Inåttåad

N

Nellie165

Har tittat på ett helt underbart sto 10 år som var perfekt på många vis men på veterinärsbesiktningen skrev veterinären -något inåt tåad är det någon som har någon erfarenhet av det ?

Sv: Inåttåad

Lite inåttad har jag inga erfarenheter av - däremot mycket inåttåad! Jag har ett halvblodssto som är extremt inåttåad på vänster fram. Hon är min egen uppfödning - jag hade nog aldrig köpt en häst med en sådan beställning .... :smirk: Hon är ingenting man visar upp på en dressyrtävling ...

Men hon rids, tränas och hoppas precis som vilken annan häst som helst.

Så "lite inåttåad" som det var i ditt fall tror jag inte spelar någon som helst roll!

Har sett det i kritiken på en del godkända hingstar iaf, men det är ju inget som påverkar hästen negativt så länge det inte är ultraextremt :cool: så jag tror inte att du behöver vara orolig för att hon inte skulle hålla :)

Nellie165 skrev:
Har tittat på ett helt underbart sto 10 år som var perfekt på många vis men på veterinärsbesiktningen skrev veterinären -något inåt tåad är det någon som har någon erfarenhet av det ?

Inte något allvarligt, men de sliter gärna hovarna snett, mest på utsidan hoven. Är hon skodd så tror jag det märks mindre än om man har henne oskodd. Barfota får man oftare se till insidorna med raspen för att inte inåt tåningen ska skena iväg. Vi har en lätt inåttåad tvåårig ardenner som hovslagaren sagt åt mig att hålla efter insidorna på mellan gångerna. Inte säkert det lämpar sig att ha henne barfota under användning, det får man i så fall se. Men nu var ju inte just det frågan, men det är min syn och erfarenhet om saken och DET var ju frågan... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min vallack är inåttåad höger fram. Inget som jag märkt av så alls. Fick reda på när vi diskuterade det för länge sen, att många hingstar som man använde förr i tiden till avel var inåttåade...

Jag har ett hblsto som är "något intåad". Hon rör sig utmärkt, så det är inget man lägger märke till om hon inte står still. Hon har nu fått diagnosen hovbroskförbening och det är absolut till följd av den här felaktiga benställningen (annars är hon inte representativ för typen av hästar som drabbas). Kan vara värt att ha i bakhuvudet att intåade hästar löper risk att drabbas av olika belastningsskador, t ex hovbroskförbening och ledinflammationer. Och vissa lever hela livet utan att få några problem....

min valack är inåttåad, inte så mycket men han var det när jag köpte honom:o .
lite kan man ju rätta till, eller hovslagare, men inte allt för hästarna har sin benställning när dom är gamla är det nåt som sak rättas till ska det göras när dom är föl för då är skelettet fortfarande är mjukt o rörligt.;)

Har en häst som är inåttåad båda fram, man han har inga som helst problem med det, hoppar grymt bra och går fint i dressyren, även om man inte kan ta honom till några höga nivåer i dressyr pga det (dumt tihi) Det enda som gäller är noggrann verkning så har dom inga problem av det, om de nu inte är extrema..

Mitt sto är något innåt tåad båda fram. Hon har inga problem med det.
Hoppar, dressyr mm
Hon är 18 år.

Min ar ocksa inattaad. Kan ni inte lagga in bilder pa era hastar sa att vi kan jamfora?

KL*
Risken med inåttåande hästar är att de har enklare att sparka sej själva på andra benet. Har en häst, lindrigt inåttåad, som sparkade sej så hon fick en fraktur o därtill operation o vet på kliniken sa att det var en vanligskada på hästar med den här benställningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: Sol
·
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 901
Senast: dobbis
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka