J

j3nnif3r

Har en tant som är (eller kan vara) väldigt svår att fånga i hagen. En gång tog det nog en och en halv timma :eek: Även hagkompisen är svår att fånga ibland. I alla fall, när man ska komma och ta in henne så står hon förts och väntar på att jag ska komma eller så kommer hon fram, sen helt plötsligt sticker hon i full fart och sparkar och har sig. Hon skriker även :crazy: Vissa gånger har det varit väldigt nära. Då hon inte vill komma till mig, shasar jag iväg henne och då kan det bli sparkar. När hon står kvar när jag kommer, "vänder" jag och för henne med mig. När hon är lös då då. Man vill ju inte gå så pass nära och ge henne en omgång när hon måttar sparkar. Har börjat "muta" henne med nånting varje dag, började först när hon stog still, sen när jag trädde på grimman, efter att grimman var på, när vi gått en bit, utanför hagen osv. Hon går ju att fånga då och kan vara ganska villig. Tycker ni att det är en lösning, eller tycker ni att jag gör helt fel? Om ni tycker att jag gör fel, vad borde jag i så fall göra? :confused:

Sv: Infångad

hejsan, inte roligt problem. kanske ska du jobba ledarskapsträning med henne. Försök leta reda på ngn duktig NH- tränare som kan hjälpa dig. Om hon sparkar efter dig så har hon ju ingen respect för dig alls:crazy: Det kan ju verkligen bli farlig!!

Tänk också efter om det kan ha hänt ngt i samband med hämtning i hagen så att hon tycker att det är obnehagligt eller nåt. När min häst vägrade att lämna hagen var det en:devil: idiot människa som gav honom en elstöt av hantaget till grinden !! för att han skulle lära sig!!!!!IDIOT... Kan ju säga att efter det hatade han öppningen och vägrade att gå nära den.... Kul jobb för mig alltså....

min häst låter sig alltid fångas, men kommer sällan fram eftersom han är lägst i rang och de andra hästarna kommer fram först. Men efter att jag schasat i väg dem sätter jag mig ner och kallar på min pålle. Efter en stund så kommer han. Då kan man ju ge en godsak för då har han ju gjort rätt.

Hur är din häst om du går omkring i hagen och t.ex pysslar med ngt. Hästar är ju ganska nyfikna och brukar då komma fram ock kolla vad man gör. Låtsas att du gör ngt och strunta i din häst så kanske hon kommer till dig och då kan du ju ge henne en godsak. Tillslut kommer ju hon att tycka att det är trevligt att komma till dig.

Lycka till:bump:

Håller med ovanstående. Min ena arab var likadan förut. Jag övade mycket ledarskap + att bara vara med henne i hagen. Vi mockar i hagen varje dag, och det är ett jätte bra sätt att få kontakt med dem, de vill alltid vara med och tycker att det är intressant att kolla vad man gör. Brukade ofta gå in till henne bara för att klappa lite, sen ibland satte jag på henne grimman och tog av den igen, utan att ta ut henne. Det tog ett tag men nu är det inga problem längre. :)

ja, min gamla arab var så... ibland satt jag i hagen i två timmar och var inte så glad för hon höll på och larvade sig och inte ville komma fram till mig, men sedan började jag ta med mig fika och satte mig på en stol i hagen med ryggen åt hästarna, då blev hon nyfiken och kom fram och ville smaka. Jag gav henne godis men fångade henne inte. utan hon fick komma fram till mig flera ggr och nosa.
(det ska vara roligt och spännande att komma till matte)
jag lämnade hagen utan infångningsförsök, och gissa om hon blev snopen. Jag gjorde såhär många ggr. Det tar tid, och jag fick hoppa över ridningen många ggr för min väntan, men det var värt besväret för det hjälpte, fast ibland så såg jag på henne direkt att
"idag får du inte ta mig"
då lade jag grimskaftet utanför hagen och "låtsades" som om jag skulle bara gå en vända i hagen.
gick in till stallet en stund och gick sedan ut och satte mig på huk, då kom hon fram minsann, hon följde efter mig som en hund då. men jag tog fortfarande inte med henne ur hagen den gången heller utan bara gav lite godis när hon kom fram. sen gick jag in i stallet igen en stund.
(hon stod då kvar och tittade efter mig)
efter många många ggr så kom hon fram till slut.
det gäller också att inte bli arg, fastän man känner sig stressad och irriterad av detta.
men "skam den som ger sig" :p

tuffer skrev:
hejsan, inte roligt problem. kanske ska du jobba ledarskapsträning med henne. Försök leta reda på ngn duktig NH- tränare som kan hjälpa dig. Om hon sparkar efter dig så har hon ju ingen respect för dig alls:crazy: Det kan ju verkligen bli farlig!!

Tänk också efter om det kan ha hänt ngt i samband med hämtning i hagen så att hon tycker att det är obnehagligt eller nåt. När min häst vägrade att lämna hagen var det en:devil: idiot människa som gav honom en elstöt av hantaget till grinden !! för att han skulle lära sig!!!!!IDIOT... Kan ju säga att efter det hatade han öppningen och vägrade att gå nära den.... Kul jobb för mig alltså....

min häst låter sig alltid fångas, men kommer sällan fram eftersom han är lägst i rang och de andra hästarna kommer fram först. Men efter att jag schasat i väg dem sätter jag mig ner och kallar på min pålle. Efter en stund så kommer han. Då kan man ju ge en godsak för då har han ju gjort rätt.

Hur är din häst om du går omkring i hagen och t.ex pysslar med ngt. Hästar är ju ganska nyfikna och brukar då komma fram ock kolla vad man gör. Låtsas att du gör ngt och strunta i din häst så kanske hon kommer till dig och då kan du ju ge henne en godsak. Tillslut kommer ju hon att tycka att det är trevligt att komma till dig.

Lycka till:bump:

Joo jag har ju inte haft henne så väldigt länge så jag vet inte om det var något innan hon kom till oss. Hon hade ju både problem med munnen och hade en sadel som tryckte och hade sig. Så hon skulle väl kunna koppla att bli hämtad i hagen betyder smärta i rygg och mun, eller är det långsökt?

Idag stod jag ett bra tag och kallade på henne, hon gick några steg men sen stannade hon och gick inte ett steg till. Endå hade hon full kontakt och noterade varenda rörelse jag gjorde. Men efter att ha stått så ett bra tag så gick jag fram och hämtade henne. Hon stod stilla och det var inga problem alls. :smirk:

Vi gör ladarskapsövningar nästan varje dag. Att hon ska stanna när jag stannar, backa när jag backar, flytta hit och flytta dit. Hon lyssnar väldigt bra och vi har inga problem när hon väl är utanför hagen. Utom det att hon kan vara lite småsur men det är inga stora grejer. Förut höll hon på med en massa ovanor som kunde bli direkt farliga om det gick för långt. Hon sparkade när man skulle knäppa täcket, sparkade när sadeln skulle på, bet och sparkade när man borstade osv. Nu gör hon inga sådana grejer mot mig utan hon, exempelvis när man spänner sadelgjorden eller borstar henne på hennes värsta ställen, biter hon sig själv i knäna. Vad tycker ni om det, ska hon få göra så eller tycker ni inte att hon ska få visa "obehag" alls? Jag tycker att hon får bita sig själv och sådant bara hon inte gör det mot mig. Gör hon mot mig så får hon en känga. Och det vet hon. :D

Okej, vill bara skriva ned det här bara för att:smirk:

Har gått in i hagen utan att fånga henne. Gått åt motsatt håll och låtsats hitta något intressant. Hon kommer fort fram och tittar, så får hon godis och beröm. Jag går iväg och hon går redan efter några gånger (under x antal dagar) efter mig som om hon inte gjort annat. Kommer till och med fram i hagen när jag kommer nu innan jag ens har kommit fram. Det kan ju bero på att hon går själv för tillfället och hon vill in till kompisen men..hon kommer ju villigt i alla fall:D

Varför gjorde jag inte så här på en gång :angel:

j3nnif3r skrev:

Har gått in i hagen utan att fånga henne. Gått åt motsatt håll och låtsats hitta något intressant. Hon kommer fort fram och tittar, så får hon godis och beröm. Jag går iväg och hon går redan efter några gånger (under x antal dagar) efter mig som om hon inte gjort annat. Kommer till och med fram i hagen när jag kommer nu innan jag ens har kommit fram. Det kan ju bero på att hon går själv för tillfället och hon vill in till kompisen men..hon kommer ju villigt i alla fall:D

:banana: kul att det går framåt!!! fortsätt så!!! ;)

j3nnif3r skrev:

Vad roligt! Skönt att det löste sig! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama