Inakordering - mer funderingar.

J

Jackie Brown

Skulle behöva lite hjälp och riktlinjer i mina funderingar. Jag och sambon funderar på att hyra en gård, med stall, och då skulle det bli aktuellt att ta några inakorderingar eftersom jag inte har nog med hästar att fylla hela stallet.

Då är min fundering på vad som skulle kunna vara rimligt att ta ut i stallhyra.


Tanken är att man skall kunna betala enbart kallhyra - dvs ingenting ingår mer än box, hage och tillgången till den upplysta ridbanan.

Dock finns det möjlighet att få full service, insläpp, utsläpp, 5 fodringar, täckesbyten, mockning och så klart ridbanan då, som ingår i kallhyran redan.

Säg att stallet är relativt nyrenoverat, har behagligt nära till stan och bussförbindelser. Ligger c.a 10 mil från sthlm (dvs. stallhyrorna häromkring är ganska dyra.)

Skulle jag då kunna ta ut 600:- kallhyra /häst.
1200:- Fullakordering /häst.

Är det orimligt högt pris? Det finns ridhus relativt nära, betesmarker och fina ridvägar. Full service 5 dagar i veckan och Schemalagt på helgerna.

Det skall även finnas möjligheter att köpa in betfor, hö, spån/halm, mineraler och havre ifrån oss.


Vad tror ni? Är jag helt ute och cycklar?
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag tycker att det låter orimligt billigt ;)

Själv kommer jag att ta 1800-2000 inkl moms, och då ingår stor box i nyrenoverat stall, tillgång till uppvärmd sadelkammare, mockning vardagar, torv, utsläpp och intag, täckesbyten och fodring 4 gånger/dag. Stora hagar och sommarbete. Inga bussförbindelser. Ridbana 20x40, och mycket fin ridterräng börjar direkt vid stallet.

Immer
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag betalade 700:- i kallhyra ingen mockning och inget foder, inget täckesbyte + extra betalning om man hade in och utsläpp. fodringarna fick hästägarna själva komma överens om.(4 g/dag) Det var ett system att ju mer in och utsläpp,fodringar hästägarna gjorde så blev det billigare. Jag tycker det låter jättebilligt för full service.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Oj. :o Ja, då kanske man kan gå upp i pris lite.

Känner mig helt vilsen, men ändå så känner jag att åh! Den här möjligheten och gården vill jag ha!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Skulle jag då kunna ta ut 600:- kallhyra /häst.
1200:- Fullakordering /häst.

1200kr för fullackodering:) Jag skickar dit mina 5 på en gång. Här får man ingen fullservice för under 1800-2000 för ponny o då bor jag ändå ute på landet i en byhåla
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Du ska väl inte jobba gratis heller?
Ta i ordentligt så du inte ångrar dig efter ett tag , då blir inackorderingarna sura. Höjningar är sämre än rätt pris från början.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Ptja, jag tyckte jag tog i ganska hårt där. :o I fullakorderingen ingår ju dock inte hö, spån eller liknande utan det får man köpa till själv senare om man vill. plus att vi har planerat att ha schemalagt på helgerna så jag ska få "lediga dagar" jag också.

Dock vet jag inte vad de som bor i huset nu tar ut i stallhyra, kan man behålla hyresgästerna är det ju bra att lägga sig i samma prisplan som de föregående.


Hua, det här var svårare än jag trodde. :crazy:
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Att hyra ut med enbart kallhyra gör mig tokig, jag har prövat och gör aldrig om det.
Då får man hästar som det mockas snålt till, strös sällan och som får alldelles för lite hö pga ägarnas snålhet.
Låter man allt ingå i priset får man ner harmoniska hästar och ett stall som det är roligare att va i.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Det är lite så jag tänker också. Och målet är ju att alla ska välja fullakordering. Då får alla samma skötsel och jag tror att det blir mindre tjaffs och bråk om vem som gör vad dåligt och tvärt om.

Däremot är jag faktiskt lite inne på det där med schemalagd helg, annars kommer jag vara tvungen att anställa någon för att få några hellediga dagar. :crazy:

är det någon som har erfarenheter av att ha schemalagda helger, hur funkar det?

Höfrågan, att vissa hästägare snålar med givan är ju förhoppningsvist inte svårt att lösa, vill gärna ha ett sådant system att hästägarna köper höet av oss. Funderade på att höja stallhyran ytterligare och låta upp till 15 kg hö/dag ingå i priset. Men då kanske det är få som nappar.

Svår fundering.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Håller helt med Djurjouren.
Vi har inackorderingar. bara 2 st i ock för sig men jag chansade och satte ut annons om att det bara var hel inackordering som gäller och fick massvis med svar från folk som bara kunde ha häst om det erbjuds.

När det gäller hyran är det självklart beroende på läge och hyror runt omkring. 10 mil från stockholm är väl en bra bit egentligen. Men varför inte höra med dom som har stället nu. För det ingår ju in boendekalkylen med stallintäckter?
Om dom inte har hel inackorderat så lägg till då själv vad den övriga kostnaden blir utefter deras kallhyra.

Ska ni i så fall ta över befintliga hyresgäster. Då är det självklart lite svårare att plötsligt komma med nya regler i ock för sig!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Vi har schemalagda helger och det funkar bra, hela terminer i förväg. Så om man behöver byta är det enkelt.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Hyrorna häromklring är ganska dyra.
Betalade 700 i kallhyra (inget ingår) utan bussförbindelser innan.
Vet ett annat stall häromkring som tar 2500 för helakordering och de ligger också hemskt tokigt till utan några bussförbindelser.


Korven: Hur lägger ni schemana? Är det stallägaren som gör det eller får ni listor att skriva upp er på eller hur funkar det? :o
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

För att ge dig lite att jämföra med... Jag betalar 2300 kr månad (inkl. de flesta fodringar och allt foder, strö men INTE mockning) i ett fräscht stall 7 mil från Stockholm, 2 mil från Uppsala utan bussförbindelser. Kallhyra är 1200 kr, dvs dubbelt mot vad du först tänkte. Jag vet nog inget stall där med full inackordering (dvs hästägaren behöver inte komma ut annat än för att rida) där det kostar under 3000 kr.

Säger som någon annan sa, ta i ordentligt så du inte ångrar dig. Om du ska sköta fem fodringar per dag samt mockningar åt flertalet hästar så antar jag att det är vad du ska leva på, då måste du verkligen kunna göra det också! Och det är mycket lättare att ta en hyra där allt ingår (dvs allt foder, strö) än att ala ska hålla på och pjolta med eget hö och du ska räkna hur många kilo var och en ska betala för osv, osv...

Lycka till.

Ullis
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Räkna noga ut vad du verkligen måste ta betalt. Du får inte glömma moms, stängsel, el, slitage etc.
Det är väldigt lätt att göra en kalkyl på pappret men att få den att hålla...:eek:
Hellre ta ett högre pris från början och sen bara "indexhöja" varje år än att ta ut för lite och sen bli irriterad och sen bli tvungen att höja mer mitt i säsong. För tro mig, får du inte kalkylen att gå ihop så blir det inte lika skoj...
Lycka till!/Malin
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Hyrorna häromklring är ganska dyra.
Betalade 700 i kallhyra (inget ingår) utan bussförbindelser innan.
Vet ett annat stall häromkring som tar 2500 för helakordering och de ligger också hemskt tokigt till utan några bussförbindelser.


Korven: Hur lägger ni schemana? Är det stallägaren som gör det eller får ni listor att skriva upp er på eller hur funkar det? :o

Nu gör någon upp en lista för alla fodringarna och tar hästarna i turordning , rakt av bara. Om det är så att man alltid får samma så ändrar man turordningen lite. Funkar bra. En häst/en fodring.
Förut har jag haft önskelista, dvs man tar vad man kan och är praktiskt för just din situation. Funkar också. Men det måste också vara rättvist i antal.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Hej!

Jag står ca 3-4 mil från stockholm, har buss praktiskt taget till hagarna och betalar 2800 för fullskötsel, inkl mockning vardagar, fritt foder och halm ingår också.

Detta under förutsättning att häst stått på stall, lösdriften kostar 1500.

Annars har jag stått flera gånger på fullskötsel för under 3000, så såna stall finns absolut i närheten av stockholm.

/ Lavinia
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Låt foder och strö ingå i hyran.

Annars har du tes 5 inackorderingar som ställer sina balar överallt på gården, ibland tar det slut för nån häst, det blir tjafs om vems hö de ska äta i hagen osv osv.

Lägg på en tusenlapp och låt foder ingå är mitt tips.

Schemalagda helger funkar fint, antingen ger man ett pass till var box eller så får man ta hela dagar/helger per box.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Börja med att tänka efter riktigt, riktigt noga om du verkligen skall ta inackorderingar...

Sen skall du tänka efter hur mycket tid jobbet kommre att ta som du erbjuder dig att göra.

På gott och ont kommer all problemlösning gå till så att man ringer till dig om man tex inte kan sitt pass på helgen.

Jag är livrädd för inackorderingar även om jag faktiskt har en just nu, men det fungerar hur bra som helst !
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Mitt råd är; satsa på enbart full inackorderingar för att slippa tjafs med olika hö, fodersorter etc etc. Det tar på utrymme och är bökigt att hålla på med och folk norpar av varandra!

Men ditt pris är på tok för lågt. För att inte behöva lägga ut pengar för dina hyresgäster samt jobba gratis så måste du nog upp i en 2000 kr per häst. Tänk på elkostnader, slitage, reparationer, tömning av gödselstad, betesskötsel m m, de måste ingå i kalkylen.

Jag har ett litet stall med 6 boxar men det är trots det rätt kämpigt att VARJE dag, alla dagar på året, sköta driften. Har du flunsan, vrickat foten etc så går det liksom inte att sjukskriva sig:) Ska man iväg en helg så gäller det att börja jaga ersättare i släkten! Jag har någon enstaka gång bett hyresgästerna om hjälp när det totalt kört ihop sig men tycker att det känns olustigt, de har ju betalt för en tjänst.

Sen är det SÅ viktigt att man trivs ihop, i a f på ett litet stall. Tydliga regler, skrivna kontrakt, kvitto på hyrorna. Tjafs kan det bli ändå men man försöker ju minimera det...
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Synd att du, och flera, har dåliga erfarenheter av kallhyra-formen. Har man bara ansvarstagande hästägare så går det toppenbra :) Vi hyr ut med kallhyra (400 kr/mån) så får de fixa allt foder och strö själva. In och ut på vardagar ingår(inkl fodring & ev täcke på/av då), helgerna är det rullande schema, samt alla luncher. Finns gott om plats för allas hö, foder, spån, halm, upplyst ridbana, stora hagar.

Ingen häst som står på för lite spån eller äter för lite, välmående glada hästar :) Har dessutom alltid varit någon i stallet som varit snabb på att påpeka hö/spånbrist, och om sådan person inte finns i stallet kan man ju som stallägare påpeka detta. Hästägare som inte sköter sig åker ut. Simple as that :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: MiaMaria
·
Ekonomi & Juridik Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.) Betalningen sköts inte...
Svar
11
· Visningar
4 115
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp