Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag har som är dyrt är sånt som knappast tror att direkt stöldbegärlig om man inte är insatt.
De flesta tjuvar är nog ute efter eletronik och sådant. Lyckas de bära med sig någon av mina tjocktv så blir jag nästan imponerad ☺
Jag tycker inte att man ska blanda in laddare i en allmän elddiskussion. Laddare som inte laddar ÄR en eldfara. Laddare som inte dragit ur uttaget när man laddat färdigt är en skapligt vanlig brandorsak. Både till telefon och laptop.
Men att ha stickkontakter i vägguttag är inte en normal eldfara! Man får väl ändå förutsätta att det är lagligt gjort.
Skulle det vara en eldfara skulle hus brinna överallt hela tiden. Det finns sannolikt inte ett enda hus som har precis alla stickproppar utdragna när ingen är hemma...
TV-apparater och torktumlare är mer utsatta. Hade jag TV skulle jag inte gärna lämna den på standby.
En liten tanke gällande inbrott från en som jobbar med sådant (på rätt sida lagen) är att det är jäkligt svårt att stävja sig mot.
Inbrottstjuvar är ofta väldigt snabba. De vet hur man tar sig in och vad de ska ta och ofta så är det över på nolltid (iaf om det finns larm i huset).
Jag har varit på inbrott där ägaren till huset varit borta mindre än en timma, mitt på dagen. Det kan liksom hända när som helst.
Hörde på radio härom dagen att en ny strategi hos tjuvarna var att reka parkeringar utanför stora köpcentrum. Plocka regnumret på bilar, kolla upp ägaren och sedan sticka hem till dem. Allt medan husägaren var och shoppade.
Spontant så tänker jag att det är lättare att skydda sig mot brand än inbrott.
Det är sån där jag inte har en aning om. 99% av alla jag känner har garanterat laddare till både laptop och mobil i dygnet runt. Men det har inte börjat brinna hos nån. Är det verkligen vanligt eller har min bekantskapskrets bara haft tur?
Jag har nog aldrig tänkt på ett par lysande juldekorationer som inbrottsavskräckande?
När jag ser juldekorationer som inte är på kvällstid tänker jag direkt att dom är bortresna..
Det beror väl på vad du menar med vanligt. Det är nog vanligt att av de bränder som startar är en laddare (eller standby-apparat, eller hushållsmaskin man lämnar på) boven, men det är ju inte samma sak som att de flesta laddare startar bränder.
JaVerkligen? Inte jag... Men omvänt då, om du ser juldekorationer som är på, antar du att de är hemma då?
Aha. För att den "laddar" fast den inte har nåt att ladda i? Eller vad händer rent fysikaliskt?
Tänker på micros som pajjar om man min stoppar in nåt att micra när man sätter på den..
Hur vanligt är det egentligen med inbrott i lägenheter med säkerhetsdörr? Antingen måste dom ju ta en stege och slå in fönstret (många kommer se dom om det inte sker mitt i natten, men det lär ju höras och det brukar alltid va "nån" ute), dyrka upp dörr vet jag inte hur lätt/svårt det är? Vi har låst dörr dygnet runt till huset men det går ju att gå in med nån annan som bor här då dörren står öppen i kanske 10 sek.
Ska man minimera eldfara så är det en enkel åtgärd att inte ha laddaren i uttaget. För - som sagt - av de bränder som faktiskt uppstår är en inte oväsentlig del orsakade av laddare.Det är sån där jag inte har en aning om. 99% av alla jag känner har garanterat laddare till både laptop och mobil i dygnet runt. Men det har inte börjat brinna hos nån. Är det verkligen vanligt eller har min bekantskapskrets bara haft tur?