Ingen tårkanal??

Paulsan

Trådstartare
Var med min 8 månaders hankatt idag till veterinären för kastrering och tänkte samtidigt att de kunde kolla hans högra öga som har runnit sen han var 8 veckor gammal.

Det visade sig när de försökte spola tårkanalen att det inte existerade någon? Är det vanligt? Och vad gör man? Vet. tyckte att så länge han inte hade besvär och att det vart irriterat så skulle man inte gröta i det.. men det rinner ju lite hela tiden?

Har ni erfarenheter från detta?
 
Sv: Ingen tårkanal??

vet inte mycket om att katter kan födas med saknad tårkanal men reagerar mer på att katten haft problem med rinnande ögas edan 8v ålder och ni har först nu bett veterinären kolla de:cry:
 
Sv: Ingen tårkanal??

Fast så är det inte.. Har behandlat honom både med ögonsalva och ögondroppar som bara har hjälpt under själva behandlingen. Har varit med honom till 2 olika veterinärer som har hävdat att detta är ett skönhetsfel då han inte blivit bättre efter behandling utan att "han är sån". Tänkte då att vid kastreringen när han är sövd att de på kliniken kunde kolla en extra gång eftersom de då kan kolla grundligt..
 
Sv: Ingen tårkanal??

Jag har ingen erfarenhet av defekta tårkanaler men på mina katter har man kollat normalt flöde genom tårkanalen vid minsta ögonbekymmer. Det gör man ju lätt med ögondroppar? Det känns som en klar miss av vet att inte upptäcka det tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp