Inflammerade analsäckar?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Ingen aning om vad jag talar om här. Så därför frågar jag :p

Ynkis, staffe på 1år. Ger färskfoder och lite "barfmat" på sidan av.. Nu åkte jag till finland med hundarna, och då är det enklast att frakta torrfoder, så jag köpte med mig Sam's field (nya?) torrfoder utan spannmål. Tre dagar in på att han har ätit det ser jag att han ser svullen ut där bak (kan ha varit så några dagar?). Så jag antar att det är analsäckarna, jag klämmer tre stycken "kulor". Svullnaden har gått ned, men efter det har han fisit supervidriga fisar, som verkligen stinker. Så går ej att ha han i stugan. Vet inte om jag inbillar mig att han är lite svullen över magen också? Någon som tror sig kunna gissa vad som är fel?

Sv: Inflammerade analsäckar?

Om du bytte mat rakt av är det normalt att magen reagerar. Sådana snabba omställningar ställer ofta till det. Fisandet lär gå över när vovve får färskfoder igen. Rumpan låter som analsäcksproblem. Håll koll och kontakta vet. om problemen äterkommer. Säckarna kan behöva spolas.

Om du bytte mat rakt av är det normalt att magen reagerar. Sådana snabba omställningar ställer ofta till det. Fisandet lär gå över när vovve får färskfoder igen. Rumpan låter som analsäcksproblem. Håll koll och kontakta vet. om problemen äterkommer. Säckarna kan behöva spolas.

Jag har bytt foder "plötsligt" på honom förut, då brukar han bli lös i magen. Han är ej dålig i magen sådär annars, och det (fisarna) började komma direkt efter att jag klämde säckarna på honom. Det var tre stora kulor och han var svullen och lite röd. Så jag försöker hålla koll nu, svullnaden har lagt sig. Så jag hoppas att det försvinner :)

Alltså, var det inte bajskulor=förstoppning då?
Jag trodde att analsäcksproblem alltid var vätska man klämde ut. Vår kille hade ganska "mycket" enl veterinären och det var korningt/geggigt och luktade SATAN. Men han såg aldrig svullen ut (varken innan eller efter) och inga fisar heller..

Fisar är ju inte så ovanligt i samband med förstoppning, och då kan ju magen bli svullen.

Om analsäcksproblemen skulle vara så allvarliga att man skulle få ut "stora kulor" så skulle jag tippa på att det grott bra mycket längre än tre dagar.

Ja alltså, med kulor menar jagsom tre stora finnar, när jag klämde kom ju vätskan ut. Förstoppning har han inte. :)

Men jag hittade felet. Dom är ju ute dygnet runt och har varit och druckit ur havet. Så båda hundarna hade diarée och pruttar. Nu har jag hållit dem från det och magarna är bättre. :) man har så dålig koll på stugan då hundarna bara får va ute som dom vill.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka