• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna H
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 884
A

Anna H

Hej!
Vi funderar på att betäcka vårt arabsto, men är osäkra på det här med inavel... Stoets mormorsfar och hingstens morfar är samma häst. Är det för nära? Det skall någonstans finnas en kalkylator där man kan räkna ut inavelsprocenten. Den enda länken dit som jag hittat funkade inte. Är det någon som vet något..?

Sv: Inavel??

vet att på travet, enligt "travbibeln" är det OK att samma namn återkommer i andra + i tredje led på fölet, och det klarar väl din arab???

Det finns experter på detta område, men vet ej om de ser din undran här o nu. För det spelar en stor roll exakt vilka som är släkt.

Jag personligen skulle aldrig göra en sån avkomma frivilligt. Vi har gjort ett steg längre bak däremot med gott resultat, dvs inga synliga men. Men ingen av dem är ännu i aveln eller på tävlingsbanan, så det får tiden utvisa.:idea:

Om jag vore du skulle jag maila/kontakta Britta Fahlgren, du finner henne på www.sahf.se

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Dadel. Det kan vara ok, men det kan också vara helt olämpligt, beroende på vilka individer det gäller. Du riskerar att dubbla egenskaper som du inte vill ha. Hur stor kunskap har du om individerna i din hästs stam och vad de har lämnat? Min gyllene regel är att om man inte är säker på sin sak, så ska man undvika det. Därmed inte sagt att man måste vara expert själv. Det finns andra experter man kan rådgöra med.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 045
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka