Inåttåad bak och hasproblem

evis

Trådstartare
Blir inte klok på den mörka märren och hennes bakben.
Hon sätter ner bakhovarna "på linje" inunder magen med tårna inåt (belastar utsidan hoven). Detta gör ju att hon sedan vrider sina haser rätt rejält när hon skjuter på. Hon gungar väldigt mycket uppe i höfterna, men det ser nästan värst ut längre ner på benen.

Detta behöver väl kanske inte nödvändigtvis vara nåt bekymmer men i mars gjorde hon NÅGOT med sin högra has -riktigt vad vet jag inte men jag lutar åt att det var en vrickning. Böjprovsreaktion. Fick en liten galla i leden.
Vilade ett bra tag (nästan en mån), och reagerade sedan inte på böjprov - MEN gallan finns kvar än idag. Inte särskilt stor visserligen, och går ner vid rörelse (oftast - har hon dock tokrusat och varit stressad går den upp efter nån dag), men ändock oroande.

I samma veva dök också ett par "gallor" upp precis nedanför haserna. Tänk er på utsidan hasen nertill, liten, liten, liten "utbuktning" på senan mot framsidan benet - känns som en liten, liten galla. Min gamle häst hade sådana också (men bra mycket större) och veterinär jag pratade med sa att det berodde på viss överansträngning av haserna men riktigt varför de fick dem visste hon/man inte och oftast verkade de inte "märkas" av något.
Det var väldigt lerigt i hagen då också, så jag har en känsla av att det spelar in.

Märren nu har alltså gått hela sitt liv och "gjort ingenting" - när jag köpte henne var hon mycket svag, på väg att svälta ihjäl.
Har sakta byggt upp henne men nu i höstas/vintras/våras har jag ökat på belastning/träningen och jobbat bra mycket mer än tidigare. jag undrar givetvis om damen är svag/överrörlig/instabil pga sitt tidigare liv..?

Jag upplever det som att hon har blivit "värre" med sitt inåttåande under våren - om det beror på att vi bytt hovslagare eller pga ökad belastning (= träningsvärk? eller annat?) vet jag inte.

Det konstiga i alltihop är att jag tycker hon växer väldigt jämnt i hovarna, dvs inte högre på in eller utsidan eller lång i tån eller hög på trakterna - de flesta hovslagare lovordar hennes hovar väldans. När hon står "rakt upp och ner" så är hon inte särskilt inåttåad. Det är när hon rör sej som det syns -MYCKET.
Och visst - känner man till hur hon rör sej så visst kan man se att hon är lite hög på insidan av hovarna.

Läste någonstans om detta med hästar som rör sej inåttåade bak, att påfrestningen på haslederna blir stor och att vrickningar osv i hasen blir en naturlig följd. Att dessa hästar ska försöka verkas ner på insidan av hovarna, för att påfrestningen på haserna inte ska bli så stor.
Vad säger ni om detta??
 
Det låter väl logiskt? Tar man ner insidan har man ju gjort vad man kunnat för att "styra isär" bakhovarna och då borde ju påfrestningarna på hasledernas sidor minska. Har en shettis som nöter utsidan jättemycket, men han är bredbent bak! Hur förklarar man det?!?/ Å
 
Jag upplever det som att hon har blivit "värre" med sitt inåttåande under våren - om det beror på att vi bytt hovslagare eller pga ökad belastning (= träningsvärk? eller annat?) vet jag inte.
Jag skulle faktiskt tro att det är nya hovslagaren som är orsaken, om nu hennes skruvande blivit värre sen hovis byttes ut.
Det ÄR just så att man ska verka ner insidan på bakhovarna på hästar som skruvar när de går. Det handlar om några extra mm och påverkar inte hovvinkeln nämnvärt m.a.p förslitningar i hovleden. Dessutom får man väga den risken mot risken för skador i haserna pga att hon skruvar.

Är din nya hovslagare utbildad?
I så fall, visa honom hästen i rörelse så han/hon får SE hur hon rör sig. (gärna på lite mjukt underlag, där skruvandet blir mer tydligt) En utbildad hovis ska veta hur man åtgärdar detta.
Är hovis inte utbildad så skulle jag nog rekommendera dig att hitta nån som är det... ;) Och i andra hand skulle jag be hovis verka ner insidorna lite extra mkt på bakfötterna.
 
Tack Ameo för svaret!
Nej, denna hovslagaren jag haft ut är utbildad men verkar inte särskilt "duktig" - eller engagerad. Jag blev förvånad över hur "slarvig" han varit, hon går ju barfota och det enda han gjort när han varit ut är att ta bort kanterna och raspa till dem lite -typ. Tidigare hade jag en bra mycket "kunnigare" hovslagare.
Jag är ju så okunnig själv, och tycker ju att märren HAR väldigt jämna och fina hovar (så mycket jag kan se) så jag fattade inte att det kanske borde "gjorts" mer åt hovarna.

Får prata med fd hovslagaren nu när jag åker hem med henne över sommaren, om hovarna. Jag har för mej att när han verkat henne har hon varit mycket bättre med skruvandet (är det så man kallar det alltså *man lär sej nåt nytt varje dag*).

Sen vet jag inte hur jag gör, kanske försöker jag prata med hovslagaren som jag haft ut (han ÄR ju som sagt utbildad), eller så försöker jag hitta någon annan. Blä!
 
Om din nya hovis verkar oengagerad så låter det ju inte så kul. Det finns utbildade hovslagare som bara skor för pengarnas skull utan att lägga ner nån större möda på vad de gör. Tyvärr skulle jag vilja säja.
Men jag tycker att du kan ge den nya hovisen en chans i alla fall. Börja med att tala om att hästen skruvar ordentligt och att du vill ha detta åtgärdat.
Hovis ser nämligen inte att hästen skruvar bara genom att titta på hovarna i stallgången utan man måste se hästen gå för att se det (gärna då på lite mjukare underlag). Och i alldeles för många fall så är man som hovis "lat" och låter bli att titta på hästen i rörelse innan man skor den.
Är nya hovis motvillig och det ändå inte blir bättre, DÅ tycker jag att du ska se om du hittar någon annan...

Lycka till! :)
 
Beror oftast på att hästen bär fel, eller rättare sagt bär inte alls. Var gång vänster bak ska gå fram så ramlar den på högerbogen och var gång höger bak ska gå fram så ramlar den på vänsterbogen. Då är det logiskt att tårna pekar inåt.
Öva mkt rakriktining, lär den gå på rakt spår och spåra utan att ramla ner på bogarna i varje steg så hjälper du hästen.
 
Sv: Inåttåad bak och hasproblem

Hej,
Svarar på en mkt gammal tråd för din häst likanar min.
Mitt sto skruvar mycket bak och gungar rejält i höfterna. Hon har gallor i haslederna, men aldrig varit halt. Har haft henne sen hon var ung och hobbyrider bra. Aldrig halt och jättepigg. Så det behöver inte vara negativt antar jag. Har du märkt någon skillnad, har något hänt nu de senaste åren? Om du inte sålt hästen förstås.
Hälsningar Lillemim
 
Sv: Inåttåad bak och hasproblem

Hon finns inte längre i livet. Hade artros i båda bakknäna och antagligen också någon sorts förträngning längs kotpelaren som gjorde att hon hade dålig uppfattning om sin kropp.
 
Sv: Inåttåad bak och hasproblem

Oj, stackars henne och stackars dig.
Men nu ser jag att hon satt bakhovarna i linje och det gör inte min pålla, hon är snarar utåttåad bak men skruvar och gungar...
Usch vad synd att det var allvarligt men hoppas du har en ny häst-vän som är frisk.
Hälsningar Lillemim
 

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 819
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp