Ingen höanalys, hjälp!

Ireland

Trådstartare
I det nya stallet som jag flyttat till, vägrar ägaren skaffa analys på höet för han tycker det är trams. Just nu har jag inte råd att betala en själv o de andra i stallet bryr sig inte. Jag har letat som en galning efter analyserat grovfoder häromkring, men inte hittat. Jag har alltid räknat ut min hästs foderstat, och vetat på ett ungefär vad han ligger på. Nu kan jag inte det och jag har ingen aning om vad jag ska ge honom.. Hur gör man? Höet ser ju fint ut, grönt o så, och ägaren säger att han ger 12-14 kg av det till sina.. Låter mycket tycker jag, om det är av så bra kvalitet som han säger! Hur ska man göra för att göra det bästa av situationen? Hästen är 5 år och växer lite fortfarande. Jag köpte i alla fall hem Hippo Basic (fick Krafft Grund innan, men det hade dom inte på denna affären), havre och betfor. I förra stallet åt han 14 kg ensilage, 1 kg Grund, 0,2 kg betfor, 0,4 dl soja och 0,5 dl mineral blå.. Då låg han väldigt högt, en kvot på 6,5, men det behövdes (fullblodskorsning som ska sätta muskler). Men hur fan gör jag nu??? Vad ska jag ge honom?? Jag vet att jag kommer få svar som "det går inte att räkna ut eftersom du måste ha höanalys" mm, men det VET jag, jag bara undrar vad ni hade gjort i min situation?

Sv: Ingen höanalys, hjälp!

Jag skulle ha tittat på vad de andra äter, och hur de ser ut. Har de ätit det här höt hela tiden säger hästarnas utseende så här långt in på året rätt mycket om hur det står till näringsmässigt.

Oj vad svårt. Vet faktiskt inte riktigt vad jag hade gjort.
Såg att du bor i Uppland, de gör jag med, hade jag vetat om ditt problem förra veckan hade du kunnat köpt hö av bonden som vi köper av men han har sålt allt sitt nu. Kan inte komma på någon annan som har hyfsat bra analyserat hö.
Men om jag var du skulle jag nog köpa HorseHage och ge 50/50 av det och det oanalyserade höt. Och sedan räkna lågt på det oanalyserade och hålla stenkoll på hästens hull o muskel utveckling.

Ja det skulle kunna va nåt! Vet du vad det kostar?

Hästarna som han har är jättefina. De får ca 12-14 kg hö och endast ½ kg havre.. De gör inte så mycket för tillfället. Jag ger ju nu 1 kg havre, 0,5 kg Hippo Basic, 0,2 kg betfor och foderjäst ett par dagar pga foderbytet och miljöbytet.. Och på det får han fri tillgång på höet. Även om jag skulle ge honom 10 kg/dag så skulle haninte äta det. Han är van vid ensilage, och det tycker han är godare och ser inte så mycket ut. Kanske kan minska krafftfodret ändå.. Han gör inte så mycket nu längre pga att här inte finns ridhus och han e oskodd, försöker få tag på en bra hovslagare.

Jag hade tagit bort sojan först och främst, (fodrar aldrig med soja utan att veta analysvärden) och sedan fortsatt att ge kraftfoder som vanligt, ev lagt till lucern för att komplementera lite av det sojan gav. 10 kg hö kan du utan problem ge. Du lär ju se om han faller ur, det sorgliga är ju att det tar sån himla tid att bygga upp det han ev kommer att tappa.

Som jag skrev där uppe så får han havre, Hippo Basic och betfor, ingen soja. Jag vågade inte heller ge det nu. Men jag är så rädd att han ska falla ur nu, han gör det så fort och särskilt nu när han e lite stressad i det nya stallet o miljön.

Ok, då kostar det lika mycket som det vanliga höet han får! Kan man ju ge mycket av det då..

Stallägaren ville inte jag skule ge det för han ville inte att det skulle ta så mycket plats på logen... Annars hadde jag kunnat fodra med bara det för det är billigare än hans hö.. Suck jag vet inte vad jag ska göra.. Så här ser foderstaten ut nu i alla fall:
Morgon: 2 kg hö 0,5 kg havre, 0,2 kg betfor
Lunch: 3 kg hö
Middag: 2 kg hö, 0,5 kg havre, 0,25 kg Hippo Basic
Kväll: 3 kg hö, 0,5 kg havre, 0,25 kg Hioppo Basic

Ska förmodligen öka höet efterhand, men eftersom han är lite tramsig med att äta upp allt hö så kan jag inte ge för stora mängder/gång. Han tycker det ser mycket ut och ignorerar det. Men här får han 10 kg och brukar äta upp det mesta..

Jag är rädd att där ska vara för lite protein i foderstaten. Han faller ur så lätt och fick ju innan ganska mycket soja, men det vågar man ju inte ge nu. Kanske kan fortsätta ge foderjäst istället. Han får det nu ett par dar för magen mm. Där är väl ganska mycket protein? Samt B-vitamin.. Äsch jag vet inte hur jag ska göra. Det är ett helvete det här med foder :crazy:

åh vad svårt, synd att det inte gick me horsehage för det hade ju varit det enklaste. Men inget här i världen är ju enkelt :angel:

Kan du inte ge lusern hack?
Jag hade bytt ut en del av havren/hippo mot lusern, det innehåller mer protein och om höt innehåller mkt protein så gör det inget eftersom båda är grovfoder :idea:

Sen hade jag mätt bukomfång med måttband ofta för att se ev viktnedgång så snabbt som möjlgt, men jag är kanske lite extrem :D

Hästfrälst skrev:
Stallägaren ville inte jag skule ge det för han ville inte att det skulle ta så mycket plats på logen...

Men kan du inte förvara det ute då? Någonstans där det inte står ivägen för mycket? Det är ju plastat, så står det på pall ute behöver du bara ta in en eller ett par balar åt gången (så de inte är frusna när du fodrar).

Jo jag tänkte med på det, men han ville inte ha det ute heller.. Inte så mycket plats tycker han.. Men ska se om jag kan ha det hemma nånstans o sen ta en i bilen när jag behöver.. Lite krångligt men vad gör man inte? ;)

Ja, det är ju det där med den ostörda nattsömnen som är svår att få till riktigt när man vet att älsklingen inte har det bäst :D

Nej du är inte extrem! Jag mäter buk, bog, kors mm ofta för o se förändring! Lätt o bli hemmablind! ;)

Hur mycket lucern hack tycker du jag ska ge då? Han har ju precis börjat få muskler (kan tänka mig att det var sojan för det började efter att jag börjae ge den).

Ja de e ju det! Man går o tänker på det hela tiden! Verkligen jobbigt. har ju räknat ut hans foderstat hela hans liv, o vill fortsätta göra det nu..

Hästfrälst skrev:
Hur mycket lucern hack tycker du jag ska ge då? Han har ju precis börjat få muskler (kan tänka mig att det var sojan för det började efter att jag börjae ge den).

Oj, hm, jag vet inte riktigt.
Men eftersom stallägarens hästar är fina så borde ju inte höt vara allt för dåligt. Skulle nog kika lite på dom hästarna och deras behov, vad dom får för mat osv och försöka fodra lite efter det. Men jag skulle lägga mig på en hög protein kvot.

Men först o främst skulle jag undersöka alla möjligheter att använda horsehage. Förstår ju samtidigt stallägaren (har själv inackorderingar) att det kan ta plats, men samtidigt kan det inte ta såå stor plats spec inte om du har det ute på pall. Men om han har eget hö som du inte köper så förlorar han ju inkomst..
Hoppas det löser sig!

Ja precis.. Men jag funderar på foderjästen. Det får han ju nu. Har inte så mycket kvar, men ger honom resten nu. Där är ju protein i det. Blir ju billigare med. Var och fodrade lunch nu precis och såg i boxen att där var väldigt mycket kvar. Säkert en 3 kg. Alltså har han bara ätit ca 2 kg sen han kom in vid halv 5.. Kanske kan ge honom 0,5 eller 1 kg Lucern och sen ta bort ½ kg havre? Ska ge honom Hippo mineral vitlök med hade jag tänkt. Ska köra o handla nu snart, så jag behöver hjälp då det snurrar i huvudet på mig totalt..

En liten fundering kring att du skrev att du inte kan bekosta en analys just nu..... Lucernhack kostar ca 5 kr kilot och Horsehage minst 3 kr/kg, förmodligen mycket mer än vad du får betala för stallägarens hö... Det kanske ändå kostar dig mer än att göra en analys:confused:
Jag skulle ha tittat på de andra hästarnas hull och väntat, det är ju ganska kort tid kvar på stallsäsongen, snart kommer det gräs:bump:

Jo jag tänlte med att jag väntar.. Snart bete ju, så får man fixa analyserat till hösten. Han får så mycket hö han orkar äta (mellan 6-10 kg) och 1,5 kg havre, 0,5 kg Hippo Basic ovh lite betfor.. Dessutom ska han få Hippo Mineral Vitlök med. Det får funka till sommaren. Märker man att han faller ur snabbt får man ju ändra på nåt.. Det finns ju många som utfodrar med ögat utan analys mm som har hästar som ser ut o må prima.

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 090
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar