infekterat sår!

F

frilho

Hej, jag har nyligen fått hem en foderhäst som har ett riktigt infekterat och varigt sår ca. 2-3 cm från ögat.
Varet är lite gulaktigt och vätskar sig. Just nu smörjer jag bara med sår/tjär-salva (en svart burk med vitt lock) runt såret, men har kommit på att den inte är så bra mot flugorna. De sitter säkert 10 flugor i såret varje dag jag kommer till hagen och det kan inte vara så skönt.
Är det någon som har tips om vad jag kan använda för salvor i såret, eller som har några andra tips?

Tack på förhand! Louise

Sv: infekterat sår!

Har du kollat så hästen inte har feber? I så fall måste en vet ut och skriva ut medicin. Annars hade jag sprayat blåspray (om det går pga nära till ögat förstås).

Hoppa över salvorna och tvätta istället rent såret! Om man bara sätter på salvor så stänger man in bakterierna och det gör saken värre! Tvätta rent ordentligt varje dag (med tanke på att det är så nära ögat skulle jag tvättat med koksaltlösning) och på med heltäckande flughuva så såret får lufta utan flugor i det. Hoppas det läker snart, lycka till!

jag kan inte tänka mig att hon har feber, det är hon alldeles för pigg o kry för. men jag kanske ska titta det ändå! tack för tipset :)

Ja, jag var på apoteket idag, hon tyckte också jag skulle skölja ur det ordentligt med koksaltlösning, så idag ska jag tvätta rent det ordentligt. Tack för tipset, nu hoppas jag att det läker! :)

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej! Vaknade av att katten i sängen slickade och slickade och slickade. Hittade ett sår vid örat ner mot ögat. Det varar och blöder...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: MissFideli
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 720
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka