Inga pengar från hästhandlaren

Spotlight

Trådstartare
Vad gäller rent juridiskt?
Det är så att vi sålde våran ponny genom min (fd.)tränare som också är hästhandlare. Köpet gick smidigt och ponnyn åkte med de nya ägarna samma dag som de var och provred. Vi skulle få 50.000 kronor och hästhandlaren 5000 kronor för att hon förmedlade ponnyn. Vi fick då veta att köparna var tvungna att sätta in pengarna på hennes konto först för att det skulle synas i hennes statistik att hon hade förmedlat en häst, och fine det var okej för oss. Men nu är då problemet att det fortfarande fattas 30.000 kronor. Hästen såldes i november 2009 skall nog tilläggas.

Så vad gäller? Vem är ägare på hästen? Jag har försökt att söka på internet men hittar inget konkret svar. Det jag har fått förklarat för mig är att köpet inte är genomfört förens säljaren har alla pengar på sitt konto, och att det alltså är vi som fortfarnade äger hästen. Kan det stämma?

Och nu vet jag att det finns en hel hög av bukefalister där ute som har koll på sånna här saker och hoppas att det är någon som kan ge mig ett svar :laugh:

Sv: Inga pengar från hästhandlaren

Det låter som om ni har blivit lurade.

Har ni skrivit på kontraktet och ägarbytet är inskickat så är det nog så att det är deras häst.
Har du pratat med köparna om hurvida dom har fört över alla pengarna?
Jag hade tagit kontakt med en jurist med en gång faktiskt. lycka till!

Vem har pengarna då? Hästhandlaren eller de som köpte ponnyn?

Rent juridiskt är ponnyn köparnas nu när tradition skett, dvs ponnyn är hämtad. Om de inte betalat för ponnyn så kan ni häva köpet med anledning av att varan (ponnyn) inte är betald. Men har de betalat hela summan så kan de aldrig klandras. Kan du prata med dem och få reda på om de satt in hela summan eller inte?

Om det är så att de har betalat och det är hästhandlaren som inte ger er era pengar får ni helt enkelt vända er till kronofogden för att driva in pengarna. Det finns mycket matnyttigt hur det går till att vända sig till kronofodgen på deras hemsida.

Vad säger hästhandlaren om pengarnas frånvaro?

Säger som vanligt. Skicka en faktura till hästhandlaren på det beloppet som ni ska ha ut. Var utförlig på fakturan (Övenskommelse vid försäljning 2009-xx-xxx, resterande summa 30 000 kr (total köpeskilling 50 000 kr, avgår förmedlarprovision 5 000 kr) - till exempel).

Glöm inte skriva betalning till konto xxx.xxx.xxx senast 2011-01-05. Vid utebliven betalning kommer skulden lämnas till Kronofogdemyndigheten för handläggning vilket kan komma att innebära ytterligare kostnader och eventuellt betalningsanmärkning.

Och sedan går ni till fogden om de inte betalar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad heter den här?
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka