INGEN svans!!!

L

Lonely

Vad kan man göra med en häst som inte har nån som helst svans! Den är inte bortborstad eller bortkliad, utan hästen har i princip 40cm strån som hänger.

Det är en tänkt tävlingshäst och hur skulle det se ut om hästen inte har svans? och hur ska hästen borsta bort flugor på sommaren osv.

Finns det inget "svanstillväxtmedel" eller något?

Hjälp Hjälp!

:bow:

Sv: INGEN svans!!!

Hur kan den ha blivit sån då?!
Låt bli att borsta den på ett tag så växer den kanske ut...
Jag vet inte...
Ge extra B-vitaminer.

Är det en unghäst??? Då finns det ju hopp iallafall ;)
Har sett detta fenomen två ggr. En knapstrupkorsni´ng som härjade rätt vilt i resultatlistorna i sydsverige hade inget tagel alls på svansen. Han såg lite rolig ut, men verkade vara helt oberörd av det(pratde en hel del med ägaren om det, de visste inte vad han gjort, han var sådan när han kom till sverige)
I förrgår var jag hemma hos en god vän och tillika känd welshuppfödare, och dom hade en 5 årig valack som var utan tagel på svansen... Han hade som 2 åring stått "mer på bakbenen än på alla fyra" ;) och hade troligen sakta men säkert trampat av svansen... troligen kommer den aldrig att växa ut igen.
De har kollat alla möjliga tänkbara sjukdomar, men ponnyn är genomfrisk i övrigt!!!

Ett gammalt hästägarknep för att stimulera hårväxt vid tex trycksår är att badda in området med kletig grönsåpa(inte den flytande!!!). Det har fungerat bra hos oss, kanske värt att prova :)

Å näjje.. :( låter som sista alternativet.

Hästen är 7 år och står mer på bakbenen än på alla 4 ( :o )

Det är mycket möjligt att det är så, och jag som ville ha svans jue! ;)

Har bara mätt en med lite svans, hon hade en sjukdom.
Trist när dom inte har svans, tappar lite personlighet...

Vet hästar som av en eller annan anledning fått sina svansar lindade, både för hårt och för länge vilkte har resulterat i att hårsäckarna har blivit förstörda och svansen tappas. Händer det så blir de mer eller mindre svanslösa.

Även om det inte är vackert så lär det ju ändå inte påverka hästens gångarter eller kapasitet för tävling, för det sitter ju inte i svansen..

Vet nån som skulle sätta på en låtsas svans på sin häst bara för att den skulle kunna vifta bort insekter och så...tyckte att det var en bra idee :smirk:

Kan man inte fläta in tagel i svansen då? Som hårförlängning?

Mest är det ett skönhetsfel...
men det är tråkigt, alla vill ju ha en lång,tjock fladdrande svans :)

Men säkert har han många andra bra sidor som överväger en förlorad svans :)

Det viktigaste är ju att inte hästen lider av det. Då är det ett problem om den gör det.

Med anlaget som ger tigrerad färg följer ibland försämrad svansbehåring - en del tigrerade hästar får s k "råttsvansar".

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 410
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!