Inflammation runt senan

T

Tette__

Mitt 17åriga halvblodssto blev plötsligt väldigt halt på ena bakbenet. Efter kontroll på kliniken med ultraljud mm konstaterades att hon hade inflammaion runt senan på skenbenet. Hon fick då metacam (tror medicinen heter så) som hon har fått nu i en vecka. Hon är fortfarande precis lika halt och lika svullen. Ska på återbesök, men inte förän om lite drygt en vecka. Jag tycker att det borde blivit något bättre :crazy:. Någon som varit med om samma sak? Hur lång tid tog det isåfall? Funderar på att ringa kliniken så man kan komma tidigare, men dom kanske vill ha så pass lång tid innan återbesök?

Sv: Inflammation runt senan

Min häst hade också en inflammation i ett ben och fick Metacam. Det tog ungefär 2 veckor tills han var helt bra. Fast han visade aldrig någon hälta förutom vid böjprov.

Ok, det kanske tar ett tag då med det då? Jag har ju medicin kvar så hon ska få i några dagar till. Får hoppas det blir bra bara. Hon är inget halt alls när hon skrittar, men sen i traven är det desto mer:( Tack för svaret iaf :)

Är ju svårt att säga hur lång tid sånt tar min häst hade tre inflamtioner och det tog typ två månader från första behnadlingen innan han var helt bra.

Ok då finns det hopp då :) Man blir bara helt nojig när hon inte blir bättre ju. Får väl vänta ett tag till och se vad dom säger när vi ska in till kliniken igen.

Hur lång konvalescensen blir beror på var skadan sitter. En inflammation runt en ospecifik sena är lite diffust för att kunna ge ett bra svar. Är det en kotsenskideinflammation? Är det förstärkningsabandet som är drababt? Är det öht någon av böjsenorna eller sträcksenan?

En svullnad i en skadad sena sitter i länge. Jag tycker att du kan ringa till din veterinär och fråga vad hon eller han anser. Ibland kan det vara motiverat att byta NSAID-preparat från Metacam till t ex Finadyne. De olika preparaten har lite olika effekt mellan olika individer.

De som här ovan skriver "inflammation i benet" - menar ni senskada eller ledinflammation?

Kan även hjälpa att byta preparat om den inte svarar så bra. Vet inte hur stor inverkar stress och välmående har att göra med läkesprocessen men iaf efter försat behandlingen var min häst knappt bättre och det såg inte så ljust ut, men han var väldigt stressad när han stod själv i si n fyrkant och sprang runt mkt och var inte så glad. Så med vets inrådan bestämde vi oss för att släppa ut han i sin vanliga hage med två ston och var ganska kuperad teräng. Iaf var han helt frisk sen vid nästa återbesök, vet verkade faktiskt förvånad så inte vte jag om det kan ha hjälp att han fick gå med sin flickvän ige, han blev iaf mkt lugnare och gladare.

Ringde kliniken nu iaf, och dom tyckte det skulle blivit bättre vid det här laget. Så vi skulle komma in med henne på måndag igen, så får vi se vad dom säger.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 229
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka