Infångande av häst...igen.

C

Callisto

Jag har kollat på fler trådar om detta här nedan men inte fått några riktigt bra tips..

Jag har ett 9-årigt sto utlånat på foder..
Tjejen trivs jättebra med hästen men just nu är hon ganska less. Hela sommaren har hon varit jättesvår att få tag på i hagen. Eftersom hon har haft ganska stor hage har hon inte lyckats få tag på henne själv utan måste ha MINST en person till hjälp.

Igår ringde hon och var mindre glad,hon och hennes pojkvän försökte stänga in henne i ett hörn och plötsligt gick hon till attack och jagade ut dom ur hagen.
Jag är helt säker på att hästen kände sig trängd och hon har aldrig gjort så innan hos mig.

Fodervärden berättade för mig att under hela sommaren så har inte gett upp på hästen en enda gång utan alltid hållit på tills hon fått tag på henne. När hon har fått tag på henne har hon belönat henne.
Hon har föst in henne i en mindre hage och sen lyckats få henne att ge upp.

Fodervärden har två hästar (en egen) och tycker det är jättetråkigt att alltid behöva lägga denna tiden och energin på min häst eftersom hon försakar sin egen,jag förstår henne fullkomligt.

Jag vet att mitt sto är väldigt envist men visst borde hon fatta till slut att hon inte kommer att få som hon vill ??
Finns det något riktigt bra knep att prova ?
Jag har varit därute oxå och jag provade att ignorera henne..inte titta på henne utan bara spankulera omkring..suttit ner en stund och hon bara går och kikar tills man gör en ansats att närma sig henne..Då börjar hon springa runt en igen.
Till slut stannade hon iaf och jag närmade mig henne sakta..jag klappade henne försiktigt på bakbenet och pratade med henne..då kunde jag ta tag i grimman..NÄr jag fick tag i henne kände jag igenom henne för att kolla så hon inte har ont nånstans..sen borstade jag av henne och red en runda..Världens mysigaste häst när hon väl är hos en.

När fodervärden ska ta in och borsta på kvällen och hon inte vill gå in så har hon provat att ta de andra först och låta henne stå kvar själv en stund..men hon bryr sig inte det minsta om det.

Får inte fodervärden det att fungera så kommer hon att lämna tillbaka henne även om hon helst inte vill det och hur gärna jag än vill ha tillbaka henne så har jag ingen plats just nu..Det tvingar mig att sälja nån av hästarna..

Snälla..har ni nåt knep jag kan prova så svara så fort ni kan..

Sv: Infångande av häst...igen.

Låt henne stå kvar i hagen några nätter och skrika efter sin kompis... då kanske hon inser att det är rätt trevligt att bli inledd...

ancan skrev:
Låt henne stå kvar i hagen några nätter och skrika efter sin kompis... då kanske hon inser att det är rätt trevligt att bli inledd...

Ja, det tycker jag är ett alternativ OM du får fodervärden att först göra som du gjorde. Det var helt rätt. Men, hon ska göra det ofta och utan att ta in henne, bara ta fast och dona lite, känna igenom henne och sen släppa henne igen. Får känslan av att hästen inte respekterar fodervärden och de som är runt henne och att hon nu lyckats köra ut dom gör situationen lite svårare. Fodervärden måste ta tillbaka kommandot där och det borde ske med någon kunnig i närheten som kan instruera henne att agera rätt i rätt situation.

Jag har ett sto som är lik ditt. Alla andra är oerhört sociala och kommer fram och vill verkligen att jag ska ta med dom och göra något med dom medan "damen" går åt ett annat håll men jag gör som du, följer med men utan att titta direkt på hästen, utan stress efter en stund kommer jag så pass nära att jag kan börja klia henne lite och då stannar hon för hon gillar mina händer ;) då är det bara att ta med henne sen. Tar aldrig mer än 5-10 minuter och den tiden har jag :p

Jag tycker du var på rätta spår men du gav up för fort. Nyckel var att du gick dit och försökt att ignorera henne, fick tag på henne och sen gick ut och RID EN RUNDA...precis vad hon trodde du skulle göra.

Ta en stol och en bra bok ( du har hur mycket tid som helst eller hur?), äter en äpple, ruska runt i en påse, hitta på nåt, sätt dig i hagen läsa totalt ignorea henne låt henne kom runt och nosa lite och så fort hon kommer (har det i huvud att det kan tar en stund, då blir du inte besviken) i närheten ger henne en bit äpple sen går där ifrån. Gör det för ett par dagar. Låt henne har lite godis, om hon stanna runt om kring lite längre så kan du börjar borste henne sen går därifrån. Om det är möjligt att fånga henne sätt på grimma ger henne en äpple släppa henne direkt..och sen går darifrån. efter ett par gånger ta in henne ger henne lite godis, borste sen släpp ut henne. OCH alltid har grimma och grimskaft var hon kan ser det (om du ditter hänga det från stolen eller om du borsta hänger det från din axel. Grejen är att hon vet varje gång du/fodervärd kommer ni ska rida eller göra nåt som hon inte tycker om. Även om födervärden inte ge up ni fortfarande har samma problem liggade. Och hästarna är för klok och dem har mer tålamod än oss människar ibland. Hon säkert lärt detta här betende i bara en dag. Spela igen roll hur mycket ni spring efter henne och hon måste också spriga i hennes gärna så slippar henne er ändå. Gör det så det är tevligt för henne att blir fångat. Och att hon behöver inte rida varje gång. Öch en viktig sak till blir inte girig när ni hålla på med sånna tränning. En van misstag är att folk tänker "titta det går! vi hoppar över steg 2,3,4,5, och går rakt till sex." eller dem ha för bråttom genom stegarna. Ta det lungt bara. :)

Jag kan har en hel lektion i detta men jag försöker att göra detta så kort fattat som möjligt. Jag vet att många tänker dem inte har tid att göra detta här men konstig nog ni har tid att springa efter henne om och om igen. Om ni gör detta här, (ni kan gör fler gånger om dan om det passar) Så kan det går över i bara ett par veckor. När ni böjar rida blanda det med att fånga och släppa så hon inte tänker att det går tillbaks till bara ridningen igen.

Lycka till och jag hoppas att ni kan anväder nåt från detta här.

Mycket bra skrivet, jag gjorde så i en enklare form med min kille, jag var ut i snitt 4-5 ggr/dag, la på täcke, fånga visiterade, klia, drog av täcke osv.. allt du kan tänka dig.. bara för att ge en godis... ut beta en stund... osv

nu är han den som kommer och ska gossa i hagen.. :p

Jag vill gärna lägga till en sak.

Tänk inte fånga dig!
Tänk umgås med dig, mysa med dig och tycker om dig!

Hur man tänker, när man är runt djur, återspeglas i hur man beter sig!

LIA

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Precis, ledordet är "alltid att aldrig ha bråttom". Sedan får man inte glömma att underhålla detta genom att det nästan alltid ska vara kul eller intressant att komma.
Det är härligt när hästarna är utom synhåll, och man visslar på dem, så kommer de, ibland galopperande, över krönet :smirk:
Men som sagt tålamod och åter tålamod och konsekvens. Sedan underlättar det för mig eftersom jag tröttnar lika fort som pållarna och inte orkar på och harva samma sak längre tid :cool: . Hellre fler och kortare tillfällen och att man slutar när det är i ett positivt läge för pållen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Precis är tänken att dem vill vara runt oss istället.

Lia Har rätt med. Där för sa jag att aldrig gömma grimman, vi som människa (rovdjur) har en tendens att smiger upp till våra hästar (även om vi inte tror det själv). pga av våra kropp språk dem vet om det är nånting dem skulla var skeptis om.

Då ska vi se
Så här var det för oss - vi har enorma hagar.
Vårt gamla sto hade fölat och fick efter några veckor för sig att hon var vildhäst - inte så lyckat när man ska prägla ett föl till att tycka människor är ok.
Jag fick helt enkelt ta till köra bort från flocken modellen.
Inget spring,inget redskap, bara gå efter märren och se till att hon inte fick gå med flocken - hela tiden gå emot henne så hon fick gå ifrån flocken.

Inte försöka fånga henne genom att tränga upp henne - hon skulle alltid ha någonstans att gå - men inte tillbaka till flocken.
Gick hon in i flocken så skilde jag av henne igen.
Naturligtvis tog hon ett o annat travsteg då hon vart irriterad men då stannade jag genast.
Efter en halvtimme vände hon mot mig och stod snällt kvar så jag kunde kolla läget, hälsa på fölis osv.
Det här fick då och då upprepas under sommaren men tog aldrig så lång tid som första gången - och märk väl - allt jag skulle göra var att klia, gosa och prata m mor o barn i hagen. Inga obehagligheter alls.
Fölungen fick sådana här ryck sen under bete både som 1 o 2 åring men metoden funkade lika bra då - en gång så var det schysst sen.

Jag kom på denna metod när jag i början på 90-talet hade en urbota svårfångad hblmärr som var för jäklig - mutor var inte att tänka på då hade jag fått 11 hästar i knät.
Jag blev helt enkelt förbaskad och traskade efter henne och schasade på när hon stannade, jag ville inte fånga henne - så snopen jag blev när hon efter en lååååång halvtimme stog still och väntade på mig trots att jag försökte få henne att gå undan. Sen förfinade jag knepet så att hon så fort visade tendens att sticka vid haghämtning smackade jag på varpå hon stannade, vände och kom till mig.

Sen har jag läst om den här metoden i böcker - men tänka sig jag kom på det själv av ren ilska.

Tyvärr är hon en ciggig dam. Här hemma så går jag ofta ut bara för att gosa med mina hästar och jag har absolut inte det problemet utan tvärtom jag blir inte av med dom :love:

Jag frågade fodervärden när jag var där om hon oxå gjorde så och det sa hon att hon gjorde.

Sen är det ju faktist så att det ÄR inte alltid man har all tid i världen till att leka typ när hon ska till jobbet och så. Och nu när höstmörkret lägger sig tidigt så vill hon hinna med dom innan det mörknar.

Vad gör man om man inte fångar en häst ? När du går ut i hagen för att plocka in hästen så är det väl klart att man fångar den..

Jag kan ju heller inte vara där uppe var och varannan dag för umgås med hästen, det fanns ju en anledning till att jag skaffade fodervärd.
Även om jag skulle vilja förstås för nu när jag var där hela lördagen så kände jag hur mycket jag saknade henne. :cry:

Jag känner mig iaf alldeles villrådig för jag vill ju gärna hjälpa fodervärden..tyvärr kan jag inte komma på fler sätt.

Jag hade samma problem med mitt sto i sommras. Hon ville inte bli hämtad och om man skulle hämta henne igen, efter det, blev hon galen - hatar att bli hämtad flera ggr per dag. Därför får hästarna gå ut och in själv så de slipper grimman på och av flera ggr per dag.

Jag kämpade och kämpade för att få tag på henne.
När jag förstod att hon inte ville blí tagen så började jag
jaga henne, eller jaga o jaga. Gick efter henne så hon inte fick
stanna o vila, försökte hålla igång henne i trav hela tiden. Tillslut
blev hon trött och stannade. Ibland kunde jag jaga henne i två timmar, men det är bara att försöka hålla igång henne tills de tröttnar på att springa runt o runt. Låt henne aldrig stanna!!

Nu kommer hon snällt fram så fort man sätter en fot i hagen, eller så är det bara att ropa så kommer hon. :smirk:

Jag förstår vad du menar men om dem inte ta tid att fixa problemet så kommer detta finnas alltid. Om man verkligen vill fixa detta så hitta man tid. Så enkelt är det. Ser det som en tränning, man kommer inte behöver göra det för alltid, bara tills det har gått över. Sen då och då så att hon funderar lite.

Take the time it takes, so that it takes less time.....

Åh, hästar är så himla smarta ibland. Min medryttarhästs ponnypolare brukar vara lätt för mig att "fånga". Hon kommer fram och lägger huvudet i mina armar och sedan kan jag leda in henne i pannluggen om jag vill. Det kan bero på att jag aldrig rider henne. Jag är bara människan som borstar, myser, leder till och från gröna hagar och som ger mat. När hennes ryttare ska få tag på henne kan hon bli rent förbannad.

Jag tycker att de tips du fått är bra. Tyvärr tar det en del tid i inledningsskedet och nu när hösten kommer farande så är det inte längre så lockande att dricka kaffet i hagen eller lägga sig på en filt och läsa...

Å andra sidan kan ni med säkerhet veta att hästen gillar sin hage! ;)

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Det låter på ditt inlägg som att detta problem har uppkommit under betet.
Det är säker ganska vanligt och då får man nog vara lite extra intressant från början om de ska komma.
Kanske fodervärden ändå har missat det som just din häst gillar...

Hade en häst som inte gick att ta i hagen på grund av fel hantering och det krävde lååååång tid av tålamod. Hade man inte tid så fick man strunta i den dagen. Det är ju också ett förtroende mellan häst och människa (inte vem som helst).
Men hästen jag har nu springer efter en och försöker trä in huvudet i grimman om man tänker hämta en annan häst. -Ta mig, ta mig, snääääla..... :rofl:

Hejsan!
Har själv ett fullblod som har pysslat med detta.
Hästen vill veta vem som är ledaren i de flesta fall,hon ska inte få komma när hon vill utan när hon får tillåtelse.

Kommer en häst för nära en annan häst utan den hästens tillåtelse blir den bortjagad och tillåts inte komma nära försen den får tillåtelse.

Jag skulle säga att springer hon iväg,jaga bara bort henne,ha henne i en mindre hage om det är svårt att hinna ikapp.
Kan nästan garantera att hästen naturligt kommer komma efter ett tag..men jaga först bort henne ett tag,låt henne inte komm försen du vill.

Jag berättar bara vad som fungerat för många utav mina hästar,testa om du vill.
Svara gärna om du testar och hur det gick..
Mvh Rebecka

Min lilla Star Dust var svårfångad i början när han kom till mig och även de tidigare ägarna hade problem med det från och till.
Jag har satsat mycket på markarbete i rundpaddock, ledarskap och fötroende lekar. Jag vill att han sa tänka att nu kommer min kompis och inte nej nu kommer den där dumma kärringen som bara ska rida :smirk:
Åker upp till hagen även på hans vilo dagar för att gosa med honom så han inte bara förknippar mig med ridning utan kärlek.
Han är lite rädd om huvudet och kan vara svår att ta poå grimman när han har sina "tråkiga! dagar men samtidigt vill jag inte grimma på honom så han har halsrem och det är jättebra, han känner sig fri och glad och slipper skav och andra människor kan få tag i honom ifall hästarna skulle rymma :D

En av mina hästar (stoet) var till en början riktigt svår att fånga in, bara anblicken av en människa fick henne att börja dra sig undan.
Jag tycker aldrig man ska hålla på att gömma grimma och grimskaft för hästen när man ska hämta in denna, hästen ska veta vad som ska göras.
Hästar som är svåra att fånga in ska man ALDRIG gå rakt emot, gå i sicksak eller andra jämna mönster och närma dig hästens successivt. Så fort hästen gör en anstas till att öht dra sig undan tvär nitar du och börjar backa tills hästen stannar upp, då stannar du också pch börjar närma dig hästen sakta i jämna mönster.
Så här fortsätter du tills du närmar dig hästen och JA ha grimskaftet i handen ändå.
När du kommer fram klappar du bara hästen och vänder sedan och går din väg. Fortsätt samma procedur, ta in hästen ibland i ett syfte av att bara borsta lite eller varför inte bjuda på något gott?
Lycka till!

Jag kör med samma sätt och det funkar bra. Efter att ha gjort det rejält någon gång så räcker det nu med att om kusen visar tendens att dra iväg så blåser jag upp mig och schasar iväg henne och då kommer hon eller stannar på en gång. Kanonbra. :bump:

Felet alla gör när de ska fånga in sin häst är just att målmedvetet gå mot dem, jaga dem, stänga in dem osv. Som det flockdjur hästen är så känner den direkt obehag och flyr. Man ska absolut inte gå raka spåret mot hästen, utan ta god tid på sig och gå i sidled på långt avstånd mot hästen. Sedan går man sicksack och visar hela tiden sin sida mot hästen. En bit i från stannar man och tydligt visar sin sida utan att titta på hästen sedan går man fram. Gå inte för fort heller. Då ser hästen dig som en annan häst. Varför skulle den då fly?

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
983
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama