Infekterat operationssår

J

Jamilia

Doris kastrerades för en vecka sedan. Igår såg jag att såret vätskade och pälsen var kladdig kring såret. Det luktar vädligt illa och imorse var det ännu kladdigare. Det är en liten öppning där vätskan kommer ut. Annars ser såret fint ut.

Ringde precis veterinären men de har telefontid mellan 14-16.
Oroar jag mig i onödan? Hon verkar frisk och kry för övrigt.

doris.jpg

Sv: Infekterat operationssår

Åk till veterinären! Våran lilla tjejs operationssår var bara rött och svullen men hon fick ändå medicin ( är så trött så jag kommer ju ine på vad det heter, antibiotika tror jag att jag menar!) och då blev det bättre bara efter några dagar! Men, som sagt åk och få det kollat, det låter inte så skoj för den lilla och på med kragen med en gång!

Det är iofs tur ATT det är öppet lite så vätskan kan komma ut, men luktar det illa så är det bakterieinfektion och antibiotika behövs.
Det skall INTE vara så här.

Åk in med kattan till närmaste veterinär med akutöppet, och få antibiotika.

Det är säkert inget större fara om du får rätt hjälp, men det är bråttom!

(lite synd att din vet har telefontid först på eftermiddagen - de hade säkert gett dig samma råd, men de skulle KANSKE skrivit ut antibiotikan per telefon, då hade du kunnat bara hämta ut den på apoteket).

edit: verkar hon opåverkat än är det givetvis även det ett mycket bra tecken. Men variga infektioner är inte att leka med, så ta det säkra före det osäkra och åk in.

Tack för svaren!

Ringde precis till veterinären igen och pratade med tjejen för tidsbokningen. Hon tyckte jag skulle komma in med Doris idag och fick en tid om ett par timmar. Skönt att åka och kolla upp det.

Min lilla tjej fick också en infektion i operationssåret, det varade och såg inte alls trevligt ut. Hon fick antibiotika i 10 dagar sen försvann det helt och ärret blev jättefint.

Eftersom Doris hade börjat slicka på operationssåret fick hon en strut, stackarn... :( Hon krockar med det mesta, har svårt att hålla upp huvudet och ser allmänt störd ut. Skönt att hon bara behöver den ett par dagar.

Jag fick en cortison-salva att smörja in med tre gånger om dagen och veterinären gav henne en spruta.

Doris är lite mager så jag fick med mig lite olika sorters mat hem som jag ska testa. Aptiten är ju inte den bästa så det är inte lätt att få henne att äta överhuvudtaget... Hon ska även få en extra dos avmaskning för säkerhetsskull.

Oj! Hoppas att det blir bra nu då, och att hon går upp i vikt. Min Myran vägde 2 kilo bara när hon vägdes in för operationen (1 år gammal), nu väger hon säkert över 3 kg. Dom brukar växa en del efteråt.

Skönt att veterinären har tittat till Doris. Men förstår jag dig rätt, hon fick inte antibiotika?? Jag antar i så fall att veterinären bedömde att besvären var inte pga bakterieinfektion utan en lokal inflammation av något slag - därav kortison.

Skönt att veta, för det var ett klassiskt fall av hellre en gång för mycket... En pågående bakterieinfektion är inte att leka med, kan blossa upp snabbt. Skönt att det inte var det.

Men var observant ändå: höjd temp, allmänpåverkan, tredje ögonlocket, kanske lägger av att dricka - är alarmsignaler.

Liknande trådar

Övr. Hund Tiken kastrerades för en vecka sedan, såret såg jättefint ut tills igår då det kring de tre främre stygnen blev rött och irriterat och...
Svar
3
· Visningar
1 213
Senast: Harvester
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar