Ingen analys i år

Blueberry555

Trådstartare
Jag står i ett stall där hö ingår i priset. Hösilage. Alla andra år har vi fått en analys på det, men detta året gjorde han ingen analys för bonden tyckte att det var onödigt. Värdena har legat på ungefär samma varje år, 30 gsmbr, 7,5 mj, samt 73 %ts. Det är bara ngr marginaler som skiljer sig år från år.
Vågar man lita på att värdena e detsamma som i år?
Hur hade ni gjort? Jag har ingen möjlighet till att ta egen analys och jag kan inte ta ngt annat foder.

Sv: Ingen analys i år

Varför skulle du inte kunna ta en egen analys???? Det är ju bara att ta hem lite och skicka in.

Svar på frågan: Jag hade gjort en analys. Nej man kan inte lita på att värdena är samma.

Att ta analys på näring o makro kostar ju bara ett par hundra, varför kan du inte ta egen? Hur hög omsättning på balar har ni?

Tar två egna på näring, makro och mikro i vinter, vi har ju två olika grovfoder. Har redan näring och makro från bonden men ena ville jag kontrollera och andra provet har inte labbet kvar (kunde komma undan makro o näring om jag ville men måste jag ändå samla nytt prov kan jag lika gärna göra rubbet).

I jämförelse kostar näring, makro och mikro hos Eurofins 750 kr. Lika mycket som ena ridtäcket eller typ en halv vinterskoning. Lätt värt för mig :)

I år har vi inte fått någon analys heller av leverantör.

Skicka in egen! :)
För oss tog det ca 6 veckor eftersom att man får göra det i efterhand och har man inte tillgång till provborr så får man ta från balarna eftersom de öppnas, men det är lätt värt det även om det kan ta en stund.

Är flera intresserade kan ni ju dela på kostnaden, då blir det väldigt billigt.
Vi tog total analys, allt förutom hygiendelen och betalade 1400 och delade, så det blev ca 200/person.

Senast ändrad:

I år har vi inte fått någon analys heller av leverantör.

Skicka in egen! :)
För oss tog det ca 6 veckor eftersom att man får göra det i efterhand och har man inte tillgång till provborr så får man ta från balarna eftersom de öppnas, men det är lätt värt det även om det kan ta en stund.

Är flera intresserade kan ni ju dela på kostnaden, då blir det väldigt billigt.
Vi tog total analys, allt förutom hygiendelen och betalade 1400 och delade, så det blev ca 200/person.

1400? Vad ingick då?

Jag visste inte att det gick o göra detta själv. Men hur gör man då? Kan jag bara ta från en bal o skicka in? Vi har en omsättning på ca 50-70 storbalar per år.

Gå in på den hemsidan som du vill skicka till. (För att hitta vart du kan skicka googla på "höanalys häst" så hittar du flera företag.) Sedan gör du som det står där. Har du inte tillgång till borr så plockar du försiktigt ut prover ifrån balarna, dra inte. Är det hösilage så förvarar du proverna i frysen i lufttäta plastpåsar tills du har ifrån iallafall 5-6 balar. När du har tagit tillräckligt mycket (hur mycket som behövs står på hemsidan) så klipper du ner det och skickar in det. Du kan ta ifrån flera ställen på varje bal. Ju fler balar du tar ifrån desto rättvisare analys.

0,1 tror jag. I efterhand så tror jag inte vi kommer köra på det fler gånger då jag fått uppfattningen om att det är värdet alla får/att vi i Sverige alltid bör tillsätta selen

Fast om det går 70 bal på en säsong, och dom balarna kommer från säg 5 olika fält, så kan näringsvärdet skilja ENORMT mycket mellan fälten, och man har noll koll i efterhand vilka som är vilka. Så det värdet hade jag inte litat på alls!

Fast om det går 70 bal på en säsong, och dom balarna kommer från säg 5 olika fält, så kan näringsvärdet skilja ENORMT mycket mellan fälten, och man har noll koll i efterhand vilka som är vilka. Så det värdet hade jag inte litat på alls!

Vilken foderleverantör säljer 70 bal från 5 eller ens 2 olika fält ?

Handla från seriösa foderförsäljare . Det är inte svårt , snarare regel än undantag år 2013 att hitta såna utan svårighet .

Alla bor ju inte på ställen där det finns jättefält, eller hur? Är det oseriöst att ha små fält nu oxå? Jag vet hur olika det kan slå på olika fält, och anser inte att bönder med små fält är oseriösa. Men analys ska tas under skörden, så man får rätt värden och kan plocka från alla fält och olika hörn. Det kan nämligen variera i värden från ena hörnet till andra oxå. Men folk är så jävla nöjda med sig själva för att dom har tagit analys, och fattar inte att värdena långt ifrån alltid stämmer med verkligheten.

Som vanligt är det sjukt otrevliga svar från dig, så vansinnigt tröttsamt med dryga typer! Det går liksom inte att prata med normal ton här. Bitter?

Senast ändrad:

Ja men det är väl självklart att det skiljer mellan fälten! Det är väl ingen som är tror något annat eller som har sagt något annat? Annars hade man ju lika gärna kunnat ta ett höprov ifrån grannens hö och skickat in. Om det nu är så att det är ifrån olika fält så får vi ju hoppas att bonden är såpass seriös att han vet vilka balar som är ifrån vilka fält också får man skicka in flera analyser. Svårare än så är det ju inte. Jag tar ju hellre en analys själv som jag vet hur den är tagen än litar på någon som jag inte känner eller som inte vet hur en analys ska tas. Jag vet ju bara hur min kollega bar sig åt när vi skulle plocka ut prover på fältet trots att jag mycket noga hade förklarat för henne innan hur hon skulle göra. Den analysen som hade blivit om vi hade skickat in hennes prov hade inte stämt för fem öre med grovfodret som vi skull fodra med.

Min foderleverantör kunde ha 3-4 olika partier från varje fält där varje parti hade en egen analys.

Det blev en massa analyser på en säsong. Visst var kostnaden per kg högre men det var det klart värt.

Jag betalade dessutom per ts foder. Dvs lägre pris om det var blötare och högre pris vid torrare hö.

Denna bonden hade foder som inriktning på sin bondgård.

Men jisses Amalia . Läs ordentligt innan du blir otrevlig ! Snacka om vem som är otrevlig !

Men det beror ju på om man har fått alla balar på en gg eller får lite i taget hur man kan öppna dom. Jag menar att det är svårt att öppna 5 balar och tro att man ska få en analys som stämmer för hela säsongen. Har själv testat att analysera på massor av olika sätt från olika fält, och det stämmer inte när man gör så! Vill bara uppmärksamma er på att ni kan felutfodra totalt om ni gör på det sättet!

halvt kl

Jag vill gärna inflika att en analys aldrig är helt exakt heller utan det är ju bara ett snittvärde även om man givetvis bör skilja på partier och fält.
Men man får inte heller tro i sinne att en analys ger ett absolut exakt svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 988
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25