Inavlade katter

T

Tarzzan

Hur stor är risken att det blir något fel på dom?
Vad kan det bli för fel?

Katten har antagligen blivit parad med sin bror.(inte mina katter)
Och fått kattungar, men ägaren tänker behålla dom:crazy:

Jag tycker det är ideotiskt och synd om katterna:mad:

Sv: Inavlade katter

Vad kan det bli för fel på kattungarna?

Är orolig, men dom verkar inte bry sig nämnvärt utan tar det som det kommer.

Så länge kattungarna verkar må bra så kan man inte göra annat än att ta det som det kommer. Syskonparningar behöver inte vara så farligt om syskonens mamma och pappa i sin tur inte är besläktade och om de och syskonen är friska.
Det som kan hända är att dolda genetiska sjukdomar som kräver dubbla anlag för att ge effekt får ett anlag från vardera förälder (som i sin tur har fått det av en av deras föräldrar) och då ger en defekt avkomma. Defekten kan vara allt möjligt som t.ex. hjärtsjukdomar och njursjukdomar. Rena skelettdefekter som plattbröst och gomspalt borde redan ha visat sig på ungarna om de hade fått något sådant problem.

Det är nog ingen fara med ungarna så länge de verkar friska och må bra. Då är de som vilka katter som helst.

Läste lite rexhistoria idag, och där parade man ju i början tillbaka en lockig pojk på sin mamma med gott resultat.

Jag skulle inte oroa mig. Har själv råkat ut för det med mina stallkatter då jag var för långsam att kastrera dem...:angel:. De ungarna mår prima, men det är inget att rekomendera/eftersträva såklart.

ok.Då kan jag lugna ner mig lite då.
Men jag tycker att det är fruktansvärt i alla fall om man är medveten och ser dom para sig utan att göra något åt det:mad:

Bäst att kastera allihop, för inavel är inte alls bra. Speciellt ungarna, tänk om de parar sig med varandra. Tänker ägaren ha kvar alla på gården, eller?

Det är omöjligt att säga vilka fel som kan uppträda. Jag antar att de föräldrarna inte är inavlade och i sådana fall är risken för dubblering av negativa anlag det värsta som kan hända och hur illa det blir beror helt på vad för defektanlag som finns där och på huruvida de dubbleras eller inte.

Läste lite rexhistoria idag, och där parade man ju i början tillbaka en lockig pojk på sin mamma med gott resultat.

Viktigt att tillägga är dock att man snabbt parade ut med siameser, burmor, britter, huskatter, perser... ja, lite diverse för att få ner inavelsgraden.

en första inavelsparning brukar inte vara så farlig men vid fortsatt inavel kan det uppkomma allvarliga fel.
Kan bara nämna en syskon parning på hund som jag sett valparna på. Alla utan en var stora och fina, den som inte var det blev för liten och dog sen av någon anledning vid ca 12-14 v ålder. uppfödarna obduserade aldrig så jag vet ej varför den dog. men den var konstig hela tiden.

Dom tänker nog behålla alla katterna ja,Eller ge bort dom till grannar=risken finns att dom parar sig med varandra igen.

En kattunge har dött.

en första inavelsparning brukar inte vara så farlig men vid fortsatt inavel kan det uppkomma allvarliga fel.
Kan bara nämna en syskon parning på hund som jag sett valparna på. Alla utan en var stora och fina, den som inte var det blev för liten och dog sen av någon anledning vid ca 12-14 v ålder. uppfödarna obduserade aldrig så jag vet ej varför den dog. men den var konstig hela tiden.

Jo, en del sådana parningar går bra men det är en hel del som går åt skogen också.

Jo, en del sådana parningar går bra men det är en hel del som går åt skogen också.

Det är väl som inom hästvärlden, man kan linjeavla men individerna man avlar på måste vara riktigt bra. Man måste verkligen veta vad man gör

Hmmm... Här är det ju inte fråga om nån avel, bara strul och inkompetens.... :mad:

Att avliva ungarna är ju onödigt, så länge de är friska. Men alla inblandade katter måste ju kastreras och frågan är om man kommer att ta det ansvaret.

*Spelar filmmusiken till Sista färden*

Det är väl som inom hästvärlden, man kan linjeavla men individerna man avlar på måste vara riktigt bra. Man måste verkligen veta vad man gör

Problemet är ju att man inte vet vilka individer som funkar att inavla på förrän man provar. En till synes helt otrolig individ kan bära på många dolda defekter i enkel upplaga. När de sedan dubbleras poppar de upp.

Det där med att veta vad man gör köper jag inte för det är ingen som sitter på sina avelsdjurs hela genetiska uppsättning och på förhand kan säga om det kommer gå bra att inavla på den individen eller inte.

Ja, jag gissar att det var så, men det förtäljer inte "min"bok som jag lånade på bilblan. Dock är jag nybliver ägare till en cornish:love: och vill gärna ha bra boktips om rasen, har du några bra? Vårt bilbliotek är inte så superbra, men man kan ju beställa från andra, bara jag vet vad jag vill ha så att säga.

Rasböcker är det öht. rätt ovanligt med på kattsidan och de få som finns är ofta inte bra. Har tyvärr inget bra tips på bok om CRX. Däremot finns det andra bra kattböcker, vad är du intresserad av att läsa om?

Du får nog räkna med att köpa bok, biblioteken är dåligt utrustade med kattböcker.

Hmmm... Här är det ju inte fråga om nån avel, bara strul och inkompetens.... :mad:

Att avliva ungarna är ju onödigt, så länge de är friska. Men alla inblandade katter måste ju kastreras och frågan är om man kommer att ta det ansvaret.

*Spelar filmmusiken till Sista färden*

Jag håller med på alla håll och kanter! Varför avliva kattungar som är friska. Det är inget farligt om de råkar bli att syskon parar sig. Dock ska man ju försöka undvika det och framför allt, kastrera alla, även syskonen (mamman och pappan) Vad ska människan ha alla kattungar till? Det är ju bara jobbigt att försöka ge bort bebbarna.

Gissar att personen i fråga inte heller avmaskar dem tre gånger, vaccinerar dem och en annan gissning är att de blir bortgivna innan tolv veckor.... suck:(

tror inte dom av maskar dom och skulle inte heller tro att dom vaccinerar dom heller.

Jag hoppas dom hittar bra hem åt dom, någon som tar hand om dom på ett bra sätt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
425
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama