Inga överraskningar när Henrik von Eckermann sommarpratar

Nej verkligen inga överraskningar. Det är jättefint att vi har alla dessa skickliga och otroligt framgångsrika ryttare, men för sommarpratare som ska representera hästvärlden hade det gått att hitta mer spännande och personliga berättelser än att bara hålla sig till mästerskapsmedaljörer och ryttare från toppskiktet. Någon som jobbat som ridlärare hela livet och kan berätta anekdoter om utvecklingen, ridskolornas betydelse och kanske funderingar om hästsportens framtid. En pararyttare. Någon från Beridna Högvakten. Ponnymamman. En etolog med hästinriktning. Lite mer fantasi och spännvidd än "vägen till framgång" i olika versioner. (Förvisso skulle det vara intressant att höra en framgångsrik pararyttare ändå, men mer utifrån de särskilda premisser som just den har att hantera i hästlivet och vardagen och hur man löser det.)
 
Nej verkligen inga överraskningar. Det är jättefint att vi har alla dessa skickliga och otroligt framgångsrika ryttare, men för sommarpratare som ska representera hästvärlden hade det gått att hitta mer spännande och personliga berättelser än att bara hålla sig till mästerskapsmedaljörer och ryttare från toppskiktet. Någon som jobbat som ridlärare hela livet och kan berätta anekdoter om utvecklingen, ridskolornas betydelse och kanske funderingar om hästsportens framtid. En pararyttare. Någon från Beridna Högvakten. Ponnymamman. En etolog med hästinriktning. Lite mer fantasi och spännvidd än "vägen till framgång" i olika versioner. (Förvisso skulle det vara intressant att höra en framgångsrik pararyttare ändå, men mer utifrån de särskilda premisser som just den har att hantera i hästlivet och vardagen och hur man löser det.)

Jag håller med. Men inte istället för utan också.

Jag tyckte om Henriks sommarprat!
 
Jag tyckte det var kul jag. Skönt med en positiv kontrast till alla dessa offerkoftor som brukar prata i programmet. Tyckte han sa många tänkvärda saker även för de som inte är hästnördar.
 
Jag tyckte det var kul jag. Skönt med en positiv kontrast till alla dessa offerkoftor som brukar prata i programmet. Tyckte han sa många tänkvärda saker även för de som inte är hästnördar.

Vilka är offerkofter då? Kan du säga några namn på personer som sommarpratat, kanske hon förra året som räddade sina barn från elden och där skinnet lossnade på fötterna när hon klättrade på stegen? eller Christian Gidlund, klaga över trötthet och vara ledsen över att dö?

Och många tänkvärda saker sa han enligt dig, som vad?

Tyckte faktiskt han sa en del plumpa saker, som att hoppryttare på lägre nivå hade glömt rivningen de gjorde under ritten såfort hästen kom på transporten, till skillnad från honom då rå, som analyserar och lär och därför blir bäst därför att andra på lägre nivå inte gör så. Skämmes säger jag.
 
Vilka är offerkofter då? Kan du säga några namn på personer som sommarpratat, kanske hon förra året som räddade sina barn från elden och där skinnet lossnade på fötterna när hon klättrade på stegen? eller Christian Gidlund, klaga över trötthet och vara ledsen över att dö?

Och många tänkvärda saker sa han enligt dig, som vad?

Tyckte faktiskt han sa en del plumpa saker, som att hoppryttare på lägre nivå hade glömt rivningen de gjorde under ritten såfort hästen kom på transporten, till skillnad från honom då rå, som analyserar och lär och därför blir bäst därför att andra på lägre nivå inte gör så. Skämmes säger jag.
Hon som räddade sina barn i branden utförde ett hjältedåd så hon var knappast någon offerkofta. Ärligt talat brukar jag inte lyssna så ofta för det är sällan något intressant att lyssna på.
 
Tyckte faktiskt han sa en del plumpa saker, som att hoppryttare på lägre nivå hade glömt rivningen de gjorde under ritten såfort hästen kom på transporten, till skillnad från honom då rå, som analyserar och lär och därför blir bäst därför att andra på lägre nivå inte gör så. Skämmes säger jag.
Efter den där pinsamma intervjun om tävlingar och miljöpåverkan så tänker jag att han nog inte är den skarpaste kniven i lådan🫣
 
Nu har jag inte lyssnat, men i sak har han rätt att man inte blir bäst i världen om man är nöjd efter en runda med nedslag.

Henriks intervjuer brukar sällan vara något att lyssna på, men jag beundrar hans självkritisk och att han nästan aldrig är nöjd. Jag beundrar också att han aldrig skyller på hästen.

Henrik är duktig på att rida. Han är mjuk och följsam och rider bra. Har oftast vanligt tränsbett och inte en massa jox på hästarna .

Men, jag har många gånger funderat över hans bakgrund. Han var i över 10 år hos Ludger Berbaum och hans träningsmetoder lämnar ju en del övrigt att önska… Jag har svårt att tro att man kan jobba åt en arbetsgivare och inte se honom barrera hästar exempelvis.
 
Det som jag reagerade på vad att han slutade vid OS-guldet. Inget VM, inget världscupen. Såg sen att Henrik Jonsson, som även producerat sommarpratet, har gjort en bok som heter Guldet. Då fick programmet dålig eftersmak.

Får du det även när andra sommarpratare inte pratar om allt du tycker att de borde prata om? Han får väl välja själv vad han pratar om. Nu ville han fokusera på OS. Inte bara på det som gick bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan Henrik von Eckermann blev, tillsammans med sin nya stjärnhäst Minute Man, trea i en femstjärnig grand prix-hoppning i...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann mötte media med gråten i halsen strax efter att han åkt av King Edward i den individuella OS-finalen. Idag har han...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen rår på den svenske världsettan Henrik von Eckermann som nu toppar världsrankningen i hoppning för 26:e månaden i rad.
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna är besiktade och ryttarna redo. I morgon inleder Sverige OS-hoppningen med sikte på att försvara sitt lagguld från Tokyo. –...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp