inavelskoefficient

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaJeanette
  • Startdatum Startdatum
M

MiaJeanette

Hej,
Jag har hittat ett Frieser sto med en inavelskoefficient på 3,71% Är det mycket? Hade tänkt avla lite på henne.

Sv: inavelskoefficient

Det beror ju på...

På hur många led i stamtavlan det är räknat på samt sedan skulle jag väga in vad som är gängse inom rasen.

Men min första spontana tanke var: Nej, det är en låg inavelskoefficient.

Kolla in travsidan där är det rena lyckan att ha den % satsen för det finns individer som ligger runt 20% eller strax under, men de flesta ligger runt 10 %.
(Gjorde en snabbkoll på tre hingstar som verkar i svensk avel och alla tre seglar mellan 9-11%)

Så i ditt fall hade jag inte oroat mig.

Gira

jag har för mig att jag har läst någonstans att inavelskofficienten inte ska överstiga 6% helst.... drömmer jag nu???

Rekommendationen inom frieserrasen är att man ska hålla sig under 5%, så det är en helt OK inavelskoefficient på stoet.

Ska du avla på stoet är det viktigt att räkna koefficienter på det blivande fölet. Välj ut några hingstar som du tycker om och som du tror kan matcha ditt sto på ett bra sätt. Räkna sedan på koefficienterna på det blivande fölet. Du kan kontakta någon av de två frieserföreningarna i Sverige om du behöver hjälp med detta.

Lycka till!

/Lena

*Lite KL*
Olika raser har olika önskemål på vad som ska anses godtagbart. 6% är för halvblod medans friser då ska ligga under 5% och travare godtar upp till ca 15%.

Man tar med saker som hur stor rasen är, hur många individer som finns att tillgå för avel när man sätter procenten. I små raser som blir den högre än i stora raser med många individer. Skulle man få hög procent i en avkomma kan lätt "bota" det genom att (ommöjligt) välja helt nytt blod och komma ner på noll med en gång.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka