Inför hd/ad röntgen

CA

Trådstartare
Nu har jag beställt tid för hd/ad-röntgen av min tik, den 5 maj kl 11.30.

Jag är såååå nervös inför resultatet:crazy:
Är det något speciellt jag bör tänka på inför röntgen? Något man inte bör göra eller liknande?

Hur funkar det när det är blandras, när får man resultatet på bedömningen?

Sv: Inför hd/ad röntgen

Nej, det är bara att åka in och röntga. Hunden är ändå sövd under själva röntgandet för att ligga helt still.

Ingen aning om hur det är med blandisar men för andra tar det någon vecka att få resultatet. Jag vet inte om det är samma klinik som analyserar bilder för blandisar men det borde det ju vara.

Hunden skall inte äta efter kl 18 kvällen innan :) Det är det enda

Hur gammal är din hund? Min ska röntgas också när hon blir äldre men har totalt glömt hur gamla de ska vara? Sen undrar jag hur mkt det går på ungefär, med studentbudget ska det börja sparas i tid nämligen :crazy:

Beroende på ras röntgar man från 12 eller 18 månaders ålder för att det ska bli officiellt.

Ja, hon som jag beställde hos sa att det är samma bedömare som på alla andra hundar så jag antar att det är samma? Men om det är blandras, får man statusen direkt eller skickar de hem den?

Min är 20 månader. På Blå Stjärnan i Borås kostar det 1460kr inkl. bedömning:)

Oki, det visste jag:) Men jag tänkte om man ska ta det lugnt med motionen eller om det bara är att köra på som vanligt?
Är hunden groggy en bra stund efter att den varit sövd? Eller vaknar den ganska kvickt? För jag måste ev. ta buss dit och jag vill helst att hon ska veta vad hon gör när vi åker hem sen.

Love_travare skrev:
Oki, det visste jag:) Men jag tänkte om man ska ta det lugnt med motionen eller om det bara är att köra på som vanligt?
Är hunden groggy en bra stund efter att den varit sövd? Eller vaknar den ganska kvickt? För jag måste ev. ta buss dit och jag vill helst att hon ska veta vad hon gör när vi åker hem sen.

Du behöver inte ta det lugnt med prommisar osv. Bara att köra på som vanligt. Inget som påverkar resultatet!
Hunden kommer vara groggy ett bra tag efter. Min fick lugnande så han somnade och var helt groggy ett par timmar efter. Dom får en uppvaknande spruta efter röntgningen men dom är ändå "borta" ett bra tag.
Min hund klarade inte av att hoppa in/ut ur bilen t.ex.
Så det där med att åka buss direkt efter e kanske lite klurigt men om hon/han inte väger alltför mycket så kanske du kan hjälpa av/på?

Mina blev inte sövda, men blev ju rätt så rätt så groggy av det lugnande medlet. Den äldre somnade, vilket inte den yngre gjorde. Hon hade rätt så bra koll på läget hela tiden.
Efter röntgen fick de en spruta för att häva effekten av den första och det tog ca 15 minuter för gammelhunden att komma sig på benen. Ungtiken klev upp efter 5 minuter och var hur piggelin som helst.
Båda hoppade in i bilen själva utan problem..

Var iväg med vorstehn i måndags och han var helt borta av den lugnande sprutan fick motmedel och efter en kvart var han på benen.
Lite osynkad i rörelserna men hoppade in i bilen själv.
Han var dock väldigt trött och slö hela den dagen, men det beror nog till en del på att han i vanliga fall är rätt stimmig så när han ligger lugn reagerar man.

Love_travare skrev:
Har åkt buss en gång med lagotton efter att hon fått lugnande (och uppvak).
De brukar vara vakna ett tag efter uppvaket, men när de kommer till sin hemmiljö brukar de somna om, ibland ganska så rejält.
När jag åkte buss med lagotton satt hon och halvsov ibland, men hon kunde gå till och från bussen själv. Väl hemma stupade hon i säng och sov....

LiPP skrev:
Du behöver inte ta det lugnt med prommisar osv. Bara att köra på som vanligt. Inget som påverkar resultatet!
Hunden kommer vara groggy ett bra tag efter. Min fick lugnande så han somnade och var helt groggy ett par timmar efter. Dom får en uppvaknande spruta efter röntgningen men dom är ändå "borta" ett bra tag.
Min hund klarade inte av att hoppa in/ut ur bilen t.ex.
Så det där med att åka buss direkt efter e kanske lite klurigt men om hon/han inte väger alltför mycket så kanske du kan hjälpa av/på?

Okej, bra:)

Hon väger 35+ så jag orkar knappt lyfta henne:crazy:
Men jag får nog orda skjuts, jag vill ju inte att det ska hända något onödigt.

Spelar det någon roll om man ger sövande eller lugnande? Kan det påverka resultatet negativt om man tar lugnande bara?

För vet. jag pratade med sa att dom brukar söva.

Som jag skrivit i nån annan tråd, det djursjukhus jag jobbade på sövde medan djursjukhus nr 2 i staden bara gav lugnande. Jag personligen föredrar att djuret är sövt istället för en eventuell brottningsmatch som bara är jobbig både för vårdare & djur, men som föregående talare skrev, det där tvistar man hit & dit om..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Paus1234
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 966
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama