Inför utställning

Jozze

Trådstartare
Jag vet att det finns sidor där det beskrivs hur en utställning går till för den oinvigde, men finns det några sidor där det står vilka förberedelser man måste/bör göra vad gäller klippning t.ex? Och hur ens ras ska ställas upp vid utställningen - för det är väl lite olika beroende på vilken ras man har? Är det respektive rasklubbs hemsida man ska titta på, eller finns det någon generell sida med flera raser. Har nämligen inte hittat något när jag tittat på klubbsidan...

Framförallt gäller det dvärgpinscher men skulle gärna vilja ha länktips till dalmatiner.

Tacksam för tips! :)

/Jozze - som ska ställa ut DP för första gången :love:

Sv: Inför utställning

När jag var ny i utställningssammanhang, så upptäckte jag att det enklaste och bästa sättet att lära sig på är att iakta och fråga de övriga utställarna av rasen. Hur de gör och hur de ställer sina hundar.

Är du inte blyg av dig, så Fråga de övriga DP-ägarna på utställningen om tips angående hur du ska göra. :)

Rent allmänna tips:

*Bada hunden ca 1 vecka innan
*Klipp klorna
*Vänj hunden vid att stå på bord
*Vänj hunden vid att få tänder kollade och kroppen genomkänd
*Lär hunden att gå fint i utställningskoppel och att den inte ska snusa i backen
*Se till att hunden är Väl rastad
*Värm upp med lite promenerande utanför ringen 10-15 minuter innan ni ska in i ringen, så att hunden rör sig avslappnat och korrekt.

Lycka till :)

Ja, en DP behöver väl inte så mycket förberedelser vad gäller päls o.dyl., så där är det väl inga problem, men man vill ju gärna vara så förberedd som möjligt inför utställningen! Väl där kan jag ju glutta på de andra, men eftersom han är valp och hane går han väl in ganska tidigt...
Men jag får väl fråga lite andra människor som ser snälla ut ;) Om inte hans uppfödare tänker vara där, för då kan ju de hjälpa oss!

Gnist skrev:
*Bada hunden ca 1 vecka innan
Inte dagen innan alltså? Varför?
Gnist skrev:
*Lär hunden att gå fint i utställningskoppel och att den inte ska snusa i backen
Är utställningskoppel nödvändigt på en liten inoff utställning eller behövs det bara på större? Först ska vi till en liten i E-tuna, sen ska vi till Lilla Sthlm - behövs koppel införskaffas redan till E-tuna?

Gnist skrev:
Tack! :bow: :D

Badar man för tätt inpå, så är ju risken att pälsen (även korthårig då) ser lite för "fluffig" ut.
Klart att du ska ha utställningskoppel även på en liten inoffare. Det är bra träning inför lilla St-hlm att hunden haft det på sig i utställningssamanhang innan :)

Ah, iofs! Då får jag väl bada honom på söndagen innan, för jag vill vara med och bada! :D (det är pojkvännens hund och jag bor en bra bit bort och åker dit endast på helgerna).

Ok, men då kikar jag efter ett utställningskoppel idag när jag ändå ska leta efter shampoo och borste! Tack för tipsen! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderar ofta på vad nästa hund ska bli för ras. Jag har de senaste åren haft flera dalmatiner och innan dess växte jag upp med...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 481
Senast: Miao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är i början på mitt hundletande och surfar runt på massor av uppfödares hemsidor just nu. Någon kanske minns att jag varit och är...
Svar
10
· Visningar
2 183
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur