Ingen mens - que pasa?

R

Raderad medlem 6459

Inga skräckhistorier tack! Men jag behöver råd.

Jag slutade med p-piller i maj förra året och har sedan dess haft hyfsat regelbunden mens, nån enstaka gång har det varit lite längre cykler. Nu har jag helt plötsligt inte haft mens på 9 (!) veckor och jag börjar bli orolig att någonting är fel.

Bör jag söka vård för det här? I sådana fall när? När jag googlar står det att man ska söka vård efter 6 månader (!) utan mens och det låter ju som oerhört lång tid?

Jag har tagit ett graviditetstest och jag är inte gravid.

Jag slutade med p-piller i maj förra året och har sedan dess haft hyfsat regelbunden mens, nån enstaka gång har det varit lite längre cykler. Nu har jag helt plötsligt inte haft mens på 9 (!) veckor och jag börjar bli orolig att någonting är fel.

Bör jag söka vård för det här? I sådana fall när? När jag googlar står det att man ska söka vård efter 6 månader (!) utan mens och det låter ju som oerhört lång tid?

Stress? Flytt? Annat som hänt som kan ha gjort att du känt dig pressad? Psykisk eller fysisk stress kan göra att kroppen hoppar över en ägglossning till exempel, det är inget konstigt.

Jag hade lugnat mig ett tag om det inte är andra symtom som gör att du känner oro/vill söka vård.

Tillägg: frågorna är ju naturligtvis inte tänkta för att du ska svara mig här men det förstår du säkert.

Jag tror inte något behöver vara fel, mera som att något hängt upp sig lite. På hästar kan det ju bli så att gula kroppen inte riktigt släpper som den ska så något liknande lär väl hända på människor. Men gå till gyn så du får sinnesfrid.

@Modest Tack för ditt svar! <3 Min man menar på att det kan bero på att jag är stressad men jag är liksom alltid stressad, jämt och ständigt, så jag tycker inte att kroppen borde välja just nu att reagera på det.

Jag känner alltid oro över min kropp för jag är total hypokondriker så det är svårt för mig att avgöra när det är rimligt att söka vård. Har redan börjat oroa mig jättemycket över att det här ska innebära att jag inte ska kunna få barn i framtiden till exempel.

Den här tråden fick mig att inse att jag inte heller haft mens sen typ november. Kanske bäst att ta ett gravtest trots spiral.

@Modest Tack för ditt svar! :heart Min man menar på att det kan bero på att jag är stressad men jag är liksom alltid stressad, jämt och ständigt, så jag tycker inte att kroppen borde välja just nu att reagera på det.

Jag känner alltid oro över min kropp för jag är total hypokondriker så det är svårt för mig att avgöra när det är rimligt att söka vård. Har redan börjat oroa mig jättemycket över att det här ska innebära att jag inte ska kunna få barn i framtiden till exempel.

Jag förstår. Det blir ju svårt att sia om stressfaktorer hit och dit, det var bara en tanke om en vanlig orsak till utebliven mens. Jag kan ju omöjligt bekräfta att din oro (över t ex barn) är helt obefogad, men 9 veckor är kort tid i sammanhanget och behöver inte betyda att något alls är fel. :)

@Modest Tack för ditt svar! :heart Min man menar på att det kan bero på att jag är stressad men jag är liksom alltid stressad, jämt och ständigt, så jag tycker inte att kroppen borde välja just nu att reagera på det.

Min mens hoppade hit och dit, och när jag slutade med spiral tog det ett år innan mensen kom. Med minipiller kom den direkt, när jag åt p-piller tog det några månader. Är du orolig, så kolla upp det så du slipper oroa dig. Men jag upplever att ju längre tid jag ätit hormoner desto längre tid innan de gått ur kroppen. Det kanske är inbillning.

Jag blev av med min mens under 10 månader. Sökte hjälp mot slutet just för att jag ville bli gravid, skulle då få hjälp av läkemedel att få igång mensen igen. Hann dock aldrig med det för helt plötsligt kom mensen tillbaka och jag blev gravid under andra cykeln.

Jag förstår att 9 veckor känns som en evighet men försök att inte stressa upp dig. Det är inte helt ovanligt att hoppa över någon cykel per år. Men om du är väldigt orolig så sök hos din gynekolog. Lycka till!

Tillägg! När i cykeln testade du om du var gravid? Det kan ju också vara så att du testade för tidigt. Det behöver du såklart inte svara på här men kanske något du kan ha i åtanke :)

Jag blev av med min mens under 10 månader. Sökte hjälp mot slutet just för att jag ville bli gravid, skulle då få hjälp av läkemedel att få igång mensen igen. Hann dock aldrig med det för helt plötsligt kom mensen tillbaka och jag blev gravid under andra cykeln.

Jag förstår att 9 veckor känns som en evighet men försök att inte stressa upp dig. Det är inte helt ovanligt att hoppa över någon cykel per år. Men om du är väldigt orolig så sök hos din gynekolog. Lycka till!
Åh, tack för ditt svar! Det lugnar mig väldigt mycket :). Jag visste inte ens att det fanns läkemedel för att få igång mensen :).

Jag testade när mensen var sen en-två veckor så tror att det var ett korrekt resultat!

Åh, tack för ditt svar! Det lugnar mig väldigt mycket :). Jag visste inte ens att det fanns läkemedel för att få igång mensen :).

Jag testade när mensen var sen en-två veckor så tror att det var ett korrekt resultat!
Ryckte ett inlägg här nu bara. Också de som inte har pcos kan ha utebliven ägglossning. Det kan liksom hoppa över en hel cykel och sen kan det ta en stund innan det kommer igång igen.

Om inget händer om några veckor kan du kolla med vården. Med hjälp av progesteron brukar det vara ganska enkelt att få igång en blödning och sedan brukar kroppen komma ihåg vad den ska göra.

Nu utgår jag ifrån att du inte magrat jättemycket på senaste tiden. Eller att du är gravid (du kan ju testa igen för säkerhets skull men det torde ju inte vara nån större risk att du är gravid om ett test visat neg)

Tack @em-pirre ! Nu känner jag mig lugnare! Och nej, har inte magrat alls.

Jag gör så att jag väntar ett par veckor och sen kontaktar gyn. TACK! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Har haft regelbunden mens så länge jag kan minnas, och aldrig någonsin haft någon typ av blödning mellan menstruationerna. Men så igår...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
41 038
Senast: chio
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 718
Senast: Egonson_
·
Övr. Barn Ja, som trådrubriken lyder... Jag börjar bli fundersam över om det är något fel, eller om det är att anse som helt normalt. Bakgrund...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama