• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ft_lover
  • Startdatum Startdatum
F

ft_lover

Vet inte om den här borde vara på avel eller trav ,
men då jag syftar mest på varmblodiga travare så lägger jag den här,
annars får den flyttas helt enkelt!

Vad tycker alla ni travintresserade om inavel,
är det bäst med så lite som möjligt eller så mkt som möjligt?
vill ha disskutioner här ;)

Sv: Inavel

Eftersom den varmblodiga travaren är uppbyggd genom linjeavel som är en enklare form av inavel så förstår jag inte riktigt frågan. :confused:

ft_lover skrev:
Vad tycker alla ni travintresserade om inavel,
är det bäst med så lite som möjligt eller så mkt som möjligt?
vill ha disskutioner här ;)
Det är nog en smaksak, men jag föredrar mkt helst över 6,0 ;)

En del hingstar i för hög koncentration i genpoolen lär dela med sig av icke så eftertraktade lungblödningar...... :crazy:

näe alltså jag har precis börjat titta lite närmre på avel och kan inte ritkigt komam fram till vilket som verkar ge bäst resultat, så mkt inavel som möjligt eller så lite som möjligt !

Ingen inavel ger resultat, man inavlar inte utan linjeavlar isåfall i tredje fjärde led..och helst då på motsatt sida kön....

Ahaa, då hänger jag med. :idea:
Jag får ändå hänvisa till mitt tidigare svar om bakgrunden till dagens travhästar. Linjeavel är en enklare form av inavel och kan göra både gott och ont för avelsframsteget.

martha skrev:
hä har du en "perfekt" linjeavlad häst
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=friendly+kisses

de färgade fälten är när samma individ kommer igen...och då skall det vara på t ex mammans sida på pappan, och på pappans sida på mamman.....JA...det är så även om man får fundera lite :D

blodbanken är ju rätt omjöig att förstå för mig typ :angel:
så mkt färger å siffror så hälften vore nog.

men det här är inte en bra avlad häst då eller ? .. :crazy: :D :banana:

ja resultaten talar ju för sig själv...den har super bowl i andra led på pappans sida och i fjärde på mammans....det är INTE balanserad linjeavel....

Men det är ju det som är charmen med avel...om man kunde sitta o räkna ut hur man skulle avla så vore det ju ingen konst :D ....det finns så mycket som spelar roll...ferrytown är ju en utomordentlig god travare :bow:

Här har du en kombination jag aldrig skulle ens våga sätta samman
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=wired+pine
men den blev bra och han är avelshingst idag och har tom riktigt bra avkommor...i detta blodet finns fruktansvärt skarpa individer....

Om det vore enkelt att avla så skulle man ju bara ha helsyskon till hästar som gör bra ifrån sig, men då funkar det ju inte
här är bilder på 2 st helsyskon som jag fött upp

cocktail.jpg

sue1.jpg

skulle du kunna förklara för mig det där med "inavelslag" fattar inte alla plus¨å sånt =/ :crazy:

Inavel /"linjeavel") används för att snabbt få in eftertraktade gener i en population, t.ex. när man vill får fram en ny ras där individerna skall likna varandra. Inavel medför att individerna får dubbla genuppsättningar (av samma gener) och det blir därmed mindre variation i en population (ras). Om det finns genetiska (främst recessivt nedärvda) defekter hos de inavlade individerna kommer de fram och förs vidare. Inavelsdepression ger dålig fertilitet, liten kullstorlek (dåligt temperament?) och liten storlek på individerna (typiska inavelseffekter). Zoo-djur är ett bra exempel. Djur i fångenskap är ofta nära släkt då de är så få och det har väldigt svårt att få ungar, vilker zoo-ägaren uppskattar.

Man bör undvika inavel (svårt om man har alltför små raser) för att få fram hälsosamma djur. Det tar längre tid men ger ett bättre och långsiktigare resultat! Det är en av orsakerna till att ha ett avelsprogram....

Hundar är extremt inavlade (för att få fram extrema djur) och där ser man MÅNGA sjukdomar!! Tänk efter vilka sjukdomar det finns i "din" hund och vilken livslängd den väntas ha. Jag läste igenom en gammal bok om hundraser och det var skrämmande!! (Hjärtfel, andningsproblem, parningsproblem, eksem, ögon som ploppar ut, öronproblem, svansproblem,temperament, OCH alla benproblem mm mm mm Undra inte varför jag inte har en hund..)
Inavel kan brytas genom avel med en helt obesläktad individ av t.ex. annan ras eller linje. Då fås en heterosis-effekt (korsningseffekt) som oftast är positiv, speciellt på fertilitet.
Äh, allt det här kan ni... ;)

Travare har sina problem (som alla andra) och inavel gör inte saken direkt bättre.
Ville bara påpeka farorna med att tro att inavel är en avelsmetod utan risker. Det finns nog en bra anledning till varför naturen ser till att besläktade djurs avkommor blir sjuka.... :(
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2