Inflammationn i glidled

MiaMaria

Trådstartare
Min häst har under några veckor haft ont i ryggen. Han har inte varit halt, bara ömmat kraftigt i ryggens muskler. Dock har ömheten blivit mindre eller helt försvunnit då han rört sig. Jag har tömkört honom de dagar han visat ömhet. I fredags var vi på klinik. Ingen reaktion vid böjprov, men en tydlig snedhet i korset och vid longering släpade han höger bak, väldigt lite men ändå märkbart för ett tränat öga (veterinärens inte mitt). Röntgen visade en perfekt rygg, men inflammation i en glidled i höger has. Veterinären försäkrade mig om att det INTE handlar om spatt. Ömheten i ryggen har troligtvis uppkommit pga inflammationen.

Min häst ska nu gå i liten sjukhage i tre veckor. Han ska skrittas 1 timme om dagen och sen ska vi på återbesök. Han har fått behandling i hasen - kortison och tuppkam och får nu antiinflammatoriskt i tio dagar.

Någon annan som haft liknande problem? Hur gick det för er? Vet du hur och varför din häst fick sin inflammation? Min veterinär kunde inte ge rakt besked angående varför inflammationen uppkommit på min häst, men sa att det var inget jag kunnat förutse eller förhindra... :crazy:

Sv: Inflammationn i glidled

Vad kallade veterinären inflammationen i glidleden då? Annars är min erfarenhet just att när inflammation uppstår i glidleden med en nedbrytning som följd, spatt. Men du skrev inflammation, jag är nyfiken på hur man klassade den inflammationen om det inte var spatt.

De hästar som har behandlats för inflammation i hasledens glidyta, här har rehabilitering pågått allt från 6 veckor till 18 månader. Den som hade kortast tid nämligen 6 veckor, hade mer en hasledsinflammation än problem i glidytan.

Tusen tack för ditt svar!

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av spatt, och har för övrigt också varit ganska skonad från skador och annat på hästarna... Jag fick se röntgenbilderna, men såg inget konstigt. Vet. visade mig var inflammationen satt men i mina ögon såg båda haserna likadan ut trots att den ena var frisk...På min fråga om det var spatt svarade vet. NEJ absolut inte... någon ytterligare förklaring fick jag inte. Han kallade det "inflammation i glidleden" rätt och slätt...

Jag blir också fundersam, ska läsa på lite om spatt och ställa frågan till vet. vid återbesöket. Är också intresserad av att veta var skillnaden är.

De hästar du känner till som haft lång rehabilitering, hur har inflammationen uppkommit och vad har krävts för att få dem helt återställda? Har de överhuvudtaget blivit helt okey, eller är det något som kommer tillbaka igen och igen?

Senast ändrad:

En tjej i mitt stall har samma problem med sin häst. Han har en inflammation i den nedre glidleden på främst på höger bak men lite på vänster med. Han har som din häst behandlats med kortison och tuppkam. Fick gå på liten hage och promeneras 30 min om dagen i 3 v. Han var därefter på återbesök, blev då endast behandlad på höger. Efter det var det fortfarande liten hage men hon fick skritta honom i en vecka därefter öka ridningen och börja trava och galloppera. Efter tre veckor kund vi se att han var sämre igen, men hon skulle fortfarande hålla igång honom så att hältan inte försvann till återbesöket en vecka senare. Hon var tillbaka igår och han behandlades ytterligare en gång. Nu vet vi inte riktigt vad som händer, men prognosen är god!
De tror att hans problem beror på att han blev inriden sent och inte har arbetat rätt med sina bakben.

Min vet gav också diagnosen inflammation i glidlederna, men inte spatt. Som jag har fått det förklarat är det spatt när det sitter i mellersta eller övre glidlederna och "bara" inflammation när det är i nedre. Det är tydligen mkt bättre prognos när det är i nedre. Har läst att det kan bero på fodringen när de var unga, att de inte fått tillräckligt mkt protein.

Jag har försökt söka en massa på Internet om detta, men hittar inte så mkt info. Min vet menade iaf att prognoserna var mkt goda och att han nu inte skulle behandlas mer, men man vet ju aldrig...

Hoppas att det går bra med din pålle!
//Amber

Spatt drabbar alla nivåer av glidleden, inte ens den nedre undatagen. Vad man har kommit fram om spatt är ärftlighet, detta redogjordes på VM för Islandshäst i sommras. Den veterinären har forskat mycket på detta, och efter åtskilliga studier konstaterade man ärftlighet som det största skälet.

Hasledsinflammation är en ren överansträngning, och är ej heller en åkomma som drabbar glidleden.

Någon annan typ av inflammation känner inte jag till i glidleden, kanske PL kan mer om det. Helt fel är dock att spatt inte förekommer i den nedre leden, där måste du ha missförstått din veterinär. Hästen kan drabbas av spatt på samtliga nivåer.

Vår ponny hade samma problem , ömhet i ryggmusklerna ryggen röntgades ua i mars då även böjprov på alla benen + longeringsprov gjordes på klinik. Rörde sig stelt med hö ben men det berodde på muskelproblemet i ryggen som satt på hö sida enl vet ,fick endast lokal beh med sk kvaddel i muskeln + smärtstillande medicin 1 v.. Blev även beh av kiroprakter massör o genomgången i munnen + borttagn av vargtand innan detta. Hade också kolikproblem som beh på djursjukhus (gruskolik)I somras blev hon åter knepig att rida efter att ha tränats fullt ca 4 v. Vilade ett tag blev inte bättre nytt besök på annan klinik ,där konstaterades inflammation glidleder i hasen på båda bakbenen o till följd av detta överbelastat fram o fått kotledsinflammatin båda fram. Behandlades med 2gr olika injektioner bak och 3 gr fram.1:a gr även buttazolidinpulver. Röntgen av alla benen ua.Inget sades om att det ens kunde vara spatt (frågade inte heller)Har nu vilat helt sen juli skulle ha gått i liten sjukhage + boxvila efter beh men se det går hon inte med på så hon fick gå isin vanliga hage stor gräshage med en kompis då är hon helt lugn o rör sig inte. Stog o hoppade upp o ner + gick fram o tillbaka hela tiden i sjukhage trots att det var mkt gräs i den. Sen skulle hon ledas 20 min dagl sista tiden upp till 45 min , nu skrittas hon uppsutten ,ska börja trava snart endast på raka spår första tiden .Helt frisk nu enl vet .Så nu hoppas vi på att hon håller Lycka till med din .

Hej igen och TACK för era svar!

Tyvärr kunde inte min vet. förklara varför min häst fått sin inflammation, eller om jag kunde gjort något annorlunda, alltså om det tex. har med min ridning att göra. Han menar att det inte har med ridningen att göra.

Min häst reds in som 3 åring och har ridits regelbundet sen. Jag har varit väldigt noga med att inte överanstränga honom och red tex. hela första året bara ute i naturen och rakt fram, korta pass. Under förra året började vi rida på böjda spår och öka träning och träningspass lite. Jag tycker att jag varit så noga och lyhörd för hästen. Låtit honom hitta sin egen form och inte pressat honom. Han har fått både längre och kortare viloperioder.

Jag har också sökt på nätet, men inte hittat något alls av intresse. Hade aldrig hört talas om detta tidigare. Är ju rädd för att det ska vara något som är återkommande... har ni fått någon instruktion om vad som ska göras sedan då man börjar rida igen, ska man tänka på något speciellt eller räknar man med att kunna rida som vanligt??

Lycka till med era hästar också!!

Senast ändrad:

Jag fick inte info från min vet ang spatt och nedre glidleden, utan det var info jag fann när jag sökte. Som sagt, det har varit nästan omöjligt att hitta ngt om glidledsinflammation på nätet och det var egentligen det enda jag fann. Det kan hända att människorna som skrev detta har fel.

Min vet menade att orsaken till inflammationen kan ha berott på hans uppväxt - att han inte har ridits in förrens sent, dåligt musklad och belastat fel mm. Hon ansåg inte att det berodde på överansträngning eller för hård ridning.

Ang framtiden så är det viktigt att han rör på sig, men att man kanske alternerar mellan att leda och rida. Min häst blev sämre igen efter andra behandlingen, men vet trodde mer på att det berodde på allmän "träningsvärk" och inte att själva lederna blivit sämre. Däremot är det viktigt att han går i rätt form, belastar och jobbar med bakbenen rätt. Eftersom han är rätt spänd när vi är i skogen föreslog hon att rida på banan mer. Jag ska vara försiktig med traven, hellre galoppera eftersom det är "snällare" mot benen. Bygga på långsamt och öka gradvis. Det är viktigt att han inte tappar sina muskler. Hon tyckte också att jag skulle stretcha noga, ev använda liniment, massera osv. Jag ska ta ut en massör för att få lite tips om vad man ska göra.

Min hovslagare skodde också med klackskor (heter det väl?) för att avlasta haserna lite, och det tyckte vet var bra.

Det är jobbigt att inte veta mer eller inte hitta mer info om detta. Vi nämnde spatt direkt när vi fick diagnosen men vet menade att det inte alls var samma sak. Hon är så himla lugn och positiv när man är där, men själv är man rädd och orolig inför framtiden.

//Amber

Jag känner exakt som du... är orolig för hur det ska gå i framtiden :confused:

Det vet. sa om din häst, om varför glidledsinflammationen uppkommit, stämmer inte alls på min... Han är inte inriden sent, han är välmusklad, jag är noga med formen. Visserligen är det en häst som lätt spänner sig, men även det har vi kommit till rätta med under året tycker jag.

Svårt att inte veta varför min häst har blivit dålig, och vad jag kan göra för att förebygga tycker jag...Ska ta upp det igen med vet. när vi är på återbesök.

jag har också haft en ponny med glidlieds inflammation. INTE spatt . skillnaden på glidledsinflammation OCH spatt är att för att få diagnosen spatt så skall det synas förändringar på röntgen bilderna. och det hade inte vär ponny som hade rena och fina ben,,skööönt..
prognosen är god för dom med glidledsinflammation.
vår ponny är nu frisk och har börjat hoppa lite smått igen.
hon blev sjuk i juni och frisk förklarad i sep. sen har vi startat igång henne väldigt lååångsamt. 1 månad bara skritt och sen månaden efter la vi in lite trav och sen månaden efter det la vi också in galoppen . veterinären sa att hon antagligen hade fått det av att hon fick störd tarmflora och gick ner sig rejält och vi tyvärr :( fortsatte att rida henne.så en överansträngning helt enkelt. det gör man ju aldrig om igen. men nu så är hon alltså helt frisk och pigg och glad:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
581
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka