Ireland
Trådstartare
I det nya stallet som jag flyttat till, vägrar ägaren skaffa analys på höet för han tycker det är trams. Just nu har jag inte råd att betala en själv o de andra i stallet bryr sig inte. Jag har letat som en galning efter analyserat grovfoder häromkring, men inte hittat. Jag har alltid räknat ut min hästs foderstat, och vetat på ett ungefär vad han ligger på. Nu kan jag inte det och jag har ingen aning om vad jag ska ge honom.. Hur gör man? Höet ser ju fint ut, grönt o så, och ägaren säger att han ger 12-14 kg av det till sina.. Låter mycket tycker jag, om det är av så bra kvalitet som han säger! Hur ska man göra för att göra det bästa av situationen? Hästen är 5 år och växer lite fortfarande. Jag köpte i alla fall hem Hippo Basic (fick Krafft Grund innan, men det hade dom inte på denna affären), havre och betfor. I förra stallet åt han 14 kg ensilage, 1 kg Grund, 0,2 kg betfor, 0,4 dl soja och 0,5 dl mineral blå.. Då låg han väldigt högt, en kvot på 6,5, men det behövdes (fullblodskorsning som ska sätta muskler). Men hur fan gör jag nu??? Vad ska jag ge honom?? Jag vet att jag kommer få svar som "det går inte att räkna ut eftersom du måste ha höanalys" mm, men det VET jag, jag bara undrar vad ni hade gjort i min situation?