Inavelskofficient

Sv: Inavelskofficient

Min har 6,25, .....
själv är jag lite emot, men jag födde inte upp min
jag köpte inte honom för stammens skull och så är han valack...

Senast ändrad:

Jag tror man inom avel för andra arter brukar prata om att invaelskoefficienten inte bör vara större än 6. Det borde ju gälla för islandshästar också.... Eller?!

Vad står siffrorna för igentligen?
Hur räknar man fram dem? vet att de finns på bl.a worldfengur men vad basseras de på?

Jag har varit inne på en tysk sida där man kunde räkna ut den, men har så klart inte kvar den. Typiskt.

Blir lite orolig när alla säger att det inte ska vara över 6. Kollade på mitt sto och hon är linjeavlad på Nattfari och har 12,5 i inavelskofficient :o

Hur ser ni på linjeavel?

Kollar ni WF så finns siffrorna med längst ner i "blup evaluation".

Personligen tror jag att t ex islandshästen är mera tålig för linje-/ inavel pga dess historia. Om det sedan är att rekommendera eller ej, därom finns många åsikter. Det finns ju både bra "utavel" och framgångsrik "inavel", men i båda fallen är det en fördel om man vet vad man gör sas. ;)

Ett känt exempel på stark linjeavel är väl t ex Ofeigur 882 frá Flugumyri, vars föräldrar är helsyskon. Han själv har väl hederspremie och värderas högt i stamtavlor osv av rätt många, här finns en dansk artikel om honom:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm

Ett känt exempel på stark linjeavel är väl t ex Ofeigur 882 frá Flugumyri, vars föräldrar är helsyskon. Han själv har väl hederspremie och värderas högt i stamtavlor osv av rätt många, här finns en dansk artikel om honom:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm

Det just han som är "boven" i det här fallet, jag har nämligen ett sto med Ofeigur i stamtavlan och vill matcha henne med en hingst efter Ofeigur. Då räknade jag fram att avkomman skulle hamna på 4.20. Vet inte om jag vågar linjeavla på honom. Men så läste jag avelsatikeln i nya Islandshästen och det fick mig att fundera på att kanske göra det ändå. Enligt den så skulle mitt sto enbart ha 6% Ofeigur i sig...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka