Infektion i strålen?

JohannaB

Trådstartare
Har någon varit med om en varhärd, böld, i strålen?

Dvs i själva strålen, inte i hoven eller under horn, utan i strålen som vävnad?
Min häst har just nu hovproblem och det är svårt reda ut vad som är höna respektive ägg men vad vi vet är att hon hade en kladdig illaluktande varhärd (tänk hovböld, ganska stor 2x3 cm kanske) i sidan av strålen.
Det märkliga är att hon nog haft den ganska lång tid (troligen 4 veckor, men det är en gissning) och att den inte alls uppförde sig som en hovböld gör (inte alls lika varm, inte lika öm i hoven men däremot ordentligt halt i trav på böjda spår med den hoven som ytter). Mer som inte är likt en hovböld är att den aldrig "sprack", det verkar som om vävnaden i strålen är segare? Eller?

Min häst är under veterinär behandling på klinik sedan starten av problem så just hennes fall var inte vad jag ville diskutera utan jag ville mest veta om någon annan råkat ut för något liknande, hur det såg ut och symtom, och vad som hände sedan?

Jag har hört talas om strålröta och infektioner av det men något liknande har jag varken sett eller hört talas om tidigare, har ni?

Min gamla häst var mystiskt halt en gång och hovböld var det troliga alternativet men ingen värme ingen puls. Men så en dag så hade det spruckit uppe vid kronranden och där bildats svallkött. Förmodligen hade hon fått en slånbärstagg i strålen, fanns mycket slån i sommarhagen hon gick i och den hade vandrat rakt igenom hoven :crazy:
I det stallet stod också en veterinär med sina hästar och hon skar helt enkelt bort svallköttet och sedan var det frid och fröjd :)

Hittade något liknande på min häst idag :crazy: Han ville inte lyfta o hålla kvar hoven när jag skulle kratsa idag utan satte ner hoven hela tiden vilket inte är likt honom.
Han var jätte öm på strålen precis där ballen o strålen möts. Klippte upp och under fanns en svart gegga som luktade riktigt illa. Vet inte alls vad detta kommer från, är det en böld?? Hur har det gått för din häst?

Hittade något liknande på min häst idag :crazy: Han ville inte lyfta o hålla kvar hoven när jag skulle kratsa idag utan satte ner hoven hela tiden vilket inte är likt honom.
Han var jätte öm på strålen precis där ballen o strålen möts. Klippte upp och under fanns en svart gegga som luktade riktigt illa. Vet inte alls vad detta kommer från, är det en böld?? Hur har det gått för din häst?

Svart och smetigt brukar vara strålröta, kan också göra ont men är ganska lätt att behandla.
Rengör, desinficera och försök om möjligt få det luftigt (dvs som du gjorde, skära rent).
Googla strålröta så hittar du mycket info :)

(min häst hade en varhärd, dvs som en hovböld fast i strålen. Hoven fortsatte trassla med en hålvägg och skador i hovens insida pga infektionerna troligen men hon är nu skodd med ringsko och ohalt så nu är det bara lite tid och tålamod kvar innan vi hoppas på att vara åter i full träning :))

Nja, det här var mer som en böld än som strålröta som jag vet mycket väl hur det ser ut o luktar.

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·
Hästvård Jag hade idag ut tandis(vet.) igen, tredje gången på nio månader, och även idag stod tandis/vet med frågetecken! På tre månader har...
Svar
1
· Visningar
1 119
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 716
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp