Ingen aning om varför!!

P

Phorsytia

Min häst har varit lös i magen i ca 1 vecka nu och jag fattar bara inte varför.. Hon har inte bytt mat eller ätit dålig mat och avmaskad är hon och hon verkar helt vanligt i tempramentet...
Men varför kan hästar få det då?? :confused:

Tacksam för svar!!
Phorsytia

Sv: Ingen aning om varför!!

min blev sån helt plötsligt av hösilaget.
bytte till hö o de e bättre men inte bra.

min är oxå lös , men ätr hö, vad kan det bero på?

Hej !! Prova o ge din häst Re Covin ACT PASTA, den finns att köpa på granngården. Eller så finns det bakteriebalans det finns också där.Om inte något av detta skulle funka så tycker jag att du ska ringa din vetrinär o be om nya råd. :banana:

Verkar som att det är många hästar som är lös i magen i höst!
Mina är det också, ska dock ringa veterinär imorgon, har testat allt receptfritt jag kommit över och inget hjälper.. så jag hoppas att veterinären har nån dunderkur för dem!! Men är hemskt skeptiskt för att någonsin bli av med den här diarrén nu... :crazy:

Mina är lite lösa också, men inte så farligt, lösare än vanligt bara. Dom äter väl fruset/blött gräs osv.

Min har också varit lös i magen ett tag.
Fick nu en del tips från vet. att börja med.
Ge halm, dra ner på betfor, ta bort sojan (som han äter för att det är dåligt protein i höet).
Ger honom hö också ett par kilo kommer att öka på det och ge blandat hö och hösilage till varje mål utom lunchen.

Han började bli lös när han började äta det nya årets hösilage.

Köpa mag-tarm balans, (om det behövs) men jag börjar i denna ända först så får vi se.

Har samma problem med min dam. Hon äter ensilage så det är rätt kraftigt... Provar nu med att byta ut lunchmålet mot hö och drar ned på ensilaget övriga mål... får se om det blir bättre... annars vet jag inte har provat mash från eggersman funkade ett tag men... tror mest att det beror på att det är för kraftig. Upplever dock att de flesta hästarna i stallet (vi är 8st) är kass i magen även dom två som endast har ätit ensilage i flera flera år..så jag tror att det är någe med årets skörd helt enkelt eftersom problemet återkommer i stora delar av landet..

Har frågat några stallet och några av deras hästar är också dåliga..
Men hon har ju ätit ensilage i 2 månader om inte mer!! Men ska testa och blanda i lite hö..
Det var någon som skrev dra ner på Betfor, nu får hon 4 dl (torrmätt)
tycker det blir lite väl lite om jag skulle dra ner..
Något dåligt med ensilaget detta år eller??:confused:

Re Covin ACT PASTA, hur mycket kostar detta då?

Det var ganska länge sedan jag behövde använda det.Kommer inte ihåg vad det kostar men jag tror inte att det va så dyrt.

Vart kan man köpa det då? olika häst affärer? har låångt till granngården :P bor typ mitt i inget, närmsta häst affär är typ 30 minuter eller nåt..

Jag tror inte hästsportaffärer har det. Men dom kan kanske beställa in det till dig om du ringer o frågar. Känner du ingen bonde som har nötdjur? dom kan ev ha det hemma. Det är ett sånt preparat som används både nöt o häst ,el om du har en affär som säljer foder brukar ha det. be om paket på postföskott det brukar ju inte ta många dar att få ett sånt. Om du ändå inte får tag på det kan du ju testa bakteriebalans , Vissa hästar funkar det att ge uppblött kli.Hoppas du lyckas få tag på det.:idea: ;)

Tack för alla tips! ska nog lyckas få tag i det!! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama