Inför sidförande rörelser

Bonita4

Trådstartare
Om två månader börjar jag träna för dressyrtränare med min 4-åring, och vi ska börja med sidförande övningar.

Finns det några övningar jag kan göra redan nu på egen hand som övar "tänket" så att säga?

Sv: Inför sidförande rörelser

På min häst började jag med att stå bredvid och trycka med handen i sidan (typ i skänkelläget) och att han då skulle flytta sig åt sidan bort från mig.
Jag vet inte om man behöver göra så på alla hästar men min blir spänd och stressad när man börjar med nya saker i ridningen så jag får vara lite övertydlig :)
När det funkade när jag tryckte med handen gjorde jag samma sak när jag satt på, fast med skänkeln. och bara han tog ett steg åt sidan berömde jag jättemycket.

Börja med framdelsvänding och strunta i hur hästen utför den, bara att den korsar md bakbenen när den väl förstått vad du menar. Då går det lättare med sidförande sedan.

jag rider sidförande på min treåring å hade inte alls introducerat det förrän än tränaren förklarade att "idag ska vi prova"

Jag red efter fyrkantspåret i ex höger varv. Då leder jag med höger tygel och trycker med höger skänkel, hästen kliver åt sidan. när han sen fattade detta så lade vi bara till att hålla emot lite i vänster tygel å sittben så att det inte bara blev att kliva rakt in i mitten utan "glida" framåt oxå.

eh.. nån som fattade?

samma övning går perfekt ute i skogen oxå! se bara till att ha något som stoppar lite, ett staket, dike etc så att hästen inte bara går åt höger när du tar i höger tygel!

fast om du rider i höger varv och flyttar hästen för höger skänkel, så lär ju hästen hamna utanför spåret/mot ridhusvägen/staketet och inte in mot mitten.

förlåt, självklart i VÄNSTER varv!! inte höger varv å höger skänkel. Ursäkta förvirringen!
vänster varv, höger skänkel flyttar ut bakdelen och höger tygel leder näsan MOT staketet. SEN krama vänster tygel för att han inte ska ramla in i mitten.

enligt min erfarenhet är det inget svårt med sidförande övningar för unghästar.. Brukar fungera bra att som någon sa börja lite på mraken att flytta dem med tex handen, men detta har man ju egentligen redan gjort lite när man flyttar dem i spiltan eller boxen. När man sitter på hästen tycket jag att man börjar med det enklaste först; att vara någon meter från väggen i manegen och flytta ut mot spåret. Min häst var så känslig att jag bara behövde tänka flytta eller lägga skänkeln lite lätt emot så gick hon flera meter år sidan!
Så länge man inte kräver att hästen ska vara väldigt samlad tror jag inte att det är någon svår övning?

Det viktigaste med unghästar är att man renodlar sina hjälper. Från början är sidvärts, just sidvärts och inget annat. Dvs man stökar inte med utfallande bogar, form eller något annant som spretar utan man ber hästen verkligen att flytta sig sidvärts inget annat.

När hästen sedan förstår den sidförande hjälpen så kan man även hålla redan på annat som anni0301 beskriver, men det är inget man börjar med tycker jag.

Flytta den lite till sidan av vägen. Naturligt som du även har nytta av.
Gör man det ute så har du mer bjudning o det blir heller inte många steg.

Jag testade första gången ur en halt (egentligen för att hästen lekte ånglok och jag ville tydligt visa att jag ville ha honom böjd rakt fram) och det funkade så bra så det återgår jag till så fort vi får problem och det knyter sig.

Men i halten så la jag bara till ena skänkeln lite längre fram (var ju inne på att få koll på bogarna) och vips så flyttade hästen undan framdelen ett steg och bakdelen följde med. Sedan fortsatte jag med samma tänk och flyttade över vägen (rider bara ut) ett tag innan jag började behålla framdelen på mittspåret och flytta undan bakdelen och behålla framdelen på samma linje. Sedan började jag med framdelsvändningar vilket vi hade absolut svårast för.

När vi kom till tränaren första gången (tidig vår som 4-åring) flyttade vi undan innerskänkeln på hörnlinjen i skritt o trav och han fick beröm för hur rak och stadig han var. Så det går nog utmärkt att lära in i skogen :)

Jag rider aldrig, inte ens på välutbildade hästar, med något som "stopp". Tycker bara det stjälper.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar