jag frågar är för att ägaren inte alltid lyssnar på mina råd. Nu kan jag visa för honom att alla tycker så. Den hästen som inte kan äta är en 30 årig travare som dom borde tagit bort för länge sen. Dom har veterinärer där rätt ofta som tittar på honom och dom säger att han mår bra bra. Dom köper seniormat och pellets som han äter så han håller formen. Men det dom inte fattar är att han har antagligen magsår.

Är den så gammal är tänderna förmodligen slut. Då hjälper det inte fixa tänderna utan man får erbjuda så fint hö den kan äta. Och ge lucerngröt lucernhack om den kan äta det.

Beroende på om hästen hetsäter eller ej kan man ge fritt av lucerngröt och melassfri betfor. Då behöver den inte äta/få i sig något hö direkt. Kan den äta lucernhack kan det helt ersätta hö med.
 
Varför ta kontakt med en ridlärre, vad skulle de ha för befogenheter/ansvar andra inte har?
Jag tänkte att det var en person med kunskap. Egentligen var det bara det. Svårare än så var det inte. Jag vet inte hur TS kontaktnät ser ut men eftersom frågorna är så många så tänkte jag en ridlärare är erfaren och pedagog.
 
Fast om du kommer med ett felaktigt påstående så får du finna dig i att bli rättad.

Sen har jag inte sett att TS tänkt anmäla någon, men en ridlärare är inte särskilt utbildad i utfodring osv. Bättre då använda de lätt tillgängliga källor som finns bland annat online.
Ridlärare var enbart pga en person med kunskap som alltid finns i ett område.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp