Inga bakskor

Cillaramsa

Trådstartare
Hästakräket har en gammal broddskada som växt ner och som hovis karvade ur förra gången så att det inte skulle bli infekterat och nu kunde han inte slå på bakdojjor utan hon får gå utan minst en skoning. Jag får rida på så mjukt underlag som möjligt, och ska hålla mig på stubben och ridbanan (sand men inte supermjuk) samt raspa till kanterna. Hoppas att det håller och hon inte blir så öm, brukar inte vara det men de blir ju något mer ömma efter att ha varit skodda.

Hovis tror dock att hoven kommer att rasa och att en stor bit kommer att ryka. Tips, råd, erfarenheter? Jag tänkte inte köpa såna där spännapåskor, då jag inte tror att de funkar bra.

Hade ju tänkt tävla lite dressyr, och det ska väl gå om hon inte blir för öm och hoven trillar sönder.

Sv: Inga bakskor

Är hon så ömfotad då?

Många (de flesta?) klarar alldeles utmärkt att gå utan bakskor faktiskt, många skor på rutin.

"Spännapå"-skor funkar faktiskt bra. Men vet inte om det är lönt att köpa ett par för dej om du inte ska ha dem mer sen. Dock bra att ha som tappskokomplement om hovis inte kan komma direkt.
Kostar dock 6-700 kr stycket..

Har en häst oskodd bak och det funkar jättebra, en helt barfota men den tredje klarar INTE gå oskodd bak, han har ankfötter och supertunn sula = superöm på allt utom typ mjukaste mosshage eller bädd där han sjunker ner ordentligt. Så där är det inte sko på rutin utan att han faktiskt måste ha sko om han ska kunna ridas och gå utan att ömma övrig tid.

Nä, hon är inte så ömfotad. Brukar gå fint att rida med tappsko, även om jag nu är restriktiv med det då hon trampade snett när min man skrittade henne ca 30 min utan en framsko en gång, vilket resulterade i ett ligament som gick åt skogen. Men det måste vara väldig otur den gången!

Har ridit på stubben idag, och hon var het, spänd, brunstig och verkade inte det minsta öm! Men det jag klurar på är hovväggen som enl hovis kommer att rasa. Den gör ju att hoven flyter ut mer och det kommer ju sedan att gå av en rejäl bit där. Men det är väl bara att rida på stubben tills de plöjer och sedan träna dressyr på banan. Mig gör det inte så mycket att jag kanske inte bör rida ut, är träningssugen!

Hur har ni det med hoppning barfota bak? Märker ni skillnad? Hoppa högt/mycket?

Jag har båda mina tävlingshästar oskodda bak, de går hoppning och den ena även fälttävlan. Funkar utmärkt :) Broddar fram (med vanlig gräsbrodd, två i varje) när vi rider på gräs och hoppar lite högre (120-140), men har man en balanserad häst med bakkärran under sig är det absolut inga problem! :)

Jag har också haft två tävlingshästar oskodda bak alla år jag hade dem. Tävlade LA dressyr och LB hoppning intensivt.

Den ena hade aldrig varit skodd hos förra ägaren heller, då den tävlade 1.40 hoppningar. Inga som helst problem. Allt beror ju på individen, men som sagt, många hästar klarar att gå barfota bak mycket bra.

Är hästen inte speciellt öm så ska det väl gå bra?
Fila till hästen lite då och då när du ser att det uppkommit "flisor"..

Har haft min häst barfota bak i våras, utan problem. Jag red på alla underlag utan att hovarna gick sönder.
Men om din häst sliter mycket och om hoven går sönder, kan hästen då inte få vila tills nästa skoning?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 451
Senast: mackan
·
Hästvård Av olika anledningar har jag fått dra av bakskorna på min häst nyligen. Döm om min förvåning när hästen blev SÅ mycket finare att rida...
Svar
17
· Visningar
1 867
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
1 020
Senast: Marita73
·
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick... 2
Svar
24
· Visningar
3 326
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka