information....

Sigrid

Trådstartare
(nedrans katt nu dricker han min saft)
(ni som har poblem med stavning komman punkter etc etc kan hålla det för sig själv,, jag har tydligen problem med sådant)

hej , här finns ju en skön blandning människor som jobbar med ditten å datten, så jag tänkte fråga om hur man informerar eller om man ens bör göra det...
I huset där jag bor pågår en filminspelning emellanåt... men ingen har informerat något om detta , varken hyresvärden eller produktionsbolaget är det ok eller borde jag ialf fått en lapp i brevinkastet att sådant kommer ske...det kommer vara även nattetid emellanåt...med div störande ljud...

jag har fått för mig att man informerar de som bor där ialf... eller är jag bara känslig å grinig

Sigrid

Lite halvflummigt inlägg så jag är inte riktigt med vad du menar. Men alltså, störande grannar nattetid säger man ifrån till och hjälper inte det får du väl ringa störningsjour eller polis?

(nedrans katt nu dricker han min saft)
(ni som har poblem med stavning komman punkter etc etc kan hålla det för sig själv,, jag har tydligen problem med sådant)

hej , här finns ju en skön blandning människor som jobbar med ditten å datten, så jag tänkte fråga om hur man informerar eller om man ens bör göra det...
I huset där jag bor pågår en filminspelning emellanåt... men ingen har informerat något om detta , varken hyresvärden eller produktionsbolaget är det ok eller borde jag ialf fått en lapp i brevinkastet att sådant kommer ske...det kommer vara även nattetid emellanåt...med div störande ljud...

jag har fått för mig att man informerar de som bor där ialf... eller är jag bara känslig å grinig

Sigrid

Det finns väl ingen lag som säger att man måste informera om störningar. Däremot finns det ju riktlinjer för mellan vilka tider det bör vara tyst. Det senare innebär ju inte att man inte får ha filminspelning mellan dessa tider, utan endast att man inte får ha det om det inte stör.

Däremot kan det ju finnas trivselregler i ditt hyreskontrakt. Står det att man måste meddela de boende om det ska vara en filminspelning i huset så får du ju påtala att du inte har fått något sådant meddelande.

Jag har också undrat hur det är med störningar. Det ska nämligen öppna en bar i byggnaden där jag bor, inget vi hyresgäster blivit informerade om utan läste detta av en slump på fb.

Jag har också undrat hur det är med störningar. Det ska nämligen öppna en bar i byggnaden där jag bor, inget vi hyresgäster blivit informerade om utan läste detta av en slump på fb.

Det finns ju regler för ljudnivå osv. Upplever man att det stör så får man kontakta hyresvärden för åtgärder. Lyssnar inte hyresvärden vänder man sig till miljöförvaltningen/miljökontoret eller motsvarande som då kan kräva en bullermätning. Kommunerna brukar även ha riktlinjer för ljud och ljudisolering för dylika verksamhetslokaler i bostadshus.

Det finns ju regler för ljudnivå osv. Upplever man att det stör så får man kontakta hyresvärden för åtgärder. Lyssnar inte hyresvärden vänder man sig till miljöförvaltningen/miljökontoret eller motsvarande som då kan kräva en bullermätning. Kommunerna brukar även ha riktlinjer för ljud och ljudisolering för dylika verksamhetslokaler i bostadshus.

Min kompis som bor mycket centralt hade en nån form av internetcafé snett över gatan - så länge som ungdomarna var inne där var det inget problem, störningen kom när de var ute på gatan och rökte eller på väg dit/hem eller bara stod och hängde.

Min kompis som bor mycket centralt hade en nån form av internetcafé snett över gatan - så länge som ungdomarna var inne där var det inget problem, störningen kom när de var ute på gatan och rökte eller på väg dit/hem eller bara stod och hängde.

Det finns ju riktvärden även för utomhusljud som härrör från liknande verksamheter.

Det finns ju riktvärden även för utomhusljud som härrör från liknande verksamheter.

Jo, men attans mycket svårare att åtgärda visade det sig.
Slutligen fick verksamheten klappa igen för att den störde de boende i alltför hög grad.
Inomhusljud kan man isolera bort på ett annat sätt

Jag vet en äldre man som blev tvungen att flytta.

Lägenheten var i et hus som stod intill järnvägen. Tågen var inga bekymmer.
Däremot så var bilarna som stannade när bommarna var fällda värre. Ungdomar som brassade på musik på högsta volym och basgången fick farbrorns hus att vibrera....

Så han flyttade, pga av basdunket, inte tågen

Snett under mig finns en bar. När den var nyöppnad var det mycket oväsen till typ 2 på natten men efter några månader lugnade det sig, vet inte om någon hade klagat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka