Ingångsättning sto med föl.

Ponyta

Trådstartare
Nu är det dags att sätta igång mitt sto, hon har ett föl som är 1månad. Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den lille :smirk: Hur brukar ni göra med fölen när ni sätter igång stona?

Sofie

Sv: Ingångsättning sto med föl.

Klarar fölisen av att sto själv kvar i stallet?

Om fölisen klarar de skulle ja låta den stå kvar i stallet, varför inte annars ta med fölisen? :)

Och klarar STOET av att vara utan fölet? När jag var ute och gick med ett sto så slutade det med två "ihjäl" trampade fötter, för att hon var så nervös och gick vart hon ville, mm.

Jag har turen att ha ridhus på gården där jag står så jag tog med fölet upp till ridhuset när jag började rida hans mamma igen. När han var omkring tre månader ville han inte följa med mamma längre utan stannade kvar i hagen med resten av flocken.

Jag satte också igång mitt sto en månad efter fölningen. Hon har varit ridhäst i hela sitt liv och blev verkligen GLAD när jag tog fram sadeln igen och ledde henne upp till ridhuset.

Det är rätt länge sen jag hade ett sto som jag ville ha igång tidigt...Första tiden fick fölet gå lös då den följde sin mor mycket bra och jag bodde så till att det var möjligt. Sen lärde jag den gå som handhäst tills den lärt sig att det var ok att stanna med dom andra i hagen vid ungefär 3 månaders ålder.

Syrrans sto sätter vi igång nu först och fölet är 3 månader gammal. Han bryr sig inte att mamma försvinner utan är fullständigt trygg med de övriga.

Klarar fölisen av att sto själv kvar i stallet?

Om fölisen klarar de skulle ja låta den stå kvar i stallet, varför inte annars ta med fölisen? :)

Han klara inte att va utan mamma i stallet har testat de. ja de får väl bli att ha med han i början tills han tycker de i tråkigt.
Det dumma är att jag måste hålla mig i paddocken/hagen när han är med för han följer inte precis med varit man än går.

Jag satte också igång mitt sto en månad efter fölningen. Hon har varit ridhäst i hela sitt liv och blev verkligen GLAD när jag tog fram sadeln igen och ledde henne upp till ridhuset.

Kan jag tänka mig, min häst tycker de SÅ tråkigt att inte göra något! Ska bli skönt att sätta igång igen! :bump:

Så länge fölisen är så liten kan du väl ta med henne på turerna.. Det är väl dags att stänga in fölisen när den börjar bli så pass självständig att den inte följer med sin mamma lika bra..

Så länge fölisen är så liten kan du väl ta med henne på turerna.. Det är väl dags att stänga in fölisen när den börjar bli så pass självständig att den inte följer med sin mamma lika bra..

Problemt är att han inte följer med mamma så bra nu. Han tar gärna sina egna runder. :smirk:
Men ska testa med att ha någon hos honom i början när de är korta skrittturer så får han va med i paddocken.

När jag hade föl lämnade vi henne i hagen med min val. första gångerna passade min mor henne i hagen därefter utanför. Var inget problem med någon av dem mycket självständiga individer bägge två. Tror jag också började efter ca en månad just för att stoet tyckte det var dödligt tråkigt att bara stå i hagen. Min gamla val. var extrapappa åt fölis :D

Mitt stos föl var 3 månader när jag började skritta lite grann på henne, bara nån gång i veckan. Fölet var alltid med men när jag red så red jag på ridbanan eller i hagen.

Ha inte för bråttom, låt stoet vara mamma ett tag. Låte henne få njuta av sin "mammaledighet".

I början tog vi med fölisen. Vi satte fast henne på selen när vi körde mamma och hade henne som handhäst i grimma och grimskaft när vi red, eller lös på ridbana.

När hon var runt 3 månader lämnade vi henne i stallet men ställde in en annan häst som sällskap. Nu är hon snart 4 månader och rider vi ut kortare turer står hon själv i stallet. Ska vi köra och träna för tränare ställer vi in sällskap åt henne.

Det är de att min häst trivs inte med att bara gå och inte göra någonting. Hon blir jätte glad så fort man tar in dom och pysslar med henne!
Men fölis får va med när jag rider i början.

I början tog vi med fölisen. Vi satte fast henne på selen när vi körde mamma och hade henne som handhäst i grimma och grimskaft när vi red, eller lös på ridbana.

När hon var runt 3 månader lämnade vi henne i stallet men ställde in en annan häst som sällskap. Nu är hon snart 4 månader och rider vi ut kortare turer står hon själv i stallet. Ska vi köra och träna för tränare ställer vi in sällskap åt henne.

Det låter bra, fast min är lite för bussig att ha som hand häst än och så har vi alldeles för många vägar att ta sig över innan man kommer in i skogen.
Sällskap låter som en bra ide på längre turer. Men nu i början får fölis va med när de är på ridbanan.
Tack för tipsen!

Hon behöver komma igång, hon tycker det är så tråkigt att inte göra något.

Det är inte så att det är DU som tycker att det är tråkigt att ha en fölmärr???

Kan säga så här:
Fölmärrar som hellre lämnar en månadsunge än att skydda den är, hos oss enbart i avelsboxen en säsong.
Sådana "kasseras" omgående då dom inte passar i avelsverksamhet.

Dom går under kategorin "dåliga mammor med noll koll på sin avkomma"

En bra fölmärr fostrar och skyddar sin unge strängt åtminstånde dom tre första månaderna. Därefter släpper hon sitt grepp och kan strosa runt. Men hon har ett öga på ungen hela tiden, trots att hon står i andra änden av hagen.

Varianten att ta med fölet är bättre, så länge man har kunskap nog att rida i ungens tempo och inte låta den hänga på så länge den orkar,
Och naturligtvis i inhängnat område om man inte vill riskera att ungen blir överkörd/bryter nacken i diket/ eller springer rakt in i en harv alternativt tröska.

AM

Hon skyddar han till 100% så därför så går det inte att lämna han i boxen, eller för fölis är de okej så längen nån annan är hos han men stoet bilr helt knäpp.

Det får bli en igångsättning i lugnt tempo i inhängnat område så att både stoet och fölet kan känna sig trygga.
Tack för tipset!

Var sak har sin tid, låt bli ridningen, som ovan rättligen påstår är inte ston gjorda för att gå från sin fölunge , inte heller föl,att vara från sin mamma.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 060
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama