Infektion i skapet?

Apollo 13

Trådstartare
Hoppas verkligen att någon kan komma med några funderingar.
Jag har haft problem med skapet på min valack. Det har luktat peckola och det har vart mycket svart klägg.
Jag har tvättat och försökt få ordning på det men inte lyckats.
Första vet sa "så här ska det inte se ut, tvätta, blir det inte bättre kom tillbaka"
Andra vet sa "det är ingen fara, det är normalt" (vilket jag inte trodde ett dugg på) och han gav mig nått medel som jag kunde ta på.
Dock blev det bättre och jag använde det aldrig.
Nu tog jag ut hästen och badade honom och tvättade rent skapet. Då var det som koagulerat blod, Typ rödlila klumpar med blod?
Tittade närmare på skapet och han hade då MASSOR med små små sår som såg ut som små skorpor. Han var röd och det var tydligt att han var mycket irriterad. Han dog in och ut snoppen och stog och kickade mot skapet för att det gjorde så ont.

Har någon, någon som helst aning om vad det kan vara? Insektsbett är det inte, så många bett kan han inte bara fått INNE i skapet.

(Tilläggas kan väll att han har ett stort balltramp och hade 39 graders feber igår, som nu på morgonen var helt borta)

Snääälla hjälp. :confused:

Sv: Infektion i skapet?

ta kontakt med veterinären igen. vi har haft val. som svullnat i skapet och vi behövt tvätta ur med lactasyd tvål och vatten, men ingen som det varit blodigt inne i skapet på :eek:

mm det är vad vet sagt till mig, jag är ju inte helt hundra på att det var blod, men vaaad 17 var det annars?
fasen, stackars lilla hästen har problem med precis allt nu.

det va inte "vanligt klegg" då (mörka, illaluktande klegg klumpar)? det luktar aber kadaber :angel: det kan bli så på en del, men tror du det är blodklumpar bör du absolut prata med en veterinär igen, för det låter oroväckande tycker jag :crazy:

mja men alltså det har tills i eh vilken dag det nu var, varit det där svarta äckelklägget men det har luktat sju resor värre än det brukar lukta. i klass med "nu kräks jag", så illa att det sitter kvar på vantar i veckor och på händer efter att man tvättat sig.

såren da? vad kan de komma från? visst att det kan vara en infektion men små små står överallt? det har ju lixom inget o göra med nån infektion lixom?

jag har ingen aning :confused: hade en gång en val. som fick skimmelcancer i skapet. när vi tvättade honom i skapet hängde det som "klasar" innuti. tyvärr va det inget att göra åt utan han fick vandra vidare (hade även i och runt analen). skapet kan ju svullna av insektsbett UTANPÅ skapet, eller pga. infektion, men jag har aldrig varit med om att det blivit så innuti :eek:

jag tycker absolut du ska prata med en veterinär.

amen nu känns det ju asbra :cool: haha cancer har han förhoppningsvis inte :(
mm men jag får ringa och rådfråga vet. ringde henne igår när han hade febern men hon va lika dålig som hästen o kunde inte komma ut. min bästa vän kollade på skapet och tyckte inte att jag skulle vara orolig utan fortsätta tvätta o avvakta. sägas ska väll att hon har koll på det mesta.

tycker prickarna/såren, är jätte konstiga. fattar inte alls vad de kan komma från... :confused:

en sorts cancer som kan drabba skimmlar (eller vita pållar.). brukar först märkas av att det blir "små knutor" runt analen. inte alltid så allvarligt om jag förstått det rätt. jag kan inte så mycket om det, men det finns ganska många trådar i ämnet.

vad jag hört (och upplevt) så blir det inte sår utan bara "knutor", och drabbar skimmlar, avblekbara skimmlar (vita) pållar. men jag kan inte så mycket om den sjukdomen. det är säkert inget sådant din pålle har. men det är säkert inte fel att kontakta veterinär om du misstänker att det är blod inne i skapet, för det tycker inte jag låter helt friskt.

att jag skrev om hans "klasar" va för att det är det "märkligaste" jag upplevt i samband med skap :crazy: men dom kändes tydligt när vi tvättade ur skapet på honom (både jag och vet. tror att det va pga. dom han fick infektioner i skapet). dom tumörer han hade runt analen hade han inte ont av, men det hängde visst ihop.

nej jag tror falktiskt inte heller att det är det de handlar om, men så klart ska jag ringa vet som får komma och kolla på det. stackars liten har ju ont.

Valacken jag hade fick ibland infektioner just på våren och hösten, när det var som mest gegg ute i hagen (varför ska man gå där det är gräsigt och fint när man kan stå och stampa och rulla sig i leran?). Då fick vet komma ut, ge plegacil så han släppte ner snoppen och sen rengöra ordentligt. På detta följde en femdagarskur med salva som med hjälp av plastspruta sprutades in i skapet och masserades.

Funkade alldeles utmärkt. :)

Liknande trådar

Hästvård Har en valack som är svårt ansatt av knott och insekter kring skapet. Han brukar stå och sparka och markera att han vill att man kliar...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: Lindsen
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen