Ingångsättning

V

Venezuelas

Hur ser en lämplig igångsättning för en minishettis ut?
Tömkörning då eftersom hon är för liten att rida.

Och sen ett bra träningschema, allt från konditionsträning & muskeluppbyggnad.

Tacksam om nån snäll person kunde hjälpa mej attsätta ihop ett trevligt schema :bow:

Sv: Ingångsättning

Du kan ju börja med att tömköra i skritt första veckan, variera det med att klättra och longera.
Samma sak vecka 2 fast lägg in lite trav och utöka längden på passen, och klättra lite mer,
Vecka 3 kanske du kan lägga in nån galopp nån dag, trava lite mer än vad du gjorde vecka 2 och öka längde på passen lite till, klättra.
Känns allt bra kan du kräva lite mer av henne nästa dag.
Se till så att ni avslutar passen innan hon är helt slut. Så att hon inte tycker att det är tråkigt...
Du kanske känner någon mini ryttare en som vill rida någon dag.

Glömde bort att det var en mini shettis när jag skrev inlägget. Glöm det jag sa om ridningen... !

Tja, börja med att tömköra i skritt och variera med longering/klättra/promenad med bara grimma och grimskaft i 1 - 2 veckors tid. Klättring är bra för ryggmuskulaturen. Sedan kan du ju också försöka tömköra henne i skogsterräng om du har möjlighet. Jättebra att träna att gå slalom mellan träd. :) Du ökar hästen rörlighet.
Sedan kan du ju succesivt öka kraven lite på törmkörning/longering. Lägg in lite trav och sedan galopp. Kolla av hur hästen reagerar på passen och försöka att avsluta när det går som bäst.
Och berömma mycket. ^^

Jag motionerar själv en häst nu som är väldigt överviktigt och i början skrittade jag både när jag red och körde henne. Och jag gjorde det i flera veckors tid eftersom att skritten är den mest ansträngande gångarten. Det är först nu som jag har börjat trava lite smått för att kolla hur hon ligger till konditionsmässigt.
En fjording som jag var halvfodervärd på hon kunde gå hur långt som helst bara på vilja. Henne började jag också med att skritta och i slutändan kunde jag konditionsträna henne genom att galoppera lite längre sträckor, inte alltför långa, men lagom eller cantra som det också heter på engelska. :)

Med vänliga hälsningar
Jennie

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
694
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar