Inför 3-års test

T

Totto

Bara lite nyfiken hur långt ni kommit med era blivande 3- åringar?
Det är halvbloden jag tänker på i första hand.:smirk:

Sv: Inför 3-års test

Löshoppad, tömkörd, sadelvan o miljötränad. Inridningen ska påbörjas idag hoppas jag :bump:

Löshoppad en gång. Longerad, promenerad och sutten på några gånger. Tömkörde häromdagen första gången.

I november löshoppade vi första gången, en gång därefter o nu ska vi börja igen.

Vi började löshoppa i oktober och hann med fyra gånger innan det blev viloperiod för henne igen.
Innan vilan fick hon på sadel, blev sutten på och ledd med ryttare på.
Nu har hon miljötränats, tömkörts, löshoppats lite till och i februari blir det dags för ridning igen.

Totto skrev:
Bara lite nyfiken hur långt ni kommit med era blivande 3- åringar?
Det är halvbloden jag tänker på i första hand.:smirk:

Mitt halvblod sto på 3 år, är inkörd, tömkörd, longerad, transport van, all utrustnings van, täcken m.m, miljötränad, löshoppad, haft ryttare hängd och uppsuten på ryggen. Självaste inridningen kommer att ske inom kort. :D

Tömkörd våren-05 ca 10 ggr ( lugnt). Inriden i september, vilat okt-nov, riden december ( varannan dag ca 20-30 min), kommer nu att vila till mars och sedan ridas framtill 3 årstesten. Började löshoppa lite som 2-åring, så han är nog löshoppad sammanlagt ca 20 ggr och hoppade senaste gången på höjder som är vid 3 årstestet.

Min egen är löshoppad förra vintern 3ggr ca. Tänkte komma igång med det nu igen, sutten på och skrittad på.

Min 3-åring är löshoppad, longerad och för tillfället under inridning hos ett proffs:banana: :banana: :banana:

Första vintern framåt vårkanten löshoppar vi dem ett par ggr så de vet vad det är frågan om (ca 1 m)
Andra vintern tömkörs de samt att de innan vallsläppningen löshoppar 1,40 på ett säkert sätt.
tredje vintern rids de in före jul och löshoppas varje vecka samt underhåller inridningen någon gång i veckan fram till treårstest

börjar känna mig stressad nu!!.. min treåring är bara, longerad och har haft tömkörningsgjord på sig ca 4 ggr... dumma väder!!

min pärla är inriden,löshoppad måste dock tränas på att trava för hand till 3-års testet! Hon rids ut i skog ensam eller med sällskap jätte snäll!!:banana:

orpaskorpan skrev:
Min 3-åring är löshoppad, longerad och för tillfället under inridning hos ett proffs:banana: :banana: :banana:

vem är proffset du har hästen hos under inridning? jag funderar att ta min häst till en sådan också, vill ha klass på utbilningen :)

Började med longering, inspänd, idag, o det vra INTE POPULÄRT! VÄxte fast första halvtimman, mkt irriterad över kraven :smirk: sedan gick hon efter mycket bråk fram :angel: nästa gång på onsdag..hoppas vi kommer längre då!

Jo därför att det ofta kommer spekulanter som är intresserade av 2,5 åringar och då är en fördel att visa lite av deras talanger.

Spinner vidare på tråden...Hur långt har era hästar kommit i utvecklingen kroppsligt? Känns de färdigutvecklade?
Min är drygt 160 cm,långbent och nästan lite klumpig i rörelserna. Tycker inte att han är "färdig".

Min har aldrig varit i ridhus eller ens sett ett hinder.

sist hon åkte transport var t o r strömsholmdjursjukhus för 1½ år sedan.

Hon är tömkörd, longerad med lösa inspänningar, inriden så till vida att hon kan stopp, höger,vänster och frammåt.
Riden på ridbana och på vägen.
Tränad på visning för hand.
Sen november är hon inte jobbad alls, utöver några dagar i lina pga av överskottsenergi.
Här är det vädret som avgör när vi kan komma igång igen, så jag hoppas på tidig vår, annars blir det väldigt snabbt inpå.

Hon har alltid varit kroppsligt mogen. Sett färdig ut, och rört sig genom hela kroppen och med spänst.
Hon är nog inte över 160 cm.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern