Inför nuvarande årets slut

Kanonbra, hoppas verkligen fler hakar på! Företagen verkar ju få övervägande positiva reaktioner & goodwill, det borde motivera :up:

Det är en jättebra grej att dem hänger på trenden att inte sälja fyrverkerier. Men jag är högst tveksam till att det vör någon större skillnad till försäljningen och smällandet överlag. Hoppas det det dras lite till sin spets och att bara kommuner och liknande får köpa och annordna.

Då är det ju andra företag som kommer att tjäna ännu mer pengar än dom gjort tidigare på att dälja smällare o raketer

Hur bra som helst. Såg tyvärr att en liten butik i centrum börjat sälja nu, misstänker även att de inte är allt för noga med att kolla åldern på de som köper... Så, från och med imorgon blir det till att tänka sig för lite extra när jag går ut med hundarna på eftermiddag/kväll. De är orädda, men jag vill inte att folk skjuter mot oss eller gör annat dumt.

Då är det ju andra företag som kommer att tjäna ännu mer pengar än dom gjort tidigare på att dälja smällare o raketer

Nej, tillgänglighet är viktigt för volymen.

Samtidigt tror jag det får extra effekt när man som Bauhaus går ut med anledningen till att de slutar. Att det får vara slut på eländet de skapar genom det.

"Man gör det, enligt marknadschefen Johan Saxne (Bauhaus), av tre anledningar: för djurens skull, för miljön och på grund av olycksrisken."

Ja, ropar jag.

http://www.di.se/nyheter/kedja-slutar-salja-fyrverkerier/

"Tidigare har exempelvis Plantagen, Rusta, City Gross, Coop och Axfood (Hemköp, Willys) lagt av med försäljningen. "

och nu även Bauhaus.

Fler kedjor som vill visa framfötterna hoppas jag på!

Inte en dag för tidigt!

Heja alla de som bestämt sig för att inte sälja :bow: Dock är jag inte helt förtjust i de där rispapperslyktorna folk har börjat skicka upp heller... Har för mig att det finns någon bra version av dem, men den är inte alls lika vanlig som den dåliga.

Inte en dag för tidigt!

Heja alla de som bestämt sig för att inte sälja :bow: Dock är jag inte helt förtjust i de där rispapperslyktorna folk har börjat skicka upp heller... Har för mig att det finns någon bra version av dem, men den är inte alls lika vanlig som den dåliga.

De är vidriga fast på andra sätt: Brandrisken och att de kan göra illa djur som äter foder där delarna har hamnat i ensilaget. De dör i fruktansvärda plågor om de fått i sig bitar från dem :cry:

Jag flyr förorten i år på nyår, står inte ut med alla fulla dumma jävla farsor med mycket fyrverkerier och lite vett.

Då är jag hellre på landet hos päronen och bara slipper allt. Och då uppskattar jag alltså egentligen fyrverkerier, bara inte händerna på fulla idioter med sina ungar i släptåg.

tillgänglighet är viktigt för volymen.
Håller med. Därför säljer man pjäserna som man säljer jordgubbar dvs lyfter av en container full med smällare o raketer och säljer från gatan, parkeringsplatser, vägkorsningar m.m och det har dom tillstånd för :laugh:. Vill folk ha fyrverkeri så åker dom dit där det finns att köpa. Så himmla svårt blir det ju inte att köpa. Det blir ju inget säljförbud typ och annonserna i pressen finns ju redan ute :up:

Jag har en granne som är småbarnsfarsa, hundägare och jägare (jag tänker att då bör man vara medveten om de flesta nackdelar med fyrverkerier) som säljer skiten via nån slags popupstore. Så vansinnigt störigt och jag vill bara skrika på honom när jag stöter på honom, men jag inser samtidigt att han tjänar massor av pengar på försäljningen.

Ja, ropar jag.

http://www.di.se/nyheter/kedja-slutar-salja-fyrverkerier/

"Tidigare har exempelvis Plantagen, Rusta, City Gross, Coop och Axfood (Hemköp, Willys) lagt av med försäljningen. "

och nu även Bauhaus.

Fler kedjor som vill visa framfötterna hoppas jag på!

Bodde granne med bauhaus förut. Har skickat flertalet arga mail då dom började skjuta fyrverkerier flera dagar i förväg, var väl försäljningsknep men inte kul med hästar och skotträdd hund, skönt att dom slutar!

http://www.expressen.se/gt/har-stoppas-fyrverkerier--for-djurens-skull/

Detta är däremot bara provocerande för folk och eg raka motsatsen till vad dem skulle gjort. Egentligen borde dem förbjuda privatpersoner att köpa/hantera och göra iordning deras evenemang i hamnen. Då vet hund/djurägare vad som händer och har så möjlighet att undvika och /eller förbereda för detta. Att lägga ner evenemanget och uppmana privatpersoner att tänka på djuren kommer inte göra ett dyft, i värsta fall bara innebära att folk som skulle gått till hamnen nu köper egna och smäller på ännu fler ställen.

Licens för innehav av fyrverkerier är rimligt. Det är potenta vapen det handlar om.

Samt tillståndsprocess där bara licensierade kan få tillstånd.

Samma straffskala som för andra vapenbrott .
Hör hur det smäller. Man har redan börjat och det håller på hela natten inte bara vid 24 slaget :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka