Sv: Ingen motivation alls!
Jag har känt precis likadant förut, både häst och ryttare omotiverade. Vi var ett hoppekipage men behövde ju markarbetet.
Jag löste det genom att alltid rida bom/småskutts relaterade övningar. Dels blev man mer motiverad eftersom man var tvungen att släpa fram skiten först - då vill man använda det också. Men framför allt hade man redan i förväg planerat vad man skulle göra. Det mesta gick ut på att kunna reglera galoppen, framför allt sätta då hästen var svag och lätt hamnade i framvikt.
Övningar jag tycker om;
*Bommar på volt(red gärna på 10-meters). går att rida i trav & galopp. kan variera sprången, lösgörande.
* tre bomserier med olika avstånd. galoppbommar går alltid att komma på i trav också. Rejält olika avstånd så man på det långa måste ge mkt tygel så hästen får fram näsan ordentligt. Det korta så att man ev måste rida lite i öppna för att inte bli stark. Kan utvecklas med hinder i slutet. ca 10 bommar/serie. Askul men jobbigt att bära.
*Bara en bomm på volt/raksträcka kan vara nyttigt för orutinerad häst. eller på medelinjen så rider man åttvolter, ev med byte över bommen.
*två småhinder att utman galoppen mellan.
*på raksträcka två bomserier med olika avstånd. så man måste få hästen att reglera sig snabbt.
Annars kan det va bra att almänt försöka formulera mål, vad behövs för att nå era mål? ha delmål, typ "i juli ska bytena sitta bättre, det uppnår jag genom att träna reglerbarheten i galoppen samt blahablaha". Sådant motiverar mig. Att ha en dressyrtävling som mål kan vara bra tex.
Att rida dressyr på fält kan också vara kul. ofta blir hästarna lite piggare eller ibland starkare då. kul med omväxling.
Lycka till med att hitta motivationen!