Influensavaccinets verksamhetstid

Trix

Trådstartare
Jag har haft en diskussion med en bekant, som envist hävdar att det inte är hela världen om vaccineringen mot hästinfluensa inte görs inom stipulerad tid, utan att det mycket väl kan gå ett par månader "över tiden", Människan säger att det inte gör något eftersom hästarna inte tävlar och att de har skydd ändå.

Jag är av den åsikten att det inte bör gå alltför länge mellan vaccinationerna om man vill ha ett verksamt skydd, men jag kan inte hitta exakt information någonstans. Läkemedelsbolagen säger lite diffust att hästarna ska vaccineras årligen. Menar de kalenderår eller nån gång under följande år?
Ridsporten i Sverige har ju regeln att det inte får gå en dag över tiden.
Galoppen har högst 12 månaders mellanrum.
Travet godkänner en diff på 21 dagar.
Internationellt måste man numera vaccinera med 6 månaders mellanrum.

Mänsklig influensavaccination ger ju ett skydd i ca 9 månader, hur är det med hästarnas?
Nån som vet besked?

Sv: Influensavaccinets verksamhetstid

Det finns två frågor i det här.
Hur länge har hästen ett verksamt skydd?
Hur länge får det gå för att nästa spruta skall ge ett bra skydd?
PL

Det finns två frågor i det här.
Hur länge har hästen ett verksamt skydd?
Hur länge får det gå för att nästa spruta skall ge ett bra skydd?
PL

Ja, du har helt rätt :)

Fast då uppstår ju en till fråga egentligen:

Vad händer om hästen vaccineras med oregelbundna intervall under en period av år?

Då ökar skyddet för varje vaccination, oregelbundenheten är inget problem i sig.
PL

Inte ens om det går 18-20 månader mellan varje spruta?

Är en ovaccinerad häst större smitto/spridningsrisk än en vaccinerad? Tydligen eftersom SVA säger det.
Är en häst som dragit över tiden med 6mån mer mottaglig?

Senast ändrad:

din bekant har helt rätt. vi vaccinerar alltför ofta, enligt forskning som är gjord i usa där man kollat hästarnas titer så skulle det räcka med vart tredje år. max! hästar över 15 år har så gott skydd att dom inte behöver vaccineras alls, det stjälper mer än det hjälper. endast stelkrampsvaccin är nödvändig.

lägg till att vaccinering sätter ned immunförsvaret och kan göra hästen allvarligt sjuk och tex utlösa fånganfall så är det jäkligt konstigt att man inte sett över vaccinationsrekommendationerna. :crazy:

Det här var en hel hög knepiga påståenden som du gärna får försöka styrka.
PL

Kikade lite på skoj bland amerikanska vetenskapliga artiklar om hästinfluensa, men kan inte se att deras rekommendationer skulle vara annorlunda? Många studier pekar på att unga hästar och tävlingshästar bör vaccineras var 4-6 månad med ett uppdaterat vaccin för att hålla sig friska vid ett utbrott.

Undrar också varifrån din info kommer? Vore intressant att läsa.

Fång, "allvarlig sjukdom" ??

Det okunniga vaccinationsmotståndet poppar upp hä o där, tvivlar på att vi får ngt svar värt namnet.
PL

Jag läste detsamma :)

Det jag letar efter är argument som skulle kunna peka på eventuellt skydd/icke-skydd om man inte följer vaccinationsrekommendationerna.

Om man tar t ex rabiesvaccin (helt ovidkommande, jag vet) så rekommenderar tillverkaren 1 spruta, medan man här i Sverige ger 2 som grund. Vilket visar sig vara helt rätt. Min hund blev vaccinerad enligt de regler som gäller i Frankrike (enl tillv.rek), man tog titer o det var helt enligt reglerna, MEN de hade tagit provet för tidigt (rätt enligt deras regler, fel enligt svenska) så hon fick likförbaskat sitta i karantän.

Humanvaccin mot influensa är verksamt i ca 9mån (undrar hur de ska göra med svininfluensan till hösten :angel:)

Har man fått två sprutor med BCG-vaccin har man skydd iaf i 35år, medans om man bara fått en är det borta efter 10 (egen erfarenhet).

Finns det öht några studier på hästar på hur verksamt influensavaccinet är över tiden?

Jag har sett en studie (amerikansk för övrigt) som visade att hästar som grunvaccinerats 2 ggr med 35 dagars mellanrum hade bra skydd mot sjukdomen efter 6 månader.

I fråga om rabiesvaccination finns inga bestämmelser i Sverige om att djuret ska grundvaccineras med 2 injektioner. Däremot brukar man rekommendera att så görs, eftersom risken för otillräckliga titrar 120 dagar efter vaccination ökar med enbart en spruta. Att olika medlemsländer i EU ha olika besätmmelser ifråga om när provet ska tas och hur många års intervall som är godkänt mellan boostrarna är fö galet.

Vad är BCG-vaccin?

OOps :o

Testet heter BCG. vaccinationen är mot TBC :)

Man vaccinerar tydligen inte mot TBC längre, men jag har fullt skydd :)

KL

Hästar som tävlas internationellt måste vaccineras mot hästinfluensa med 6 månaders intervaller.

det är bara att googla.....

har aldrig sagt att dom vaccinerar mindre i usa, dom vaccinerar snarare mer. just därför har motståndet blivit större!

vaccination innebär alltid en risk, det borde väl ni som veterinärer vara medvetna om? vissa hästar har fått influensa, vissa stora bölder, vissa har blivit stela i hela halsen och har inte kunnat äta osv. har varit en del trådar om det här på buke också, så det kan inte vara så himla ovanligt. och ja, vaccinering är en faktor som kan utlösa fång eftersom det är en stressor för kroppen.

btw så vacc jag mina hästar, om än med skepsis. men vilken frisk människa springer och tar influensavaccin vartenda år?? jag har aldrigt fått nåt influensavacc och jag brukar heller aldrig få infl. det är ju inte så att om man inte vacc sig så har man noll immunitet, vi utsätts hela tiden för smittor och kroppen bygger upp sitt immunförsvar.

men vilken frisk människa springer och tar influensavaccin vartenda år?? .

Ett antal personer inom vården, inklusive undertecknad.

Sen, visst finns det en biverkningsrisk med vaccin. Men det är ett ytterst fåtal som får biverkningar.

KL

Efter en hel del läsande och grottande på internet (synd att så många vetenskapliga artiklar inte går att läsa utan att köpa), så har jag kommit fram till följande:

-Hästar är olika mottagliga för vaccinet. Det finns de som aldrig uppnår den nivå av titrar som anses ge skydd.
-Ju längre tiden går mellan omvaccineringar, desto sämre skydd har hästen.
- Hästar med ett lägre skydd blir effektiva smittbärare, även om de sedan får relativt lindriga kliniska symptom.
- Rekommendation för vaccinering är booster med 6-12 månaders intervall, även om det är känt att inte ens det vaccinationsschemat är tillräckligt för att i många fall upprätthålla immunitet. Vid högriskförhållanden rekommenderas ännu tätare intervall.

Källor:
http://www.equiflunet.org.uk/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869847/pdf/12113495.pdf

Så där fick jag lite på fötterna :devil:

Bara att googla:rofl::rofl:
Man måste kunna bedöma relevansen i vad man hittar.
PL

Garva du :)

Men eftersom du som då tydligen vet så mycket, vägrar att komma med ett svar, så får jag ta det som finns.

På vilket sätt skulle det inte vara relevant menar du? Studien gjord i Newmarket var visserligen koncentrerad på yngre hästar, men det ingick en del äldre i den också, och de redovisades kortfattat, men separat. Det finns en anledning till att galoppörer vaccineras med 6 månaders mellanrum.

Du menar alltså att det som OIE (The World Organisation for Animal Health) med 176 medlemsländer, säger på sin officiella sida som gäller hästinfluensa inte är relevant?!

Eftersom du bara kommer med taskiga kommentarer istället för fakta, så är du inte speciellt trovärdig ;)

Senast ändrad:

På vilket sätt skulle det stjälpa mer än hjälpa att vaccinera en t.ex. 16-årig häst? Jämfört med en 14-årig häst?
Jag har för övrigt aldrig någonsin hört talas om att influensavaccin skulle kunna utlösa fånganfall. Det måste verkligen vara extermt ovanligt. Och hur kan man veta om det verkligen är vaccinet i så fall som utlöst fång? Det finns ju en mängd saker som kan vara den utlösande faktorn. De övriga allvarliga sjukdomar du pratar om, vilka är det?

För visst händer det att vaccin kan ge biverkningar. Men inte är det så väldigt vanligt som man kan få intrycket av i dina inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Om man inte vet när en äldre häst (11 år) blev vaccinerad sist, hur ska man då vaccinera, och mot vad? Är det någon skillnad mot...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka