Inget hö! Foderhalm + Lusern ?

M

mimmi_t

Min höleverantör har precis meddelat att han inte har något hö kvar, och har haft stora svårigheter att hitta något annat alternativ. Dock har han foderhalm som hästarna glatt vräkte i sig innan vi bytte till råghalm.

Just nu ser det ut som att det inte blir något hö överhuvudtaget, något jag är väldigt beskymrad över.

Ponnyn är en lättfödd häst som nu går på 6kg hö + 0.5L krafftfoder.
Tanken var att han inte skulle gå på bete förens i juni/juli.

Vad tror ni om att låta honom gå ca 7 timmar i sommarhagen med mycket gräs, och sedan stå i hage utan gräs med foderhalm + lusern resten av tiden?
Och vilka mängder halm o lusern skulle vara rimligt?

Tack

Sv: Inget hö! Foderhalm + Lusern ?

Så länge hästen äter av foderhalmen och du får upp värdena med lusernet så är det helt ok.
Även utan bete alltså.
Jag hade tagit tiden på hur länge det tog för hästen att äta ett kg halm och utgått från det när antalet kg bestäms.
Det viktiga är ju att hästens tuggtid tillgodoses eftersom du ändå får komplettera näringsmässigt med lusern.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 254
Senast: Madick
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 105
Senast: linnea 82
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka