Inavelskoefficient

Masse

Trådstartare
Sitter här och börjar så smått få lite panik inför årets hingstval. En sak jag undrar över är hur hör inavelskoefficient är OK?
Jag vet att det är lite olika inom olika raser vad som anses acceptabelt. Men var går gränsen för varmblod travhäst?

Sv: Inavelskoefficient

Jag tror inte det finns någon sådan, eftersom modet med "linjeavel" skulle bli svårt att tackla. Däremot när jag gick webbkursen "Din väg till Föl" där även ASVT var med på ett hörn, stod det tydligt det som generellt uttalas för vad som är en rekommenderad gräns inom hästavel, "Inavelskoefficienten bör inte överskrida 5% " men det tror jag inte är uttalat alls bland uppfödarna för varmblodiga travare? Finns ju många duktiga uppfödare här som kan svara hur de tänker :)
Men om man kikar runt lite på hästarna så är det inte helt ovanligt att det inavlas/linjeavlas (kontentan blir ju densamma oavsett uppsåt) upp till 12% och därefter blir det glesare med "värstingarna"...

Tack och lov kommer man på kallblodssidan ta hänsyn till inavelskoefficienten vid hingstvärderingar hädanefter för att behålla rasen så sund och stark som möjligt, men det är en helt annan sak eftersom kallblodiga travaren snart är en utrotningshotad art, och eftersom de två giganterna Järvsöfaks och Elding dominerar aveln kan det på sikt bli problem. Vi blandar ju inte heller med tex den finska travaren, medan man på varmbloden flitigt mixar franskt/amerikanskt tex.

Sitter här och börjar så smått få lite panik inför årets hingstval. En sak jag undrar över är hur hör inavelskoefficient är OK?
Jag vet att det är lite olika inom olika raser vad som anses acceptabelt. Men var går gränsen för varmblod travhäst?

Det finns nog ingen "gräns". Vissa jag pratat med säger max 10%. Själv brukar jag sträva (ingen gräns) att inte gå över 12,5%. Andra säger 14,5% som sin gräns, medan vissa inte tycker att det spelar någon roll överhuvudtaget. Om du frågar mig, så säger jag som sagt 12,5% - men frågar du tre personer till får du förmodligen minst tre olika svar till... :-P

Det är ju just det att det finns så många åsikter om det. Men jag känner att mina ston har jag nått smärtgränsen med de flesta hingstar. Så jag behöver verkligen leta lite nytt blod för jag kommer väldigt ofta över 14 och även högre med de tillgängliga hingstarna idag.

Jag har som regel att hålla mig så långt till nollan som möjligt MEN får jag en super bra blandning på 15 % så ser jag det inte som ett hinder. när man linjeavlar ska man vara noga med vad man dubbelavlar på då de negativa oftast vinner över det positiva, Jag ska i år linje avla på mitt sto och kommer upp i ca 14 %.

Jag kommer att linjeavla på Somolli som finns på möderne på båda individerna och det blir 3+4, jag kommer även att linjeavla på hingstens farfar och stoets morfar som är helbröder. Denna blandning blev så bra så jag kunde inte låta bli men sen återstår det att se om det blir bra :confused:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka