Ingen motivation alls!

Estivuz

Trådstartare
:crazy: Tänkte rida dressyr i ridhuset igår för första gången ordentligt på någon vecka. Blir mest hoppträning/tävling nu eftersom det är det som går bäst och hästen tycker det är roligast.
Utöver hoppningen så rider jag ut.
Visst, fine, en del hoppryttare och så kanske nöjer sig med det. Min häst är väldigt lydig och så ändå.
Förut red jag mest dressyr men nu har jag liksom ändrat inriktning.

Nu till problemet.
Min häst hatar dressyr i ridhuset. Jag börjar också hata det. Tycker det är jättetråkigt, får ångest av att rida där när jag vet att han tycker det är skittråkigt. Han blir slö och seg, tung och lång.
Jag kan tillägga att det nog inte är så hemskt som det känns. Han går ju rätt stadigt och så, men jag vill få upp honom i formen, att han kortar ihop sig lite mer och blir aktivare bak.
Hästen tycker detta är otroligt jobbigt, han går ju hellre o lallar i en låg och bekväm form än att jag kräver saker av honom... :crazy:
Jag brukar faktiskt inte ge upp inom ridning, men igår gjorde jag det. Red ut i skogen istället, där var han mycket bättre.

Jag rider inte för någon tränare i dressyren, finns helt enkelt ingen där jag har hästen som jag tycker är bra och kan få mig motiverad.

Känns som det bara står still och vi inte kommer längre.
I hoppningen går det bara framåt hela tiden, är verkligen jättekul!

Så vad gör man? :crazy: :confused: :confused:

Sv: Ingen motivation alls!

Är det du eller hästen som tycker det är roligare med hoppning:confused: :angel:

Hoppningen kan ju knappast fortsätta gå framåt utan dressyr i grunden, det är till en viss gräns i så fall.

Kanske ska du fundera över din egen motivation. Vad förväntar du dej om du inte dressyrar regelbundet? Den är knappast lydig och lösgjord i hoppningen om du har såna problem med dressyren.

Bara några tankar. Tror du ska ta och resonera med dej själv först.

Är det du eller hästen som tycker det är roligare med hoppning:confused: :angel:

Hoppningen kan ju knappast fortsätta gå framåt utan dressyr i grunden, det är till en viss gräns i så fall.

Kanske ska du fundera över din egen motivation. Vad förväntar du dej om du inte dressyrar regelbundet? Den är knappast lydig och lösgjord i hoppningen om du har såna problem med dressyren.

Bara några tankar. Tror du ska ta och resonera med dej själv först.

Hästen är ju dressyrriden. Mycket. Har mest tävlat dressyr förut, dock med sådär resultat eftersom han inte tycker det är särskilt roligt. "dör" inne på banan. Jag tävlade mkt dressyr på ponny, har alltid tyckt det varit roligt.

Och jo, min häst är otroligt lydig och lösgjord i hoppningen. Inga problem alls. Han går även bra i markarbetet innan vi hoppar hindren, om du förstår vad jag menar. det är när vi ska sitta och rida rena dressyrpass i ridhuset som det inte funkar.

Jag har ingen inspiration! Rider mina volter och snett igenom osv osv, samma visa varje gång ungefär..

Ja, så där är det ibland - tråkigt och svårt att hitta motivationen.

För att hästen ska tycka att det är kul måste du som ryttare känna dig motiverad och possetiv annars blir det svårt för er båda.

Jag har hittat massor av bra övningar på detta forum och i en mängd dressyrböcker. Har du inga såna hemma kan du ju alltid pallra dig iväg till något bibliotek eller varför inte kosta på sig att köpa ett par bra dressyrböcker.
Planera dina ridpass veckovis och sätt upp mål som är rimliga för dig och din häst. Skriv gärna ner efter varje ridpass hur det har gått (bra att kunna gå tillbaka och se förhoppningsvis ev förbättringar).

Ja, så där är det ibland - tråkigt och svårt att hitta motivationen.

För att hästen ska tycka att det är kul måste du som ryttare känna dig motiverad och possetiv annars blir det svårt för er båda.

Jag har hittat massor av bra övningar på detta forum och i en mängd dressyrböcker. Har du inga såna hemma kan du ju alltid pallra dig iväg till något bibliotek eller varför inte kosta på sig att köpa ett par bra dressyrböcker.
Planera dina ridpass veckovis och sätt upp mål som är rimliga för dig och din häst. Skriv gärna ner efter varje ridpass hur det har gått (bra att kunna gå tillbaka och se förhoppningsvis ev förbättringar).

Jo, ibland går det ju riktigt super också.. ibland.:cool:

Just det! Plocka fram den känslan när du rider i ridhuset:idea:!

Väck kusen din med spöt när du kommer in i ridhuset (och för alldel ge dig själ en liten snärt också så även du vaknar och är på allerten) - nu är det dax att jobba!

Jag skrev som jag gjorde eftersom jag har haft en häst som var som du beskriver och blev totalseg på dressyrpassen. På den tiden sa jag som du :"han gillar inte dressyr".

Men jag var själv rätt uttråkad av det pga att han var så ointresserad och seg. :crazy: Det var en häst med mycket framåt i andra sammanhang. Han t o m släpade fötterna om man lagt på dressyrsadeln och styrde mot ridhuset........
På gärden gick det bättre.

Lösningen var inte att jaga igång i början med spö, eller att rida fram i friskt tempo som jag också provade. Det var att rida annorlunda och jag har egentligen svårt att förklara riktigt hur:confused: fick hjälp av tränare bla.

Inte driva utan rida mer konsekvent och tålmodigt fram mot handen, släppa fram var viktigt, inte överarbeta utan lita mer till att få igång hästens egen motor, inte ha en negativ attityd innan och inte överdrivna förväntningar. Positiv feedback på arbete framåt och engagemang.

Jobba med grunderna och att lyssna på hjälperna, det var en känslig häst som lät blev irriterad på för kraftiga signaler.

Vi fick i alla fall en häst som kanske inte dansade in i ridhuset direkt:o (utom vid regn, då ville han dit:cool: ) men som arbetade själv med eget driv framåt och friare.

Är nog kanske ingen hjälp för dej, men vill bara förmedla att det går att ändra, men det kräver översyn av ett och annat bla sin egen ridning.

Om du syftar på mitt förslag med spöt så menar jag inte att man ska jaga igång med spöt utan just bara väcka upp hästen.

Sen får man försöka jobba i ett balanserat grundtempo med många variationer i de olika gångarterna som passar häst och ryttare.

Håller med om att hästen inte går mer fram för att den rids med full gas utan någon egen bjudning...svammel men du fattar vad jag menar väll?

Jag skrev som jag gjorde eftersom jag har haft en häst som var som du beskriver och blev totalseg på dressyrpassen. På den tiden sa jag som du :"han gillar inte dressyr".

Men jag var själv rätt uttråkad av det pga att han var så ointresserad och seg. :crazy: Det var en häst med mycket framåt i andra sammanhang. Han t o m släpade fötterna om man lagt på dressyrsadeln och styrde mot ridhuset........
På gärden gick det bättre.

Lösningen var inte att jaga igång i början med spö, eller att rida fram i friskt tempo som jag också provade. Det var att rida annorlunda och jag har egentligen svårt att förklara riktigt hur:confused: fick hjälp av tränare bla.

Inte driva utan rida mer konsekvent och tålmodigt fram mot handen, släppa fram var viktigt, inte överarbeta utan lita mer till att få igång hästens egen motor, inte ha en negativ attityd innan och inte överdrivna förväntningar. Positiv feedback på arbete framåt och engagemang.

Jobba med grunderna och att lyssna på hjälperna, det var en känslig häst som lät blev irriterad på för kraftiga signaler.

Vi fick i alla fall en häst som kanske inte dansade in i ridhuset direkt:o (utom vid regn, då ville han dit:cool: ) men som arbetade själv med eget driv framåt och friare.

Är nog kanske ingen hjälp för dej, men vill bara förmedla att det går att ändra, men det kräver översyn av ett och annat bla sin egen ridning.

Verkar som våra hästar är ungefär likadana! Jag brukar gå på honom med spöt och så när han inte går fram, men han är ganska känslig och blir lätt tjurig och står emot istället..

Tror det skulle bli bättre om jag kunde hitta en bra tränare som kan hjälpa mig.
Den jag red för förut fick mig bara ännu mer deprimerad i dressyren, kändes som jag lika gärna kunde sälja hästen när jag red för henne. :smirk:

Varför måste du rida dressyr i ridhuset????.
Har du ingen ute paddock eller gör dressyren när du rider ut. Man kan göra hur mycket som helst på uteritten också. Då blir ni föhoppningsvis mer sugna på dressyren igen. Och kan då ta några pass i rishuset igen.

Lycka till....

Den jag red för förut fick mig bara ännu mer deprimerad i dressyren, kändes som jag lika gärna kunde sälja hästen när jag red för henne. :smirk:[/QUOTE]

En sån tränare har jag också haftoch känt precis lika som du :mad: Skönt att jag prövade en annan tränare som är helt underbar. Hon har fått både mig och hästen att jobba i harmoni. Hoppas att du kan hitta någon som kan få dig inspererad och glad efter lektionen - så har jag det nu.

By the way: Min polle har oxå varit seg och inte velat gå fram men det gör hon nu.

...tänkte det samma!
Jag hade också försökt att rida utomhus så ofta som möjligt. Men det är klart - man vill ju känna framåtbjudning även i ett ridhus.

Tror att Estivuz måste jobba med sig själ och sin inställning i första hand sen kan man motivera hästen. Eller vad tror du Estivuz?

Hej!
Hade också motivationsbrist en tid och alla pass gick ut på att rida i skogen, men sen kom jag på mej själv och tog mej i kragen. Tänkte igenom vad jag ville ha ut av ett dressyrpass och planerade upplägget lite, från uppvärmning till avslutning.. Tänk på vad du kanske behöver träna på, t.ex. inom hoppningen. Har du svårt att få bra övergångar? Behöver ni träna på att korta och länga steget? Är hästen (eller du) stel i nån sida? Lyssnar hästen verkligen på små hjälper?
Det finns massor att träna på! Och det finns en massa hjälpmedel! Ta t.ex. koner eller bommar till hjälp! Bara fantasin sätter stopp ;)
Och som nån här skrev: skriv "dagbok" över hur det gick, vad behöver tränas mer på? Vad gick bra och framför allt: Varför gick det bra?

Det som känns jobbigt är det man behöver träna på! Det är lätt att man nöter på det som går bra.. Men tänk dej själv som din egen tränare, var hård men rättvis! Avsluta sen med nåt ni kan Riktigt bra, då avslutar ni med en bra känsla!
Lycka till nu! :)
Mia

tänker instinktivt såhär:

* kosta på dig en riktigt bra tränare, som du kanske får köra till, eller betala för att köra. om ekonomin eller tiden sätter stopp så ta det mer sällan, kanske var tredje vecka räcker. kanske slår du dessutom två flugor i en smäll om du hittar en till person att dela tiden med? (dvs roligare och billigare)

* rid dressyr ute i skogen eller på något fält

* kombinera dressyrträning med mindre hoppövningar, som t ex bommar på marken eller ett litet skutt mitt i en stor åttvolt osv

sitt inte och tvinga dig att rida i ridhuset. hästen känner av att du har tråkigt, precis som du känner att hästen har tråkigt. det blir en ond cirkel...

Leta reda på en äng el liknande som du får rida på,märk ut ett fyrkantsspår med vad du vill,koner,hinkar,el kvistar om du befinner dig långt hemifrån.
Min pålla,fd ridskolehäst, går som bäst utomhus:)

Svar till alla:
Tack för era tips!

Visst rider jag dressyr när jag rider ute också, när vi rider i skogen så är det inte bara flängridning direkt.
Mitt inlägg kanske fick det att låta som att vi bara hoppar hinder eller är ute och galopperar på en stor äng, riktigt så är det inte.
Jag undviker ridhuset i största möjligaste mån, eftersom det blir en ond cirkel där inne. Hästen är seg, jag får ingen motivation att försöka, hästen går ännu sämre etc etc.

Ska på träningsläger i sommar, dressyr, hopp o terrängträning. Antar att vi kommer ha ett pass dressyr om dagen då, kan nog vara nyttigt, hoppas det får upp motivationen hos mig.

Till saken hör att förra året hade jag hästen nere i Gamleby, vi hade inget ridhus men jag hade en jätteduktig kille som hjälpte mig i dressyren. Då var det åt andra hållet, dressyren gick kanon och det vart nästan bara dressyr!

Jag har försökt rannsaka mig själv och tror nog att det största problemet ligger i att jag inte har någon bra tränare att rida för.
Tills jag kommer på en lösning får jag helt enkelt kämpa på och trimma dressyr ute, inte i ridhuset. :o

Jag har ingen inspiration! Rider mina volter och snett igenom osv osv, samma visa varje gång ungefär..

Där har du nog en del av problemet. Din inställning. Pröva att rida dressyr på en äng ute så kanske ni båda två blir mer motiverade. Eller varför inte köra lite mer avancerande och krävande krumelutter och blanda det med hoppning inomhus. Så kanske ni får lite gratis glädje och framåtbjudning från hoppningen.

Det gäller ju för dig att hitta motivationen igen. Det kan en bra tränare hjälpa till med men nu hade inte du någon bra i närheten. Att skriva träningsdagbok samt sätta upp lång- och kortsiktiga mål kan hjälpa till med motivationen. Utan mål blir det rätt meningslöst att träna. ;)

Senast ändrad:

Oj! :o såg att de andra som svarat redan svarat i princip samma sak...Jaja. Då är väl inte råden helt fel iaf. :D Jag kan slänga in ett lycka till då också!

Till saken hör att förra året hade jag hästen nere i Gamleby, vi hade inget ridhus men jag hade en jätteduktig kille som hjälpte mig i dressyren. Då var det åt andra hållet, dressyren gick kanon och det vart nästan bara dressyr!

Jag har försökt rannsaka mig själv och tror nog att det största problemet ligger i att jag inte har någon bra tränare att rida för.
Tills jag kommer på en lösning får jag helt enkelt kämpa på och trimma dressyr ute, inte i ridhuset. :o

Men fortsätt at dressyra ute på ängen! Finns väl ingen regel som säger att det är mer dressyr för att du rider i ridhuset?

Vad bra att ni ska på träningsläger!
Passa på att skriva ner vad ni gör på de olika passen, hur de olika övningarna gick, vad som var mindre bra och det ni kan bli bättre på.
Plocka sedan fram dessa noteringar när fantasin tryter... man kan nästan säga att du får mer valuta för pengarna då :idea:

Inte för att vara tjatig men det är väldigt bra med böcker där man kan hitta olika tipps och ideér på övningar i "ridkonstens kompliserade värld".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 390
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar