infekterad mark?

CurlySue

Trådstartare
börjar ifrån början.

för ca 2 år sen köpte jag ett sto som fick föl. när vintern kom fick vi problem med stoets och fölets hovar med bärrandsröta... de ville inte ge med sig. vi kämpade och kämpade. mina andra två hästar hade ingenting.
på sommaren blev det bättre men när hösten kom igen small det till och rötan var framme igen på föl och sto.

det blev bara värre och värre så jag fick åka in med fölet (1år) till klinik. där skärdes 3 av 4 hovar upp ordentligt!

hon blev bra men får jätte lätt röta igen som mamma häst oxå. så förra vintern kämpade vi med röta, och skit som kryper upp..

i sommras fick jag beröm att deras hovar såg så fina ut :laugh:

MEN nu åter igen!! hovis har skärt upp så mycket han kan på mamma häst och unghästen men de blir inte bra:mad: och nu när han var här i veckan såg vi att min andra häst oxå fått detta! alltså har alla mina hästar nu bärrandsröta, två med extremt mycket och en som börjar få...
hovis vet inte vad vi kan testa mera och vi började prata om att marken är smittad..

vi har haft hästar här i 20 år men aldrig haft detta tills jag köpte stot för två årsen

hur får man bort bakterierna i marken på bästa sätt??

Sv: infekterad mark?

Vad behandlar du med? Stall med mycket sån röta har blivit rekommenderade att behandla samtliga hästars hovar med virkons för att få bort skiten......ska tydligen funka. :)
Sen kan det vara en genetisk svaghet som kan nedärvas av föräldern också. :crazy:

barränds röta kommer från bakterial fungi som finns i marken överallt, (finns en hel del att läsa under white line disiese).

Om det är en arvs änlagg eller nersätt hälsa tillstånd i hoven gå inte att svara på.

Jag själv hade ett mor och son dom fick white line disiese för månge år sen, mamma fick det i främ hover, sonen i alla fyra, drabbad mest bak.
Som du, fick jag ta bort den skada delen, jodapox inpackning och tid....hoverna växt utt och sjukdomen kom aldrig tillbaka....(kan var dom byggd upp ett imunitit...gissning).

du för höra med jordbruksverket om dom har non idea:idea:.

jag har andvänt:

trust buster
kopparfulfat
nt-dry
hov desinfektion
äppelcidervinäger
jodopax
en vätska man kan köpa på apoteket som bubblar (kommer inte ihåg namnet)

ger hoof builder

jag har inte andvänt tjära

har nog glömt något.
på måndag skall jag köpa 0-infektion

det jobbiga är att det kan bli bra och man ser framsteg men sen smäller det bara till och rötan blir jätte djup... :(

det känns som om jag har läst om detta i åratal nu... detta blir tredje vintern med eländet.
men det är väll bara att fortsätta då och göra rent och behandla och skära rent.. på något sätt känns det som om det är marken jag måste ta tag i annars kommer de fortsätta komma varje år.

Senast ändrad:

Är det blött och lerigt i hagen på hösten och vintern?

Blötan kan vara en del av problemet.

Hovarna måste få en chans att torka ordentligt varje dag.

MVH

Då hade jag definitivt provat tjära. Vi fick för några år sedan problem med bärrandsröta på ettåringarna (inga andra hästar men de flesta andra hade ju skor och då brukar inte problemet uppkomma lika lätt). Provade tjära i sista hand och det var det enda som hjälpte. Smörj på direkt efter hovslagaren skurit rent och sedan får du dutta på nytt eftersom.

Really Sorry Cúrly:
Det verka du har gjört ALLT som det gå att göra.
Önska jag hade ett hemlig recept men det har jag inte.....(maybe I was just lucky with my horses).
Ett prat stund med din vetrenär om mjöligheter eller en rekomendation för att få ett slut på elandet.
Good Luck

Jag tror inte att detta har att göra med någon infekterad mark. Bärrandsröta har alltid funnits men har ökat med lösdrifterna och förlängd utevistelse. Förr i tiden stod hästar i torra spiltor när de inte arbetade, leriga hagar existerade inte.

Sen är olika hovslagare olika petiga. Jag hade en ett tag som verkade upp minsta lilla ficka, vilket gjorde att hästarnas hovar ständigt så ut som schweitserostar. Sen bytte jag till en annan som öht inte kommenterade om det var små angrepp, och jag slutade behandla det med diverse grejer i samma veva och det blev inte värre för det.

Numera fodrar jag inne i lösdriftstallet, vilket gör att de tillbringar mer tid inomhus och då hinner hovarna torka upp. Jag har ett gammal stall med spiltor som jag fodrar i som är halmade där de kan ligga. De skiter dock inte där utan på betonggolvet utanför. Så mer lättmockat stall har jag aldrig haft.

inget lerigt alls i hagarna förutom i sommarhagen vid ingången men annars jätte fina hagar. visst är det blött i marken men inget märkbart.

hästarna går inte i någon lösdrift hage. där emot har vi en lösdrift i andra vinterhagen men den vågar jag inte andvända för jag är rädd för att det blir mer röta...

hovis sa att de var ok med lösdrift om det var bra bädd.

veterinär är oxå inblandad och brukar komma hit och kolla. jag har provat allt det de rekomenderat utan bra resultat tyvärr..:cry:

Jag menade inte att det var leran i sig utan just att det är blött i marken så att hovarna är blöta länge. Är det skodda hästar som står på box nattetid som drabbas så är det nog svårt att göra så mycket mer. Grusa hagarna möjligtvis.

Sen har säkert vissa individer genetiskt lättare för att drabbas.

Har fått höra att det uppkommer pga bakterier i marken, och det kan ha viss effekt att kalka marken för att bli av med bakterierna.
Om det sen stämmer överlåter jag till experterna! :D

Oj,mitt ämne ju.Haft dessa problem i flera år.Har provat att kalka i den hage som är mest "utsatt" med visst resultat.Jag har provat det mesta som CurlySue skrev.MEN jag har hittat ett prep (eller 2 faktiskt) som försvårar för bakterierna och som stärker hovarna för nya angrepp.Men jag ska också tillägga att det beror också på hästens hovkvalitet,50/50 så att säg.Det enda sättet att bli av med bakterierna är faktiskt att plöja upp hagen och låta den vila helt i 1år. Men jag kan tyvärr inte detta då den aktuella hagen består av mycket sten undertill så i år provar vi med att ha tagit bort det mesta av gräs/jordlagret och fyllt med grus.Så det återstår att se om detta gjort någon funktion tills nästa år.Men ialla fall prep som jag numera använder på hovarna är: Field Paste och Arti Mud..Och jag känner inte så stor miss tröstan längre utan hovarna har blivit otroligt mycket bättre,men det gäller att sköta om dom otroligt noga och regelbundet.

Jag har oxå ett sto som får bärrandsröta hur lätt som helst, likaså hennes föl. De har kanske arvsanlag som gör dem mer mottagliga. Har läst att kopparbrist kan ge ökad mottaglighet för svampsjukdomar. jag gav en omgång koppartillskott till båda förra vintern. Jag hittade då även ett medel som tar både bakterier och svamp och inte är nekrotiskt, Thrush Magic. Funkade kanon den vintern. Fick ordning på båda. Men i somras kom det tillbaka, framförallt på fölis som ju går barfota. Nu funkade inte medlet lika bra så hovslagarn skar upp bägge sidor på tre hovar och en sida på den fjärde... Efter det har det inte kommit tillbaks! Jag sprayade med blåspray på det klippta de första veckorna men nu klarar det sig själva. Mamman har oxå fått ett angrepp som är uppklippt trots skoning. Funkar kanon.

Fortsatte ge tillskott för hovarna med både koppar, zink och biotin. Men slutade innan sommaren, undrar om det hänger ihop? Kanske borde börja igen(lägga ytterligare ett tillskott till samlingen, fölis får redan extra e och b-vit mot sin patella...)

Jag tror oxå att min miljö gör det lite lättare att få bärrandsröta, har grusade områden och leriga områden. I gruset får de små stentramp som ger ett litet hål, går ut i leran o packar upp bakterier o svamp som sätter igång att förstöra. Hade mor o dotter inne ett par timmar/dag förra hösten, det hjälpte nog lite. Mina andra hästar har ingen röta o får inte heller ens om dom går barfota. Så jag tror att det är ärftligt eller så är det kopparbrist, koppar överförs inte heller via mjölken utan fölet får en laddning med sig när det föds, har mamman brist får kanske fölet brist...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka