INgen kontakt? *Hjälp*

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Min häst har vilat i 2 månader. Nu har jag ridit igång henne i skritt och trav och börjat lite smått på galoppen. Problemet är att nu varje gång jag fattar galopp så fattar hon direkt men sen slänger hon upp huvudet och drar iväg i full galopp, man får ingen kontackt med henne. Hon blir jätte stark och bara springer, hjälper inte om man galopperar på volt liten som stor...

Hon har normalt jätte lätt för att gå i form och hon lyssnar jätte bra i skritt och trav...

Något förslag vad jag kan göra för att få kontakt med henne?
 
Sv: INgen kontakt? *Hjälp*

Prova att fatta galopp med mycket små hjälper och galoppera några steg utan att du underhåller energin i hästen utan att hon bryter av själv.

Fungerar avbrotten klockrent från trav- skritt, skritt halt?

Galoppera nu bara några, några steg tills hon märker att galopp inte är obehagligt. Kolla även sadeln om hon vilat 2 månader så har kanske ryggen ändrat sig och sadeln ligger obehagligt..
 
Sv: INgen kontakt? *Hjälp*

Jag skulle nog bli fundersam på vad som har hänt. Om detta problem aldrig uppstått förut, måste det ju vara något som är väldigt fel.

Det jag oxå undrar är hur gammal hästen är, är det en ung häst osm inte har så mkt ridvana lr är det en häst m mkt ridvana.

En unghäst som reagerar/gör så här kan man ju dra till att den testar gränser, den är i trots åldern eller att den har kommit på att du blir rädd kanske och drar nytta av det....

En äldre häst med vana skulle jag släpa iväg till kliniken på en gång! Om det inte är ett gammalt problem så skulle jag bli livrädd. Antingen kan det ju vara ett så "enkelt" (men dyrt) problem som att sadeln är missanpassad efter vilan, harm an tur är det padd som löser problemet har man otur får man åka t "sadeldoktorn" och göra ngn justering. Har man otur kan det vara något annat allvarligt. Hälta, ryggproblem, muskelproblem, tandproblem osv osv.

Så kolla först upp utrustning och hur hästens kondition är typ hull, muskler, knutor, gropar, sår osv. Sen får du ju avgöra om du ska ringa en typ equiterpeut lr veterinären.

Finns det sen inget fel enligt ngn expertis så får man ju fundera på vad som skapat detta obehag för hästen så att den sticker. Är det bara ett trick för att få dig rädd? Är det din hjälpgivning lr viktfördelning som gör den rädd? (en häst m minnen av sadeltvång kan vid en specifik hjälpgivning påminnas av en obehaglig känsla och "panika"). När man funderat igenom allt det där så får man ju ta tag i det man tror är det troligaste problemet och jobba sig igenom den "troliga-listan" från ett till nr 15000.

Sen måste man ju inse att det är totalt livsfarligt att den sticker och då måste man agera. Man kan ju skada både sig själv, hästen och allt runtomkring så det är bara att ge sig den på att få bort beteendet!

Lycka till MVH Ankie
 
Sv: INgen kontakt? *Hjälp*

Tack för svaren.

Hon är 14år. Ryggen har inte ändras, Sadeln ligger bra, har padd under.

Hon är inte rädd när hon springer jag tror det är att hon tycker det är så förbaskatroligt att hon inte vill stanna (Hon älskar att galoppera) men jag måste ju at hontakt med henne... Ska testa att galoppera ute och se om hon gör samma sak då eller om det bara är i padocken...

Avsaktningarna mellan skritt och trav funkar bra. Hon är jätte Het och stark för tillfället, men hon har ju vilat i två månader så det är klart att hon får vara lite pigg. hon älskar att bli riden.
 
Sv: INgen kontakt? *Hjälp*

Hej!

Om vi antar att din häst inte har några fysiska problem så tänker jag genast på vikten att sitta i sadeln och behålla en låg hand. Som föredetta fullbodsägare har jag lärt mig en hel del om hur en galopp kan velas se ut :p.

Om det är som du anar att hon blir het och har överskottsenergi, så är det än mer viktigt att kunna behålla sin sits och kontroll. Drar hon upp huvudet har man ju helt plötsligt inget kvar i händerna. Innan jag börjar galoppera skulle jag jobba mycket med liksidiga hjälper för att få hästen att gå i en låg form, då denne producerar, hm oxytocin? eller iaf motsatsen till adrenalin :) så att den blir lugn och lösgjord (ex framdelsvändningar). Jag skulle på med ett stigläder runt halsen så man kan knipa fast lillfinger el likande i vid behov, händerna ska vara låga och man kan gärna överdriva att ta ner händerna något mer på vardera sida så att huvudet verkligen får vägledning neråt. Behåll de låga händerna vid galoppfattningen, snappa tag i remmen om det behövs :D och sitt. Kan behövas skänklar för att hon ska få en rundare galopp, några språng, sen sakta av. Hon rusar ev i början nu med men det har fungerat bra för mig så det är värt ett försök! De brukar förstå poängen med övningen :p.

Syftet är inte att få ner/in huvudet i någon slag vinkel som kan kallas *form* utan endast få henne att gå något lägre som kan verka lugnande på henne. Om händerna åker upp i samband med en rusig galopp så säger det sig själv vad resten av kroppen förmedlar. Den låga handen ska vara vägledande och kroppen följsam. Håll dig till tyglängden du har i trav eller ev något längre, för det är inget motstretigt vi vill få fram. Fortsätt med tempoväxlingar.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: INgen kontakt? *Hjälp*

Jag skulle tro att det är något fel med hästen. Kontrollera rygg, sadel och mun. Om hästen har ont i ryggen kan det mycket väl vara så att hästen inte känner av smärtan i skritt och trav, utan när det börjar gå fort kan det göra ont. Hästen kan också vara omusklad och inte klara av att samla sig i galopp. En annan anledning kan helt enkelt vara att hästen har överskottsenergi. Testa att longera eller löslongera hästen innan ridning. Gör hästen likadant när den galopperar själv? Då handlar det nog om överskottsenergi. Om inte, kan det vara att sadeln gör ont.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp