Trix
Trådstartare
Jag har haft en diskussion med en bekant, som envist hävdar att det inte är hela världen om vaccineringen mot hästinfluensa inte görs inom stipulerad tid, utan att det mycket väl kan gå ett par månader "över tiden", Människan säger att det inte gör något eftersom hästarna inte tävlar och att de har skydd ändå.
Jag är av den åsikten att det inte bör gå alltför länge mellan vaccinationerna om man vill ha ett verksamt skydd, men jag kan inte hitta exakt information någonstans. Läkemedelsbolagen säger lite diffust att hästarna ska vaccineras årligen. Menar de kalenderår eller nån gång under följande år?
Ridsporten i Sverige har ju regeln att det inte får gå en dag över tiden.
Galoppen har högst 12 månaders mellanrum.
Travet godkänner en diff på 21 dagar.
Internationellt måste man numera vaccinera med 6 månaders mellanrum.
Mänsklig influensavaccination ger ju ett skydd i ca 9 månader, hur är det med hästarnas?
Nån som vet besked?
Jag är av den åsikten att det inte bör gå alltför länge mellan vaccinationerna om man vill ha ett verksamt skydd, men jag kan inte hitta exakt information någonstans. Läkemedelsbolagen säger lite diffust att hästarna ska vaccineras årligen. Menar de kalenderår eller nån gång under följande år?
Ridsporten i Sverige har ju regeln att det inte får gå en dag över tiden.
Galoppen har högst 12 månaders mellanrum.
Travet godkänner en diff på 21 dagar.
Internationellt måste man numera vaccinera med 6 månaders mellanrum.
Mänsklig influensavaccination ger ju ett skydd i ca 9 månader, hur är det med hästarnas?
Nån som vet besked?