Sv: Inavel %

12 % inavelsgrad motsvarar som jag förstått saken halvsyskonparning. Det skulle jag inte kunna ens tänka tanken...

Tyvärr är det ganska vanligt inom raskattsaveln....

Bär jag och min mamma höll på som mest var vi supernoga och kollade mycket noga blodlinjer långt tillbaka....För oss är det otänkbart att avla så medvetet....

Men kan erkänna att vi har en kastrat där det är ungefär samma avling som du berättar om...Han är det inget fel på, men han är en omplacering hos oss...Vi upptäckte "inaveln" efteråt...Men han är underbar för det....:love:

//Domino_s

Ja, det är mycket. Det ska vara en väldigt bra anledning till den inavelsgraden i så fall. Och en bra plan efter.
Min lilltjej har 2,34% inavel, det är i mesta laget men någorlunda iaf.

Tyvärr är det ganska vanligt inom raskattsaveln....

Vanligt skulle jag säga är en sanning med modifikation.

Till TS fråga, Ja det är i mina ögon en väldigt hög inavelsprocent, jag skulle aldrig i mitt liv göra en sådan parning, det finns ingen anledning till det i min ras i dagsläget.

Alldeles för hög inavelsgrad. Ingen katt är så bra att jag vill inavla på den i den graden.

Vilken ras handlar det om och vad har du tänkt ha katten till?

Jag hade kunnat köpa en katt med så hög inavelsgrad om det är "kända" (dvs man vet vad som ligger bakom även långt tillbaks) linjer, inte representerade i norden så att alla parningar blir totala utparningar mm. I vissa raser har man jobbat mer med linjeavel och då kan det vara svårt att hitta katter med låg inavelsprocent.

Är det en sällskapskatt ser jag inget hinder, då är det mycket viktigare att titta på hur uppfödaren jobbat med hälsoprogram och planering. Varför har man tex valt att göra just den parningen?

Kan tillägga att samma farfar som gammelmorfar inte ger 12% inavelsgrad, då är det antingen fler katter som dubblerats många gånger i stammen eller någon som räknat fel...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
414
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
183
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama