Ingen motivation alls!

Sv: Ingen motivation alls!

Det är väl så- att saker som man har lätt för- är roliga.

Rid inte så länge, men gör massor med övergångar så blir han kvickare o kortare i kroppen.
Beröm mkt o lite euforiskt:idea: så ska du se att han tycker att det är roligt.

Om du har dålig fantasi- plugga in några dr. program som ni tränar på.

Framför allt rid inte för länge o ha hellre kvalité på några saker än att tjata ut den.

Det är väl så- att saker som man har lätt för- är roliga.

Rid inte så länge, men gör massor med övergångar så blir han kvickare o kortare i kroppen.
Beröm mkt o lite euforiskt:idea: så ska du se att han tycker att det är roligt.

Om du har dålig fantasi- plugga in några dr. program som ni tränar på.

Framför allt rid inte för länge o ha hellre kvalité på några saker än att tjata ut den.

precis, fast allt är ju så lustigt. Förut kunde vi inte ta oss in på en hoppbana, han skyggade för marken, kastade sig åt sidan ,bockade osv osv. Så då var hoppnigen inte så skoj!
Jag får hoppas jag bara är i en svacka. Jag vet ju att jag tycker det är kul egentligen.

De få gånger det går bra i dressyren (då går det riktigt jäkla bra, i allt stämmer!), då rider jag inte mer än jag behöver, kanske blir en halvtimma då.

Jag har ingen inspiration! Rider mina volter och snett igenom osv osv, samma visa varje gång ungefär..

Gör ni samma sak hela tiden är det klart att ni båda är uttråkade. Leta reda på olika övningar, på hippson.se finns det massor om man är medlem. Kolla i olika böcker, Dressyrskolan av Anders Lindgren kan jag verkligen rekomendera. Prata med andra om olika övningar osv.

...hmmm, just vad jag skrivit några gånger men bra med tipps på en bok som du tycker är bra. Själv kan jag rekomendera "Dressyr med Kyra" och annan som jag inte kommer ihåg titeln på där författaren är tysk militär. Någon som vet vilken jag kan tänkas mena? Boken är skriven på 30-talet och tar upp i princip allt som har med ridning att göra från unghäst till gp-häst.

Det låter bekant. Ska försöka rota fram den bland alla dammiga böcker... undrar om det är någon mer än jag som städar hemma...
Brukar plocka fram den några gånger om året och läsa lite eller när jag känner mig vilsen. Språket i boken känns inte högaktuellt men innehållet är helt out standing!

Mina ena häst tycker att det är tråkigt om jag ställer för lite krav på henne. Jag måste hela tiden hålla hennes intresse uppe.
Förslag!
*Ställ upp lite koner och träna på att göra bättre vägar.
*Träna mkt temp växlingar.
*Lär dig ett lite svårare dressyr program utan till. Träna på att förbättra det.
*Träna på att byta galopp ofta. tex mellan koner som man rider Zick Zack emellan.
*Du kan ju rida dressyr men ha uppe nått hinder och ta ett hopp lite då och då och pigga upp hästen :)
*Cavaletti.

Mitt tips är inte helt olikt de andras... men jag drar det ändå.

Jag brukar inte rida runt runt o "harva" på med att jobba upp lösgjordhet (vilket jag inte tror att du heller gör - men det låter ungefär så i din lite ledsna ton).

Jag kräver inte så mycket "form" av hästen heller utan hellre lyhördhet. Jag hoppas på att den stabila formen kommer av sig själv med tiden, alla övningar gör ju så att han blir mer lösgjord och vill gå "rätt" av sigsjälv i slutet av passet ändå. Jag bestämer mig för vad jag mest/helst vill få ut av min träning. Sedan gör jag många olika övningar som strävar mot det målet, och växlar om med andra för att inte bli enformig.

Alla övningar sker med kortare mellanrum så att det alltid händer något nytt. Tempoväxlingar, gångartsbyten, halter, ryggning, framdelsv. bakdelsv. små åttor, stora åttor, skänkelvikningar, öppna o slutor etc. Jag rider nästan aldrig mer än ett varv i en volt utan att det ska hända något. Då blir hästen vaken o väntar lyhört på nästa kommando och hinner inte vänja sig o gå på automatik utan lär sig skilja på vad för hjälp jag ger.

Mot slutet av passet (som ibland är 15min, ibland 1h) så får han slappna av o gå några varv i volten och kännas "härlig" :D. Avslutar ofta med en kort skogsskritt. Han är ofta glad och tycker det är roligt - men det viktigaste är att JAG tycker det är roligt och det smittar av sig.

Precis som axel sa, beröm gärna euforiskt och överdrivet MYCKET - det piggar upp den mest tuttråkade häst. Även om han kanske inte gör fantastiska framsteg så blir de större med beröm.

Lycka till!!! :rofl:

Jag har känt precis likadant förut, både häst och ryttare omotiverade. Vi var ett hoppekipage men behövde ju markarbetet.

Jag löste det genom att alltid rida bom/småskutts relaterade övningar. Dels blev man mer motiverad eftersom man var tvungen att släpa fram skiten först - då vill man använda det också. Men framför allt hade man redan i förväg planerat vad man skulle göra. Det mesta gick ut på att kunna reglera galoppen, framför allt sätta då hästen var svag och lätt hamnade i framvikt.

Övningar jag tycker om;

*Bommar på volt(red gärna på 10-meters). går att rida i trav & galopp. kan variera sprången, lösgörande.

* tre bomserier med olika avstånd. galoppbommar går alltid att komma på i trav också. Rejält olika avstånd så man på det långa måste ge mkt tygel så hästen får fram näsan ordentligt. Det korta så att man ev måste rida lite i öppna för att inte bli stark. Kan utvecklas med hinder i slutet. ca 10 bommar/serie. Askul men jobbigt att bära.

*Bara en bomm på volt/raksträcka kan vara nyttigt för orutinerad häst. eller på medelinjen så rider man åttvolter, ev med byte över bommen.

*två småhinder att utman galoppen mellan.

*på raksträcka två bomserier med olika avstånd. så man måste få hästen att reglera sig snabbt.

Annars kan det va bra att almänt försöka formulera mål, vad behövs för att nå era mål? ha delmål, typ "i juli ska bytena sitta bättre, det uppnår jag genom att träna reglerbarheten i galoppen samt blahablaha". Sådant motiverar mig. Att ha en dressyrtävling som mål kan vara bra tex.

Att rida dressyr på fält kan också vara kul. ofta blir hästarna lite piggare eller ibland starkare då. kul med omväxling.

Lycka till med att hitta motivationen!:banana:

Men sen är det ju ingenting som säger att du måste rida regelrätt dressyr heller. Piggnar du/hästen till bara det ligger lite bommar på marken så ta hjälp av dem och ha ett yttepyttelitet skutt någonstans som ni kan glida över då o då under passet. Sen behöver inte ett dressyrpass vara långt. Rid en halvtimma åt gången och skritta ut resten av tiden.
Som axel (?) sa så är det bra att lära sig et dressyrprogram att träna lite på, då har du ett mål med hur du ska rida precis och saker o ting kan underlätta istället för o sitta o harva runt runt.
Lycka till!

Jag har en häst som va likadan som din.
Kröp ihop och blev rejält uttråkad på bana eller i ridhus. Gick inte fram ordentligt och det blev liksom aldrig nåt ordetnligt arbete av det. Bara sitta och driva är inte så kul, speciellt när han KAN egentligen.
Kom det fram en bom eller ett hinder så växte han bokstavligt talat flera centimeter och gnistan i ögonen kom tillbaka.

Hästen i fråga är hela sitt liv dressyrriden och mycket välutbildad och välriden, men tröttnade alltså till slut. Tävla däremot, det är hans grej, faktum är att vi tränar mest hoppning men tävlar mest dressyr...och att han går som bäst på tävling..

Men när han tröttnade så gjorde ju jag det också, så det
blev en drastisk åtgärd! Vi tränade inte nån dressyr på bana eller ridhus, inte ens på öppet gärde(det gick dock bra..) under elva månader.. Efter det så började jag försiktigt och träna lite igen, även för tränare, men alltid alltid med hinder på banan, hoppade kanske två tre gånger per dressyrpass. Vilket räckte för honom för att tycka det var kul.

Nu är det inga större problem med motivationen längre.
MEN under de elva månaderna red jag den dressyren i skogen ist, och hopptränade regelbundet och för mig och min häst funkade det utmärkt.
Din är ju också välriden och lösgjord och borde heller inte ha problem med en time out.
Eller för den delen, om dressyren funkar ute på ängen 'utan staket' så rid där!
Gör det din häst berättar för dej!

Har du problem med inspiration, lär dej ett dressyrprogram och tex trava genom hela, kanske skippa halter och övergångar. Bara för att inte behöva 'rida volter och snett' igenom hela tiden. Det ger dej ett 'mål' och du vet vart du ska rida, du sitter inte bara och vet inte vad du ska göra härnäst. Det händer nåt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 390
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar