Inflammerad lymknuta/körtel

P

Precious

Har tidigare skrivit i en tråd om min häst som varit sjuk sedan januari. Tråden finns att läsa här.

Nu senast fick han som en stor kula till höger på bogen. Veterinärerna har gjort ultraljud, biopsi och vätskeprov och de har kommit fram till att det antagligen är en inflammerad lymknuta/körtel. Den har varit riktigt stor, öm, varm och man har kunnat se pulsen slå i den. Hästen har haft fruktansvärt ont och knappt kunnat röra sig, han har stönat, flåsat och knappt velat stå på sitt högerben.

Nu går han på kortison ( en 3 veckors kur) och han har blivit märkbart bättre efter 1:a veckan.

Nu vill jag veta allt om svullna/inflammerade lymfkörtlar/knutor. Hur lång tid tar det innan dem går bort? Skall hästen vila och stå helt still? Vad orsakar en inflammerad lymfkörtel? osv..

Enligt veterinären ska han stå på boxvila med lite hagvistelse. Jag har också provat massera runt knölen och den blir då mjuk och "försvinner", men så fort han rör på sig igen så är den tillbaka. Veterinären tyckte att jag kunde fortsätta massera lite försiktigt, även med typ voltaren. Men jag vågar inte eftersom han går på kortison, är rädd att det blir för "mycket". Sen ska man väl helst inte massera inflammerade muskler, körtlar osv? ( De är inte helt säkra på att den är inflammerad, då proverna bara visade väldigt svag inflammation).

Bör också tillägga att knölen inte längre är varm eller öm. Den bara är där och han har längre inte jätteont utav den. Han går bra och han står nu på sitt högerben.

Är jättetacksam för alla svar!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 609
Senast: Sol
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 775
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka